۲۴ شهریور ۱۳۹۳، ۱۵:۱۳

شاکری:

انتشار و چاپ کتاب باید با توجه نیاز جامعه باشد/ حضور 200 ناشر در هشتمین نمایشگاه کتاب اراک

انتشار و چاپ کتاب باید با توجه نیاز جامعه باشد/ حضور 200 ناشر در هشتمین نمایشگاه کتاب اراک

اراک – خبرگزاری مهر: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی با بیان اینکه تغییر وضعیت کتابخوانی در کشور نیاز به عزم جدی دارد و تنها یک یا دو عامل نمی تواند این معضل را حل کند گفت: در وهله اول انتشار و چاپ کتاب باید با توجه نیاز جامعه باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین شاکری ظهر روز دوشنبه در نشست رسانه ای نمایشگاه کتاب افزود: روند چاپ و انتشار کتاب باید طوری باشد که تیم مشاوره علمی نیاز جامعه را بسنجند و با توجه به آن به نویسندگان متخصص سفارش کتاب بدهند تا ما هر ساله شاهد چاپ کتاب ها با موضوعات تکراری، بدون کاربرد و کپی شده نباشیم.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات بازار کتاب در کشور این است که هم اکنون ناشران عمدتا از افرادی هستند که اهل مطالعه و کتاب نیستند و قدرت نیازسنجی بازار کتاب و مطالعه را نداشته اند و منتظر می مانند تا یک نویسنده چیزی نوشته و برای چاپ بیاورد.

وی ادامه داد: نو و کاربردی بودن موضوعات کتاب ها باعث می شود تا خانواده ها کتاب را در سبد فرهنگی خود قرار دهند و نیاز خرید کتاب را داشته باشند.

شاکری با بیان اینکه هم اکنون وضعیت کتاب و کتابخوانی در کشور و استان مناسب نیست، اظهار کرد: این مسئله دلایل مختلف تاریخی و اجتماعی دارد از جمله اینکه در طول تاریخ فرهنگ و ادب ما، فرهنگ محاوره ای بیشتر از فرهنگ مکتوب کاربرد داشته است.

وی ادامه داد: در فرهنگ ایرانی معمولا آنچه را باید به دست آوریم از زبان فرد مطلع و به صورت رو در رو یاد می گرفتیم و انتقال دانش نیز از شیوه انتقال سینه به سینه بودن و برای ما تبدیل به یک عادت فرهنگی شده است که  تغییر و عبور از آن نیاز به زمان دارد.

شاکری تصریح کرد: از زمانی که جامعه ما رو به دانش و سواد آورده ، رشد خوبی در این زمینه داشته است ولی متاسفانه نظام آموزشی ما جایگاه مناسبی برای مطالعه ندیده است و دانش آموختگان ما از سطوح پایین تا دانشگاهی خود را محتاج مطالعه و تحقیق ندیده اند.

وضعیت کتاب در سه دهه گذشته هیچ تغییری نکرده

وی افزود: وضعیت کتاب در سه دهه گذشته هیچ تغییری نکرده و متوسط تیراژ هر کتاب از دو هزار تا سه هزار بیشتر نبوده و علاوه بر اینکه افزایش نداشته حتی برای فروش نیز نیاز به زمان طولانی دارد.

مدیکل فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: تغییر وضعیت کتابخوانی در کشور نیاز به عزم جدی دارد و تنها یک یا دو عامل نمیتواند این معضل را حل کند.

شاکری گفت: در سالهای گذشته تصور بر این بود که با افزایش کتابخانه ها وضعیت مطالعه بهتر شود؛ ولی با وجود اینکه رقم کتابخانه های عمومی کشور نسبت به اوایل انقلاب رشد چشمگیری داشته ولی نرخ مطالعه در کشور همان است.

وی اضافه کرد: هم اکنون دو هزار کتابخانه عمومی غیر از کتابخانه های تخصصی، مراکز دانشگاهی و علمی و شخصی همچنان شاهد وضعیت رکود کتاب و کتابخوانی در کشور هستیم و کتابخانه ها عمدتا قرائتخانه شده اند آن هم برای قشری خاص در مقطعی خاص چون امتحانات.

شاکری اظهار کرد: برخی نیز معتقدند بالا بودن قیمت کتاب منجر به بی میلی خرید و خواند کتاب شده ولی بررسی در این خصوص نشان داده که قیمت کتاب در ایران نسبت به کشورهای با نرخ بالای مطالعه خیلی پایین تر است.

وجود اینترنت و فضای مجازی باعث شده که علاقه به مطالعه کم شود

وی بیان کرد: گاهی نیز اشاره می شود که وجود اینترنت و فضای مجازی باعث شده که علاقه به مطالعه کم شود؛ اما اگر این طور بود درکشورهای پیشرفته که آخرین تکنولوژی روز دنیا را در اختیار دارند ما شاهد بالاترین نرخ مطالعه از طریق کتاب نبودیم.

شاکری افزود: در خصوص بی میلی و بی رغبتی به مطالعه  باید نگاه علمی و واکاوی عمیق باشد و نگاه عامیانه به آن  فقط رفع تکلیف است و نتیجه ای بهمراه نخواهد د اشت.

وی با اشاره به تاکید مقام معظم هبری برای حل مشکل کتابخوانی در کشور گفت: باید این معضل به صورت ریشه ای حل شود و چنین  وضعیتی شایسته کشوری که 70 میلیون جمعیت دارد و اکثر آن قشر محصل و دانشجو هستند، نیست،

شاکری گفت: برپایی نمایشگاه های کتاب یکی از راه های ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در کشور است و نمایشگاه های استانی ظرفیتی بزرگ در اختیار استان ها و ویتریتی برای نشر کتاب در سراسر کشور است.

450  ناشر برای حضور در این نمایشگاه اعلام آمادگی کردند

وی در خصوص هشتمین نمایشگاه کتاب استان افزود: 450  ناشر برای حضور در این نمایشگاه اعلام آمادگی کردند که از این تعداد 200 که از وضعیت بهتر برخوردار برای حضور در نمایشگاه انتخاب شده اند.

شاکری ادامه داد: در این نمایشگاه انتخاب نوع و عناوین کتاب ها با توجه به نیاز های علمی و تخصی و رشته های دانشگاهی بوده است.

وی اضافه کرد: در این نمایشگاه 140 غرفه آماده ارائه آخرین نشرها به مخاطبان است که از این تعداد شش غرفه پزشکی، سه غرفه حقوقی، 16 غرفه بقیه رشته ها، 54 غرفه عمومی،چهار 4 غرفه تخصصی کشاورزی، 9 غرفه کمک آموزشی، 15 غرفه کودک، دو غرفه هنر  و برای هر یک از انتشارات استان نیز یک غرفه در نظر گرفته شده است.

شاکری افزود: خرید از این نمایشگاه برای مراجعه کنندگان با تخفیف 30 درصدی روبرو است که 10 درصد از سوی ناشر و 20 درصد از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد استان است که این اعتبار 20 درصدی از وزارتخانه و اعتبارات فرهنگ و هنر استان تامین شده است.

وی ادامه داد: برآورد خرید کتاب از نمایشگاه 300 میلیلون تومان پیش بینی شده است ولی انتظار می رود که مسئولین دولتی و خصوصی همت بیشتر برای حضور جدی تر و خرید کتاب از نمایشگاه داشته باشند.

شاکری تصریح کرد:  هرچه که استقبال از نمایشگاه بیشتر باشد، ناشرین رغبت بیشتری برای حضور در سال های بعد در نمایشگاه دارند و استقبال خوب از نمایشگاه در گرو توجه رسانه ها به نمایشگاه و آگاهی دادن به سطوح مختلف جامعه است تا موج خرید کتاب و توجه به مطالعه در استان ایجاد شود.

در پایان این مراسم از پوستر هشتمین نمایشگاه بزرگ کتاب استان مرکزی رونمایی شد.

کد خبر 2370805

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha