۶ شهریور ۱۳۹۳، ۱۱:۰۲

افتتاحیه نمایشگاه «ایران نوشت»/

بذرپاش: 4 هزار میلیارد تومان گردش سرمایه در بخش نوشت افزار وجود دارد/ سهم 10 درصدی نوشت‌افزار ایرانی- اسلامی

بذرپاش: 4 هزار میلیارد تومان گردش سرمایه در بخش نوشت افزار وجود دارد/ سهم 10 درصدی نوشت‌افزار ایرانی- اسلامی

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در مراسم افتتاحیه دومین نمایشگاه «ایران نوشت» گفت: با اشاره به گردش مالی در بخش نوشت افزار گفت: 4 هزار میلیارد تومان گردش مالی در این بخش وجود دارد این عدد، عدد بسیار بالایی است و سالانه 150 میلیون دفتر تولید می شود.

به گزارش خبرنگار مهر مهرداد بذرپاش نماینده مجلس شورای اسلامی در افتتاحیه دومین نمایشگاه "ایران نوشت" که عصر چهارشنبه 5 شهریورماه در سالن حجاب کانون پرورش فکری برگزاری شد به گردش مالی بسیار خوبی که در حوزه نوشت افزار وجود داشت اشاره و بیان کرد: وقتی از نوشت افزار سخن می گوییم درباره بازاری حرف می زنیم که 4 هزار میلیارد تومان گردش مالی در آن وجود دارد این عدد، عدد بسیار بالایی است سالانه 150 میلیون دفتر تولید می شود و اگر نوشت افزار ایرانی - اسلامی بخشی از این تعداد را به خود اختصاص دهد بخش قابل توجه و مهمی است.

وی در ادامه بیان کرد: نوشت افزارهای ایرانی – اسلامی در سال نخست فعالیت خود که دو سال پیش بود یک میلیون دفتر تولید کردند سال گذشته، 7 میلیون و امسال به گفته خود 10 درصد بازار را به خود اختصاص دادند یعنی حدود 14 میلیون دفتر تولید کردند و این به لحاظ اقتصادی ارزشمند است.

بذرپاش به ارزشهای فرهنگی تولید نوشت افزار ایرانی – اسلامی اشاره کرد و گفت: غربیان سرمایه گذاری کرده و آنچه نداشته اند را به خورد ما داده اند ما چرا با وجود این همه مفاخر ملی – مذهبی نتوانیم شخصیت پردازی کنیم. ما هر قدر برای فرهنگ هزینه کنیم باز هم کم است و فرهنگسازی از دوره کودکی آغاز می شود. اگر بچه ها را با مفاخر خود آشنا کنیم موفق هستیم وقتی بچه ها به سن نوجوانی و جوانی می رسند میلیاردها تومان هم هزینه کنیم فایده ای ندارد.

به گفته این نماینده مجلس بازار یک کشور ناموس آن کشور است ما نباید بازار خود را به غربی ها بسپاریم.

تولید کنندگان و هنرمندان ما کارهای بسیار ارزشمندی انجام داده اند و بسیار توانا هستند و این وظیفه نهادهای حمایتی است که از آنها پشتیبانی می کنند خیلی از کارهای خوب دنیا را ایرانی ها تولید می کنند. برای مثال بسیاری از انیماتورهای ایرانی برای کشورهای دیگر انیمیشن می‌سازند چرا که آن کشورها پول بیشتری به نسبت ایران پرداخت می کنند ما چرا از این هنرمندان حمایت نکنیم تا برای مملکت و فرهنگ خود فیلم و انیمیشن بسازند.

وزارت ارشاد بر تولید نوشت افزار نظارت کند

حجت الاسلام حمید رسایی مسئول پرونده نوشت افزار در مجلس شورای اسلامی نیز یکی دیگر از سخنرانها بود. او گفته های خود را با طرح دغدغه تولید کنندگان نوشت افزار آغاز و بیان کرد: ما جلسات متعددی با تولید کنندگان داشته ایم گلایه همیشگی آنان این بوده که دستگاههای دولتی از تولید نوشت افزار ایرانی –اسلامی حمایت نمی کنند. ما از آنان خواستیم تا گلایه های خود را مکتوب به کمیسیون اصل نود ارائه کنند زیرا یکی از وظایف این کمیسیون رسیدگی به شکایات مختلف از مسئولان یا دستگاههای اجرایی است. پس از آن باز وزارتخانه ها و سازمانهایی چون وزارت ارشاد، صنایع و معادن، آموزش و پرورش، سازمان صدا و سیما، گمرک و اداره اماکن نیروی انتظامی جلساتی داشتیم تا وظایف خود را تعریف  و تولید نوشت افزارهای ایرانی – اسلامی حمایت کنند.

به گفته این نماینده مجلس یک دانش آموز ایرانی در طول سال با دفترو نوشت افزارهای دیگر سروکار دارد پس چه بهتر که در این دفاتر نمادهایی که با فرهنگ ایرانی و اسلامی ما هماهنگ است نقش ببندد چرا که همه این تصاویر در ذهن و روان او و شکل گیری شخصیت اش تاثیر می گذارند.

حجت الاسلام رسایی وظیف اصلی بعضی دستگاههای رسمی را نه تولید دفترچه که سوق دادن بچه ها به سمت فرهنگ ریشه دارشان دانست و تصریح کرد: بعضی دستگاهها چون آموزش و پرورش یا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بهتر است به جای تولید دفترچه زمینه های لازم برای آشنایی بچه ها با فرهنگ اصیل ایرانی را فراهم کنند. تولید کنندگان هم بهتر است منتظر مسئولان رسمی از مجلس و دولت نمانند و کار خود را آغاز کنند ما هم تا آنجا که بتوانیم از آنها حمایت می کنیم.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت نظارت وزارت ارشاد بر نوشت افزارهای تولید شده گفت: همه دفترها و نوشت افزارهایی که تولید می شود از چین نیامده اند بسیاری از این دفترها با نمادهایی که هیچ سنخیتی با فرهنگ ما ندارند در ایران تولید می شوند و وزارت ارشاد وظیفه دارد در چاپخانه ها نظارت درست و دقیقی داشته باشد.

سید سعید حسینی مدیر مجمع تولید نوشت افزار ایرانی – اسلامی با اشاره به اینکه تولید این گونه نوشت افزارها از سه سال پیش آغاز شده گفت: سال اول تنها دو برند اقدام به چنین کار کرده اند. تعداد این برندها در سال 92 به 10 عنوان و امسال 20 برند در دومین نمایشگاه «ایران نوشت» شرکت کرده اند. او با اشاره به اینکه 10 درصد بازار را نوشت افزارهای ایرانی – اسلامی به خود اختصاص داده اند گفت: امسال ما توانسته ایم 10 درصد بازار را از آن نوشت افزارهای ایرانی – اسلامی کنیم نوشت افزارهایی که یا متاثر از شخصیت های محبوب تلویزیونی مثل کلاه قرمزی و پسرخاله هستند یا مفاخر ملی و مذهبی بر آنها نقش بسته یا تولید کنندگان به خلق کاراکترهای تازه چون ثنا و سمین پرداختند.

نمایشگاه "ایران نوشت" در سالن حجاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجونان از ساعت 11 تا 22 برپا است.

 

کد خبر 2359065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha