۱۸ شهریور ۱۳۹۳، ۹:۰۱

تبلیغ کتاب در رسانه ملی-8/

برنامه‌های تلویزیونی مربوط به کتاب نباید تنها در یک شبکه متمرکز باشند

برنامه‌های تلویزیونی مربوط به کتاب نباید تنها در یک شبکه متمرکز باشند

مدیر انتشارات فاتحان گفت: اگر قرار است برنامه‌های تلویزیونی به کتاب بپردازند و شبکه‌ای هم به این موضوع اختصاص پیدا کند، نباید پخش همه برنامه‌ها از این شبکه باشد و خوب است که برنامه‌های کتاب در شبکه‌های مختلف پراکنده باشند.

علی ناظری مدیر انتشارات فاتحان در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره موضوع بایسته‌های تبلیغ کتاب در رسانه ملی گفت: انجام چنین گفتگوها و صحبت‌هایی این خوبی را دارد که باعث می‌شود موضوع همچنان در دست کار و اقدام باقی بماند و بحث در این باره ادامه پیدا کند. به طور قطع رسانه‌ها می‌توانند نقش اصلی را در تبلیغ کتاب بازی کنند و بازی می‌کنند؛ به ویژه تلویزیون جمهوری اسلامی ایران که فکر می‌کنم می‌تواند در این زمینه، نقش اساسی و اصلی را ایفا کند.

وی افزود: البته مقصودم این نیست که تلویزیون از اول و ابتدا به ساکن همه نقش‌ها را به عهده بگیرد، بلکه منظورم این است که همه از جمله مسئولین، ناشران یا نمایشگاه‌ها و ... باید در یک تعامل سازنده در این زمینه حضور داشته باشند. تلویزیون باید اتفاقاتی که این گروه‌ها رقم می‌زنند، رصد کرده و گزارش‌های زنده و پویایی از این اتفاقات تولید کند. به علاوه از دل این موضوعات، سوژه‌های بکر و خوب برای تبلیغات کتاب‌ها بیرون بیاورد و موضوعات را به طور مستقل ببنید.

این مدیر نشر در ادامه گفت: در این صورت، این مسائل به صورت چند قطعه از یک پازل در می‌آیند. به هر حال،‌ این که تلویزیون برای کتاب، برنامه گفتگو و میزگرد داشته باشد و فقط با گروهی مشخص مصاحبه کند و فقط به چنین برنامه‌هایی بسنده کند، نمی‌تواند موثر باشد. بنابراین در کنار چنین برنامه‌هایی، باید اتفاقات بیرونی حوزه نشر و کتاب هم رصد شوند.

ناظری درباره اختصاص دادن یک شبکه تلویزیونی اختصاصی به کتاب گفت: این که هر کاری به طور تخصصی انجام شود، خوب است و به تبع آن، اختصاص یک شبکه به کتاب هم کاری پسندیده است. اما که توقع داشته باشیم با افتتاح چنین شبکه‌ای، بار از روی دوش بقیه برداشته شده و می‌توانند کار را تعطیل کنند، تصویر اشتباهی است. امروزه، حتی حرفه‌ای‌ها و بااطلاع‌های این حوزه هم اطلاع درستی از اتفاقات و مسائل ندارند. حالا این گروه را کنار می‌گذاریم و افرادی را در نظر می‌گیریم که قرار است تازه به جمع علاقه‌مندان به کتاب اضافه شوند. موضوع این است که این افراد از ابتدا به سراغ شبکه اختصاصی کتاب نمی‌روند بلکه از شبکه‌های دیگر شروع می‌کنند. بنابراین نباید برنامه‌های تلویزیونی مرتبط با کتاب، فقط در شبکه مورد نظر باشند و به نظر می‌رسد که لازم است، در دیگر شبکه‌ها هم پراکندگی داشته باشند تا مخاطبان با دیدن آن‌ها، به سمت شبکه اختصاصی بروند.

 

کد خبر 2366448

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha