۲۳ مرداد ۱۳۹۳، ۱۳:۵۴

گزارش خبری/

ابهام در واگذاری بخشی از زمین کشت و صنعت لرستان/ مانع تراشی در مسیر درمان زخمی کهنه

ابهام در واگذاری بخشی از زمین کشت و صنعت لرستان/ مانع تراشی در مسیر درمان زخمی کهنه

خرم آباد - خبرگزاری مهر: در حالی مدیریت ارشد لرستان تاکنون بخش عمده ای از زمان و ظرفیت خود در حوزه صنعت را برای احیای مجتمع کشت و صنعت اختصاص داده است که هر روز مانعی بر موانع پیش روی بخش خصوصی برای احیای این ظرفیت افزوده می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، مجتمع بزرگ کشت و صنعت استان لرستان که از آن به عنوان زخمی کهنه در حوزه صنعت استان یاد می شود برای احیا هر روز با یک مانع جدید مواجه می شود، موانعی که تاکنون راه اندازی مجدد این واحد صنعتی را با چالش مواجه کرده است.

پس از عبور مجتمع رکشت و صنعت از هفت خوان واگذاری و پیدا کردن سرمایه گذار برای احیای آن حال شاهد رونمایی از پرده دیگری از چالشها در این بخش هستیم تا مشکلی به نام واگذاری بخشی از زمین کشت و صنعت بر ابهامات موجود در پرونده این واحد صنعتی بیفزاید.

استاندار لرستان ظهر پنج شنبه با اشاره به روند احیای واحد صنعتی کشت و صنعت لرستان به خبرنگاران اظهار داشت: در این راستا پیگیریهایی صورت گرفت و یک سرمایه گذار خارجی برای اجرای این پروژه اعلام آمادگی کرد.

هوشنگ بازوند با بیان اینکه بر اساس توافقات صورت گرفته قرار بر این است که اقساط این پروژه از سوی سرمایه گذار در قالب یک سال پرداخت شود عنوان کرد: قسط اول این اقساط نیز از سوی سرمایه گذار پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه این در حالیست که هنوز زمین مدنظر برای اجرای این پروژه به سرمایه گذار واگذار نشده است گفت: بر اساس بررسی های صورت گرفته متاسفانه 165 هکتار از زمینی که قرار بود تحویل این سرمایه گذار داده شود طی سال 91 به گروه دیگری واگذار شده است.

استاندار لرستان با ابیان ینکه واگذاری این زمین به این گروه در سال 91 چیزی جز خیانت در حق این استان نیست عنوان کرد: این در حالیست که هیچ کدام از دستگاههای متولی مانند منابع طبیعی، بانک، ثبت اسناد مسئولیت این کار را نمی پذیرند و از روند واگذاری این 165 هکتار زمین به نام این گروه 10 نفره اظهار بی اطلاعی می کنند.

بازوند با بیان اینکه در مجموع قرار بوده هزار و 360 هکتار زمین به این سرمایه گذار خارجی واگذار شود ادامه داد: تا کنون 850 هکتار آن تحویل داده شده و ما بقی نیز صخره و کوه است.

وی با اظهار تاسف از این موضوع بیان داشت: ما نباید برای بخش خصوصی که می خواهد در این استان سرمایه گذاری کند این مشکلات را ایجاد کنیم.

استاندار لرستان با بیان اینکه تنها راه برون رفت لرستان از معضل بیکاری فراهم کردن زمینه حضور بخش خصوصی در بخش های مختلف استان است تصریح کرد: تنها محورتوسعه لرستان بخش خصوصی است نه دولت و در این راستا باید همه تلاش خود را برای رفع موانع موجود بر سر راه سرمایه گذاری بخش خصوصی در لرستان انجام دهیم.

بازوند با تاکید بر ضرورت پیگیری معاون برنامه ریزی استانداری لرستان برای واگذاری زمین کشت و صنعت تا پایان این هفته به سرمایه گذار این پروژه تصریح کرد: باید این مشکل یا با توافق با این گروه و یا ابطال سندی که به نام این گروه زده شده رفع و زمینه شروع به کار سرمایه گذار در این پروژه طی هفته آینده فراهم شود.

بنابر این گزارش گزارش؛ استان لرستان با داشتن بیش از 848 هزار هکتار اراضی کشاورزی، 50 هزار هکتار باغات مثمر و میزان بارندگی فراوان و خروجی آب بالا از استان همچنان به جایگاه شایسته خود در بخش کشاورزی دست نیافته در حالیکه توسعه صنایع تبدیلی، تکمیلی و فرآوری در حوزه کشاورزی می تواند یکی از راهکارهای مهم برای رفع بیکاری در لرستان باشد.

از سوی دیگر این استان با دارا بودن 6.5 میلیون واحد دامی در رده ششم کشور قرار گرفته و افزون بر آن در زمینه شاخص تراکم نیز رتبه اول را در کشور دارا است تا به عنوان یکی از مهمترین قطبهای دامپروری کشور استعداد و توانایی ایجاد فرآورده های لبنی، صنایع تبدیلی فرآورده های گوشتی و صنعت چرم و پوست را دارا باشد.

با این اوصاف به نظر می رسد رفع مشکل بیکاری لرستان را باید در توجه ویژه به حضور کشاورزی و دامپروری جستجو کرد موضوعی که نیازمند برنامه ریزی های بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت است.

در این راستا با توجه به قابلیتهای استان در حوزه کشاورزی و دامپروری سالها پیش دو صنعت مهم و کلیدی "کشت و صنعت" و "چرم و پوست" در این استان شکل گرفت که بخشی از نیروی کار استان را مشغول به فعالیت کرد.

و اما دو دهه پیش بود که با واگذاریهای غیراصولی این دو صنعت و دیگر صنایع استان از جمله پارسیلون و پخچالسازی علاوه بر ایجاد زخم های متعدد بر پیکره صنعت استان، چالشهای جدی در حوزه اشتغال به وجود آمد.

این روال تا آنجا پیش رفته که سالهاست بخشی از مطالبات اصلی مردم استان در حوزه صنعت به احیای این واحدهای تعطیل شده اختصاص دارد تا این موضوع به دغدغه فکری مردم تبدیل شود.

مجتمع کشت و صنعت لرستان با مساحتی بالغ بر 1360 هکتار در ۱۵ کیلومتری جاده خرم‌آباد - اندیمشک احداث شده است و با زیرساختها و امکاناتی که در اختیار دارد در صورت احیا می تواند بخشی از بار فعالیتهای صنعتی در بخش کشاورزی استان را به دوش بکشد.

این واحد تعطیل شده دارای امکاناتی چون بیش از دو هزار متر مربع کارخانه خوراک دام، چهار دستگاه پمپ برای انتقال آب، پنج ساختمان مسکونی مدیریتی، ۵۰ دستگاه ساختمان مسکونی کارگری، کارگاه تأسیسات قدیم و جدید، کارگاه ماشین‌آلات، ۵۰ دستگاه آغل قدیمی، ۱۵۰ دستگاه آغل جدید، ۲۲ دستگاه سیلوی استوانه‌ای و انبارهای متعدد است، امکاناتی که می توان با استفاده از آنها این صنعت را احیا کرد.

این مجتمع بزرگ که روزی سمبل موفقیت صنعت کشاورزی استان بود دارای مجوزهای و پروانه های کار مختلفی در حوزه پرواربندی گاوی، بهره‌برداری ماهی سرد آبی قزل‌آلا، مرغ تخم‌گذار، باغات مختلف انگور، سیب، زیتون و...است، ظرفیتی که راکد و بلااستفاده باقی مانده است و حال به رغم پگیریهای صورت گرفته برای احیای آن هر روز با مانعی مواجه می شود که استمرار این روند صنعت و تولید لرستان را متضرر خواهد کرد.

کد خبر 2349859

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha