۲۰ شهریور ۱۳۹۳، ۱۴:۲۱

در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر عنوان شد:

اعتبارات پیشگیری ازاعتیاد ناچیز است/ راه اندازی اولین کمپ ترک اعتیاد ویژه زنان و نوجوانان در اراک

اعتبارات پیشگیری ازاعتیاد  ناچیز است/ راه اندازی اولین کمپ ترک اعتیاد ویژه زنان و نوجوانان در اراک

اراک – خبرگزاری مهر: استاندارمرکزی گفت: اعتبارات حوزه پیشگیری از اعتیاد بسیار کم بوده و با این حجم اعتبارات محدود دست یابی به اهداف مورد نظر در راستای مبارزه با مواد مخدر بسیار سخت است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد حسین مقیمی صبح روز پنج شنبه با بیان این مطلب در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی افزود: تخصیص اعتبارات در حوزه پیشگیری از عرضه و مصرف مواد مخدر یک ضرورت است چرا که با اعتبارات ناچیز امکان موفقیت در این حوزه ممکن نیست.

وی با بیان این که مشکل معضل بزرگی چون اعتیاد با این اعتبارات شدنی نیست افزود: اعتبارات ناچیز موجود نیز باید با مدیریت صحیح و تعیین اولویت ها در جای واقعی خود هزینه شود.

استاندار مرکزی در ادامه با اشاره به سند دانشجویی پیشگیری از اعتیاد استان مرکزی گفت: این سند که با همکاری کارشناسان حقوقی، علمی، اجتماعی، فنی و تخصصی با توجه به موقعیت دانشگاهی و دانشجویی استان مرکزی تهیه و تدوین شده است متاسفانه تا کنون در  راستای اهداف و برنامه های تبیین شده نتوانسته موفق عمل کند و این مسئله نیازمند آسیب شناسی جدی در دانشگاه های استان است.

مقیمی با تاکید بر ضرورت اجرایی شدن سند فوق در استان مرکزی گفت: آنچه امروز مسئولان دانشگاههای استان به عنوان گزارش عملکرد خود در راستای اجرای این سند ارائه کرده اند را به عنوان پیش مقدمه امور می پذیریم اما اجرای این سند و برنامه ریزی طبق آن باید از ابتدای فصل بازگشایی دانشگاه های استان در اولویت کاری مسئولین قرار بگیرد.

وی از سند دانشجویی پیشگیری از اعتیاد در استان به عنوان یک برنامه جامع دراین حوزه یاد کرد و گفت: اگر در راستای اجرایی شدن این سند طبق برنامه های تعریف شده حرکت کنیم می توانیم شاهد تحقق اهداف مورد نظر باشیم.

استاندار استان مرکزی با اظهار تاسف از وضعیت اعتیاد و توزیع مواد مخدر در جامعه افزود: متاسفانه علیرغم تمامی زحمات و خدمات ارائه شده در مرزها برای جلوگیری از ورود مواد مخدر به کشور و رشادت عوامل انتظامی و پلیس مبارزه با مواد که گاها موجب شهادت نیروها نیزمی گردد مواد مخدر با سرعت بالایی در شهرهای بزرگ و کوچک کشور در حال توزیع است و جامعه جوان و نوجوان را مورد هدف قرار داده است.

ضرورت تلاش در راستای بیمه شدن نسل جوان و نوجوان

مقیمی با تاکید بر ضرورت تلاش در راستای بیمه شدن نسل جوان و نوجوان کشور در برابر آسیب بزرگی بنام اعتیاد گفت: باید تلاش کرد تا با تقویت حوزه فرهنگی، ورزشی و اجتماعی از گرایش نسل جوان و نوجوان به عنوان سرمایه های ارزشمند نظام جمهوری اسلامی ایران به سمت و  سوی اعتیاد جلوگیری شود.

وی افزود: آمارهای موجود از وضعیت معتادان حکایت از آن دارد که مواد مخدر با همه اقشار جامعه آشتی کرده و دیگر نمی توان کفت این معضل متوجه چه قشری است.

استاندار مرکزی گفت: باید جدی تر و و اقع بینانه تر به معضل اعتیاد نگاه کرد و با تخصیص اعتبارات کافی حرکت جدی در راستای مقابله با این جنگ فرهنگی دشمنان علیه نظام را خنثی کرد.

مقیمی با بیان اینکه امروز همه آماده اند تا اقدام اساسی در راستای مقابله با معضل اعتیاد در کشور صورت بگیرد گفت: اگر مسئولین امر احساس می  کنند قوانین موجود در این بخش نیازمند بازنگری است اعلام کنند چرا که نمایندگان مجلس آمادگی خود را برای وضع قوانین جدید در حوزه پیشگیری از اعتیاد در کشور در صورت نیاز اعلام کرده اند.

وی درادامه بر ضرورت ایجاد تشکل های خیرین در حوزه پیشگیری از اعتیاد تاکید کرد و گفت: جای خیرین در این بخش خالیست و باید با ایجاد تشکل های مردمی قوی از برگشت معتادین بهبود یافته به سمت و سوی اعتیاد جلوگیری کرد.

استاندار استان مرکزی با بیان این که ترک اعتیاد یک معتاد کاری بس سخت و هزینه بر است گفت: عدم توجه به رفع دغدغه های پیش روی معتادین بهبود یافته عمدتا زمینه برگشت آنها به اعتیاد  را فراهم می کند

مقیمی افزود: بیکاری و عدم پذیرش از سوی جامعه درد بزرگ معتادین بهبود یافته است که اگر چاره ای برای آن اندیشه نشود تمامی خدمات ارائه شده در حوزه ترک اعتیاد بی نتیجه می شود.

وی ادامه داد: باید با ایجاد تشکلهای مردمی با حضور خیرین توانمند زمینه اشتغال را برای معتادین بهبود یافته ایجاد کنیم.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی نیز در این نشست از اعتیاد به عنوان یکی از  بحرانهای پیش روی نظام بین الملل یاد کرد و افزود: توزیع و مصرف مواد مخدر صنعتی و روانگردان چهارمین بحران پیش وی نظام بین الملل است.

محمد زیدوند افزود: قریب سه میلیون نفر در حوزه قاچاق مواد مخدر در دنیا کار می کنند که سود حاصل از فعالیت این افراد رقمی معادل 600 میلیارد دلار و چرخش مالی ناشی از آن در جهان چهار هزا رو 500 میلیارد دلار است.

وی سهم ایران در این بخش را سه میلیارد دلار برشمرد و گفت: ایران همواره یکی از بازارهای مورد توجه مافیای مواد مخدر دنیا بوده و هست.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی با بیان این که سود حاصل از فعالیتهای انجام شده در حوزه مواد مخدر و چرخه مالی ناشی از آن باعث شده تا بانکهای دنیا علاقه ای به خارج شدن این پول از سیستم خود نداشته باشند افزود: مافیای مواد مخدر همواره به دنبال بازارهای جدید و بکر برای  تحقق اهداف مورد نظر خود است و این مسئله توجه ویژه مسئولین کشوری و استانی را در راستای مقابله با مبارزه با مواد مخدر می طلبد.

زیدوند در ادامه به سند دانشجویی پیشگیری از اعتیاد در دانشگاههای استان اشاره کرد و گفت: اعتبارات دانشگاه علوم پزشکی اراک در بخش درمان رقمی معادل 271 میلیون و 200 هزار تومان بوده که از این مجموع 72 میلیون تومان تخصیص یافته است.

وی افزود: در بخش پیشگیری نیز اعتبارات از مجموع اعتبارات 4 میلیون تومانی دانشگاه علوم پزشکی اراک 2 میلیون تمان تخصیص یافته است.

دبیرشورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی گفت: اعتبارات درمانی دانشگاه علوم پزشکی ساوه نیز رقمی معادل 85 میلیون و 900 هزا رتومان بوده که از این مجموع 27 میلیون تومان تخصیص یافته است.

زیدوند افزود: اعتبارات حوزه فرهنگی دانشگاه ساوه نیز رقمی معادل دو میلیون تومان بوده که تا کنون 500 هزار تومان آن تخصیص یافته است.

وی اعتبارات اداره کل  بهزیستی استان مرکزی در حوزه درمان اعتیاد را 360 میلیون و 700 هزار تومان برشمرد و گفت: از این اعتبارات 87 میلیون و 700 هزار تومان برشمرد و گفت: در بخش فرهنگی نیز 83 میلیون و 500 هزار تومان اعتبار به این اداره کل تعلق گرفته که تا کنون تنها 20 میلیون و 800 هزارتومان تخصیص یافته است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی در ادامه یادآور شد: اعتبارات فرهنگی پیشگیری تخصیص یافته به آموزش و پرورش استان مرکزی نیز 96 میلیون و 300 هزار تومان بوده که تا کنون 24 میلیون تومان آن تخصیص یافته است.

زیدوند یادآور شد: این اعتبارات تنها 20 درصد اعتبارات تخصیص یافته به دانشگاه های استان در قالب سند است و 80 درصد اعتبارات باید توسط خود دستگاه های ذیربط پیگیری و دریافت شود.

راه اندازی کمپ ترک اعتیاد ویژه زنان و نوجوانان در اراک

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی نیز در این نشست از راه اندازی اولین کمپهای ویژه ترک اعتیاد ویژه زنان و نوجوانان در اراک خبر داد و گفت: در حوزه ترک اعتیاد ویژه زنان تا کنون کمپ دارای مجوز و رسمی در استان فعالیت نداشت که خوشبختانه اولین کمپ ترک اعتیاد زنان دارای مجوز آماده راه اندازی شده است.

رفیعی افزود: این کمپ ظرفیت پذیرش 50 نفر را داراست و در هفته آینده راه اندازی می شود.

وی ادامه داد: اولین کمپ ترک اعتیاد نوجوانان نیز با هدف تفکیک نوجوانان از دیگر معتادین انجام می شود تا از آسیب های متوجه این قشر جلوگیری شود.

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی گفت: این کمپ نیز که ظرفیت پذیرش 50 نفر را دارد در صورت تخصیص اعتبارات مورد نیاز هفته اینده مورد بهره برداری قرار می گیرد.

رفیعی یادآور شد: بهسازی سرپناه زنان بی سرپناه اراک نیز از دیگر اولویت های کاری اداره کل بهزیستی استان مرکزی است که نیازمند تخصیص اعتبارات مورد نیاز است.

کد خبر 2368368

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha