۴ شهریور ۱۳۹۳، ۹:۵۵

تبلیغ کتاب در رسانه ملی-5/

هنوز هیچ درختی نکاشته‌ایم که منتظر میوه‌اش باشیم

هنوز هیچ درختی نکاشته‌ایم که منتظر میوه‌اش باشیم

مدیر انتشارات امینان درباره موضوع تبلیغ کتاب در رسانه ملی گفت: طی سال‌های گذشته، در زمینه تبلیغ کتاب چه در رسانه ملی و چه دیگر نهادها، اقدام سازننده نکرده‌ایم که منتظر نتیجه باشیم. یعنی هنوز درخت را نکاشته‌ایم که بخواهیم میوه‌اش را برداشت کنیم.

یوسف سخنور مدیر انتشارات امینان در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره موضوع بایسته‌های تبلیغ کتاب در رسانه ملی گفت: در سال‌های اخیر نه تنها تلویزیون، بلکه دیگر نهادها چون آموزش و پرورش و وزارت ارشاد هم کم‌کاری کرده‌اند. میزان فعالیت‌های تلویزیون هم به عنوان رسانه‌ای که مرتب جلوی چشم مردم است، به عبارت کم هم نمی‌رسد.

وی افزود: این در حالی است که رهبری از سال‌ها پیش بر مقابله با تهاجم فرهنگی تاکید کرده‌اند. یعنی خیلی زودتر از این باید اقدامات شروع می‌شد و امروز میوه‌اش را برداشت می‌کردیم ولی هنوز درخت را نکاشته‌ایم. با وجود این همه تاکیدی که بر کتاب و کتابخوانی وجود دارد، سیاست‌گذاری مناسبی در این زمینه انجام نشده است.

این مدیر نشر در ادامه درباره دلیل عدم تاثیرگذاری برنامه‌ها و تبلیغات موجود در رسانه ملی درباره کتاب، گفت: یکی از دلایل این مساله، مناسب نبودن ساعت پخش است. اگر این‌گونه برنامه‌ها را برای دیده شدن، پیش از برنامه‌ها و سریال‌های پربیننده پخش کنند، طبیعتا میزان بازدیدشان هم بالا می‌رود. در حال حاضر برنامه‌هایی درباره کتاب از شبکه 4 پخش می‌شود. همه قبول داریم که شبکه 4، از نظر سواد علمی و پژوهشی از دیگر شبکه‌های تلویزیون بالاتر است. شبکه قرآن هم از نظر پژوهشی چنین جایگاهی دارد اما این شبکه‌ها توسط مخاطبان متخصص و عموم دیده نمی‌شوند.

سخنور گفت:‌ کتابخوان‌ها، به طور تخصصی کتاب می‌خوانند و منظور از فرهنگ کتابخوانی، مفهومی مانند ورزش همگانی است. یعنی ابتدا به طور همگانی و سپس تخصصی شود. ورزش برای همه مفید است. کتاب هم همین‌طور است و باید دارای یک فرهنگ همگانی کتابخوانی بود. کتابخوان حرفه‌ای،‌ در هر صورت کتاب مورد نظرش را پیدا می‌کند اما آن فرهنگ همگانی است که باید برای جا انداختنش تلاش کنیم. نکته این است که ما هنوز کتابخوان نساخته‌ایم.

مدیر انتشارات امینان درباره راهکار تاثیرگذاری برنامه‌های رسانه ملی درباره کتاب گفت: باید از کارشناس‌های متخصص کمک گرفت تا برنامه‌ها تاثیرگذار شوند. مثلا شبکه پویا که کارش پخش برنامه کودک است و مخاطبانش کودکان و نوجوانان هستند، یک سری بسته‌های آموزشی پخش می‌کند که طبیعتا برای تاثیرگذرای باید در ساعت مناسب مانند ساعت بیدار بودن بچه‌ها یا زمانی که نمی‌خواهند بازی کنند، پخش شوند. در زمینه کتاب هم به عنوان مثال می‌توان در یک آیتم تولیدی گفت اگر شمای مخاطب 15 دقیقه وقت برای مطالعه دارید، فلان کتاب را توصیه می‌کنیم.

کد خبر 2356870

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha