۱۱ شهریور ۱۳۹۳، ۱۲:۳۸

فریدون حسن‌پور در گفتگو با مهر:

حضور چند بچه در فیلم آن را سینمای کودک نمی‌کند/ سرسری فیلم نسازیم

حضور چند بچه در فیلم آن را سینمای کودک نمی‌کند/ سرسری فیلم نسازیم

فریدون حسن پور معتقد است حضور چند بچه در یک فیلم آن را به فیلم کودک تبدیل نمی‌کند بلکه باید همه اقتضائات یک فیلم کودک را لحاظ کرد.

فریدون حسن‌پور کارگردان سینمای ایران در گفتگو با خبرنگار مهر درباره سینمای کودک گفت: سینمای کودک نیاز به حمایت کوتاه‌مدت نهادهای دولتی دارد زیرا اگر این ژانر تنها چند سال حمایت شود، می‌تواند روی پای خود بایستد و مشکلاتش رفع شود.

وی در ادامه افزود: باید توجه داشت که لازمه این امر، تغییر نگاه به سینمای کودک از نظر مفهومی است. لازم است هیات داوران، فیلمسازان و مسئولان نگاهشان به سمت ساخت فیلم‌های واقعی در این گونه سینمایی برود.

این کارگردان با بیان اینکه متاسفانه امروز ما با نگاه اصلی مشکل داریم، افزود: ما مدیون سینمای کانون هستیم زیرا کانون پرورش فکری کودک و نوجوان، سینمای کودک ایران را به دنیا معرفی کرد. ضمن اینکه این سینما به همراه خود پیام‌ها و پیامدهایی داشت که بسیار خاص بود. اما کم کم از نگاه واقع بینانه دور شدیم و نسل جدید تصور کرد که باید سرسری و کم اهمیت در این ژانر فیلم بسازد.

کارگردان «دارا و ندار» خاطرنشان کرد: فیلم کودک فیلمی نیست که تنها یک کودک در آن حضور داشته باشد بلکه فیلمی است که شاخصه‌های خاص و مربوط به این ژانر را داشته باشد.

حسن پور همچنین گفت: در سال‌های گذشته فیلم‌های کودک جذابی در سینمای ایران برای کودکان ساخته می‌شد که انصافاً جذاب بود و کودکان و حتی بزرگسالان را به سینماها می کشاند اما متاسفانه امروز جز برخی استثناها، اثری از سینمای کودک در کشور باقی نماده است.

وی در ادامه افزود: باید به این نکته توجه کرد که در گذشته فیلم‌های کودکی داشتیم که چون یک کودک در آنها حضور داشت، در جشنواره‌های خارجی به چشم آمدند و همین قضیه برخی دوستان را تحت‌تأثیر قرار داد و نام فیلم کودک را روی این آثار قرار دادند. از آن پس هر فیلمی را که در آن کودک حضور داشت، فیلم کودک نامیدند درحالی که این تعریف با معنای سینمای کودک فاصله دارد.

کارگردان «وقتی همه خواب بودند» گفت: فیلم کودک فیلمی است که شخصیت هنری داشته باشد و کودک را روی صندلی بنشاند.

وی با بیان اینکه مشکل بعدی سینمای کودک بودجه است، گفت: یادم می‌آید زمانی که فیلم «تعطیلات تابستانی» را ساختم، بودجه‌ای که به ما دادند با بودجه‌ای که برای یک فیلمی که در آن سوپراستار حضور داشت یکی بود اما به تدریج بودجه ژانر کودک کم شد زیرا نگاه‌ها هر چه بیشتر جشنواره‌ای شد و تولید فیلم کودک به سمتی رفت که باید در مدت زمان بسیار کم، ساخته و برای شرکت در جشنواره کودک ارائه می‌شد.

کارگردان «نشانی» ادامه داد: این آفت، به تدریج سینمای کودک و نوجوان را در ایران نحیف کرد. این اتفاق‌ها طی سال‌های اخیر رخ داد و امروز باید همت کرد و سینمای کودک را دوباره راه انداخت زیرا کشور نیاز مبرمی به رونق این سینما دارد و نمی‌توان به استثناها دل سپرد.

حسن پور یادآور شد: در گذشته فیلمسازان این ژانر برای ساخت فیلم هایشان حتی از دولت وام هم نمی گرفتند. فیلم من که در جشنواره حضور داشت فردای جشنواره با سود خوب فروخته شد یعنی چیزی در حدود نصف سرمایه گذاری که برای آن شده بود. زمانی که فیلم تنها برای رساندن به جشنواره ساخته شود طبیعی است که در مدت زمان کم کیفیت خوبی نخواهد داشت به همین دلیل دیگر بسیاری از تهیه کنندگان سراغ ژانرهای دیگر می روند زیرا سودی برایشان نخواهد داشت.

حسن پور با اشاره به این که در دنیا سینمای کودک و سینمای نوجوان از یکدیگر تفکیک شده‌اند، بیان کرد: باید مجال رشد به سینماگران کودک و نوجوان ایران داده شود.

او با بیان اینکه جشنواره فیلم کودک باید هر سال برگزار شود، گفت: باید توجه داشت که اگر جشنواره برگزار نشود همین فیلم‌ها را هم دیگر در این ژانر نخواهیم داشت در حالی که باید در هر فصل از سال حداقل یک فیلم کودک داشته باشیم.

کد خبر 2362611

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha