۱۷ شهریور ۱۳۹۳، ۱۷:۲۱

سرداری خبر داد:

قبولی 86 نفر از سوادآموزان زنجانی در مقاطع تحصیلی کارشناسی به بالا

قبولی 86 نفر از سوادآموزان زنجانی در  مقاطع تحصیلی کارشناسی به بالا

زنجان -خبرگزاری مهر: معاون سوادآموزی اداره کل آموزش پرورش استان زنجان گفت: 86 نفراز طریق تحصیل در نهضت سوادآموزی در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا ادامه تحصیل داده اند که سازمان را در راستای تبلیغات و اطلاع رسانی یاری می کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، غفار سرداری بعد از ظهر دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران افزود: نهضت سواد آموزی در استان زنجان گام های بزرگی را توسعه سوادآموزی و ریشه کنی بی سوادی صورت داده است.

وی از برنامه ریزی های جدید برای مقابله با بی سوادی در کشور خبرداد و افزود: آموزش اولیای بی سوادان در راس برنامه ها قرار دارد و با شناسایی 200 نفر از443 بی سواد، اشخاصی که آموزش پذیر هستند با دریافت پاداش آموزش لازم را دریافت می کنند.

سرداری با اشاره به شیوه نامه اعلام شده به مدارس، افزود: کودکانی که بد سرپرست هستند سازمان سوادآموزی آمادگی دارد که همه این دانش اموزان را تحت پوشش قرار داده و با دریافت پاداش ماهیانه به تحصیل خود ادامه دهند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته 5 هزارو 200 نفرافراد تحت پوشش در دوره های مختلف آموزش پرورش شرکت کردند، اظهار داشت: با آموزش 800 ساعته که 600 ساعت حضوری و 200 ساعت غیرحضوری افراد آموزش های لازم را دریافت کردند.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش پرورش استان زنجان ادامه داد: پیام مدیرکل یونسکو به مناسبت روز جهانی سوادآموزیی در سال 2014 به ارتباط بین سواد آموزی و توسعه پایدار اختصاص یافته است که سوادآموزی نه تنها زندگی ها را تغییر می دهد بلکه آنها را نجات می بخشد.

سرداری با بیان اینکه کشورهای توسعه یافته، بالاترین سوادآموزی و کشورهای در حال توسعه کمترین سودآموزی را دارند،اظهار کرد:قاره های اروپا،آمریکای شمالی و روسیه کمترین بی سوادی را به خود اختصاص داده اند.

وی کشورهای نروژ و فنلاند را نزدیک به 100 درصد باسواد دانست و افزود: کشورهای افغانستان و نیجریه بیشترین بیسوادی را دارند.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش پرورش استان زنجان با اشاره به اینکه اختلاف درصد باسوادی زنان و مردان در کشورهای مختلف متفاوت است، افزود: در کشور هند زنان 48 درصد و مردان 70 درصد -ترکیه زنان 79 درصد و مردان 93 درصد و افغانستان زنان 23 درصد و مردان 46 درصد و در ایران نیز زنان 81 درصد و مردان 89 درصد با سواد هستند.

سرداری افزود: بر اساس سرشماری سال 1390 ایران از میان 138 کشور رتبه 86 در بی سوادی را دارد.

وی فاصله با سوادی زنان و مردان را قبل از انقلاب 30%و بعد از انقلاب را 5%اعلام کرد و گفت: درصد باسوادی شهر و روستا قبل از انقلاب 34%و بعد از انقلاب به 5/8 %رسیده است که به برکت انقلاب، بی سوادی در کشورمان کاهش چشمگیری داشته است.
 

کد خبر 2366559

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha