۳۱ مرداد ۱۳۹۳، ۱۳:۰۱

رییس انجمن منتقدان سینما:

کودکان با سینما قهر نکرده‌اند/ قصه‌های کهن را فیلم کنیم

کودکان با سینما قهر نکرده‌اند/ قصه‌های کهن را فیلم کنیم

رئیس انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران معتقد است در سینمای ایران فیلم غیرجذاب می‌سازیم و بعد می‌گوییم کودکان با سینما قهر هستند، درحالی که آنها با سینما قهر نکرده‌اند بلکه فیلم جذاب برای مخاطب امروز ساخته نشده است.

به گزارش خبرنگار مهر، کیوان کثیریان منتقد سینما و رئیس انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران با اشاره به اینکه ترکیب داستان‌های کهن ایرانی و فناوری‌های روز به حضور مخاطب در سینما کمک می‌کند، خاطرنشان کرد: داستان‌های قدیمی ما اغلب محور تخیل دارد و این تصور که فکر کنیم روایت قصه‌های کهن در سینما برای مخاطب کودک جذاب نیست، نادرست است. وقتی امکانات مختلف سینمایی در اختیار ماست، باید از این امکانات با خلاقیت و برخورداری از دانش روزآمد، استفاده شود.

او ادامه داد: تجهیزات و فناوری‌های جدید می‌تواند کاملا در خدمت داستان‌های فولکلور سینمای کودک ایران قرار گیرد. واقعیت این است که تکنولوژی‌ امروز سینما، فضا را برای پرداخت مبتنی بر تخیل باز کرده ‌است. برای مثال اگر قرار است در صحنه‌ای بالای کوه قاف پرواز کنید و به پایین بیایید، با ابزار امروزی کار ساده‌تر و باورپذیرتر شده است. داستان‌های زیادی در ادبیات ما وجود دارد که ساخته نشده‌اند و دلیل آن مشکل بودن ساخت این داستان‌ها بوده اما امروز با کمک فناوری‌ها، کار ساده‌تر شده است. امروز می‌توان هر چه را که تاکنون فکر می‌کردیم چطور آن را نمایش دهیم، روی پرده سینما بیاوریم. در داستان‌های ایرانی، قصه‌هایی وجود دارد که جنبه تخیل آن‌ها بسیار پررنگ است و ساخت چنین آثاری برای سینمای کودک، بسیار مفید است.

کثیریان خاطرنشان کرد: کودک امروز، نیازهای خود را از بازی‌های رایانه‌ای، اینترنت و ماهواره می‌گیرد. سینما باید بتواند با آن‌ها رقابت کند، اما برخی دوستان ترجیح داده‌اند که میدان را خالی کنند. طبیعی است وقتی فیلم کودک ساخته نمی‌شود کودک به فیلم‌های خارجی مراجعه ‌کند و میدان به نفع شبکه‌های ماهواره‌ای و سی‌دی‌ها و فیلم‌های جذاب، باز ‌شود.

این منتقد اظهار کرد: ما باید با توجه بیشتر به ارتقای فنی سینما، توجه مخاطب کودک و نوجوان ایرانی را به فیلم‌های ایرانی جلب کنیم و بداینم که فیلم کودک اگر خوب باشد، می‌فروشد و مخاطب خود را خواهد داشت. ما فیلم غیر جذاب می‌سازیم و بعد می‌گوییم کودکان با سینما قهر هستند، درحالی که آنها با سینما قهر نکرده‌اند بلکه مشکل این است که فیلم جذاب برای مخاطب امروز ساخته نشده است.

کد خبر 2354176

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha