۱۱ شهریور ۱۳۹۳، ۱۰:۵۷

آیت الله تحریری:

آگاهی و عمل دو رکن اخلاق مداری است/ معرفی برگزیدگان همایش "اخلاق و آداب رضوی"

آگاهی و عمل دو رکن اخلاق مداری است/ معرفی برگزیدگان همایش "اخلاق و آداب رضوی"

اراک-خبرگزاری مهر: آیت الله تحریری از آیات عظام قم با بیان اینکه آگاهی و عمل دو رکن اخلاق است، گفت: شناخت امور و عمل به آن زمینه اخلاق مداری است.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله محمدباقر تحریری شامگاه دوشنبه در اختتامیه همایش علمی و پژوهشی اخلاق و آداب رضوی استان مرکزی با اشاره به دهه کرامت و ولادت با سعادت کریمه اهل بیت حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع)، افزود: زندگی ائمه اطهار(ع) بر اساس پیاده کردن فضایل اخلاقی و رفتار نیکو است.

وی با بیان اینکه پس از بازگو شدن و شناخت اخلاق و رفتار ائمه معصومین(ع) باید در زندگی خود به کار گیریم، گفت: برگزاری مجالس و همایش ها در ترویج فضیلت و سیره امامان معصوم(ع) در صورتی که در زندگی مورد توجه قرار گرفته و زمینه معرفتی را فراهم کند، موثر است.

این استاد حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه حرکت امام رضا(ع) از مدینه به مرو سراسر نکات معرفتی و فضایل نیکو است، اضافه کرد: تقید ایشان به نماز اول وقت و عبادات و مراعات آداب و اخلاق دینی و مستحبات بسیار است.

آیت الله تحریری با اشاره به اینکه والدین الگوی فرزندان خود در زمینه های مختلف هستند، افزود: در صورتی که والدین اخلاق و سیره ائمه معصومین(ع) را پیشه خود قرار دهد فرزندان نیز آداب اسلامی را در زندگی فردی و اجتماعی خود پیاده می کنند.

امام رضا(ع) پناه ملت ایران است

وی با بیان اینکه امام رضا(ع) پناهامت و ملت ایران است، اظهار کرد: همه ما باید ایشان را حاضر بر اعمال و رفتار خویش دانسته و اگر این مهم را پیشه خود سازیم در پناه رعفت و مهربانی آن حضرت قرار می گیریم.

این استاد حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه انسان مومن دارای پنج صفت نیکوست، ادامه داد: وقتی فردی نیکی کند و در جهت خوبی نیکی قرار گیرد موفق بوده و خداوند او را در انجام فعالیت های نیکو یاری می کند.

آیت الله تحریری دومین صفت انسان مومن را استغفار دانست و اظهار کرد: انسان با عمل نیکو گذشته خود را می تواند برگرداند و اگر بداند چه خسارتی وارد کرده و چه چیزی آن را جبران می کند و همت اصلاح اشتباه خود را داشته باشد موفق می شود.

وی سومین ویژگی انسان مومن را شکرگذاری عنوان کرد و گفت: انسان زمانی که به نعمتی دست می یابد و در مسیر صحیح زندگی قرار می گیرد باید شکر نعمت به جا آورد.

این استاد حوزه چهارمین صفت انسان مومن را صبر و شکیبایی در کارها دانست و تصریح کرد: اولیاء الهی الگوی بی بدیل صبر و استقامت بوده و همواره در برابر ظلم و جور زمان خویش ایستادگی کردند.

آیت الله تحریری با بیان اینکه پنجمین ویژگی بنده مومن سعه صدر است، اضافه کرد: وقتی بنده ای شایسته خدا غضب می کند و توان تسلت بر خویش و فرو بردن غضب را داشته باشد خداوند او را شرح صدر داده است.

وی خاطر نشان کرد: اگر افراد با سیره و فضایل ائمه اطهار (ع) آشنا شوند می توانند در مسیر صحیح گام برداشته و برای کمال و سعادت در راه حق گام بردارند.

 نهادهای فرهنگی ریشه در انقلاب دارد

شکرالله حسن بیگی، معاون سیاسی امنیتی استاندار مرکزی، در این مراسم با بیان اینکه نهادهای فرهنگی مکانی برای حضور جوانان هنرجو و زمینه ای برای پیشرفت آنان است، گفت: این تحول بزرگ فرهنگی ریشه در ویژگی های انقلاب اسلامی دارد.

وی با اشاره به اینکه جشنواره امام رضا (ع) یکی از برنامه های موثری که در دست متولیان امور فرهنگی است، افزود: این جشنواره منجر به پژوهش های قابل اعتنا و تولید مطلوب مقالاتی در زمینه سیره امام رضا (ع) است.

معاون سیاسی امنیتی استاندار مرکزی با تاکید بر اینکه امام رضا (ع) امام مهربانی ها است، اظهار کرد: در فرهنگ رضوی رابطه بین مردم مودت و رحمت و برادرانی بوده و وظایف آحاد جامعه اسلامی نسبت به هم براساس عفت و مهربانی است.

حسن بیگی ادامه داد: در فرهنگ رضوی هیچ فردی دیگری را فریب نداده و امانت داری در وعده ها ارائه شده تا انجام کامل آن پابرجا می ماند، خاطر نشان کرد: در فرهنگ رضوی که برگرفته از فرهنگ اسلامی است باید تعقل و تفکر و علم و دانش گسترده و در حال افزایش باشد.

وی با بیان اینکه امنیت و آزادی های اجتماعی و وجود فضای باز برای تفکر و تعقل مردم کاملا در نظر گرفته شده است، اضافه کرد: در صورتی که امتی حق مظلوم و ضعیف را نستاند به مدینه فاضله دست نخواهد یافت.

معاون سیاسی امنیتی استاندار مرکزی در پایان ایجاد روحیه اعتماد به نفس و خودباوری گامی موثر در جهت جامعه ای پویا و موفق بوده که مبتنی بر احساس دینی بوده و فرهنگ جامعه را متاثر کرده است.

معرفی برگزیدگان جشنواره علمی و پژوهشی اخلاق و آداب رضوی

حسین شاکری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان مرکزی با بیان اینکه 12 سال متوالی جشنواره فرهنگی هنری امام رضا(ع) در کشور در حال برگزاری است، گفت: این جشنواره علاوه بر ایران در 44 نقطه جهان همزمان با جشنواره بین المللی امام رضا(ع) برگزار می شود.

وی اظهار کرد: 173 مقاله از سراسر کشور با موضوع این همایش که اخلاق و آداب رضوی است ارسال شد و از این تعداد 8 نفر موفق به کسب مقام برتر شدند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی با بیان اینکه شهرزاد کتابی از کرمانشاه با موضوع اصول و مبانی توسعه اخلاق رضوی در جامعه، عسگر آرمون از اردبیل با موضوع شرایط علمی و اخلاقی مدیران (مدیریت علمی و اخلاق محور)در سیره و سخنان امام رضا(ع) و محسن موحدی از اصفهان محسن موحدی از اصفهان با موضوع حکومت اخلاق مدار براساس دیدگاه امام رضا (ع) موفق به کسب نفرات اول تا شوم شدند.

شاکری ادامه داد: بهرام جبارلوی شبستری، عالیه روح الله زاده، آرزو پیروزی، اسماعیل شجریان، فاطمه رفیعی مقام چهرم تا ششم را کسب کردند.

گفتنی است، در پایان این اختتامیه از کتاب «آرمان شهر رضوی» شامل مقالات سال گذشته این جشنواره رونمایی شد.

کد خبر 2362449

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha