۱۲ شهریور ۱۳۹۳، ۱۹:۱۵

مقیمی:

اقتصاد مقاومتی استقلال، توسعه و عدالت را در کشور ایران محقق می کند

اقتصاد مقاومتی استقلال، توسعه و عدالت را در کشور ایران محقق می کند

اراک – خبرگزاری مهر: استاندارمرکزی گفت: اقتصاد مقاومتی ایران را به کشور الگویی در حوزه توسعه مبتنی بر استقلال و عدالت به جهان معرفی خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد حسین مقیمی عصر چهارشنبه با بیان این مطلب در کارگاه آموزشی اقتصاد مقاومتی در استان مرکزی گفت: اگرچه در کشورهای منطقه برخی کشورها توانسته اند با حرکت در مسیر توسعه نام خود را در زمره کشورهای توسعه یافته به ثبت برسانند اما هیچ یک از کشورهای توسعه یافته از جمله چین، کره جنوبی و کره شمالی نتوانسته هر سه اصل توسعه یعنی استقلال، توسعه و عدالت را در کنار یکدیگر داشته باشند.

وی ادامه داد: در کشوری چون کره جنوبی که به عنوان کشوری توسعه یافته مطرح است توسعه بدون توجه به  استقلال و عدالت شکل گرفته است.

استاندار مرکزی گفت: کره شمالی کشور دیگریست که به استقلال دست یافته اما در حوزه توسعه اقتصادی موفق عمل نکرده است و چین نیز کشوریست که با حفظ  استقلال به توسعه دست یافته بدون توجه به عدالت اقتصادی در جامعه که این خود نقص توسعه آن کشور است.

مقیمی تاکید کرد: ایران با اجرای برنامه های اقتصاد مقاومتی در آینده ای نه چندان دور خواهد توانست با حفظ استقلال به توسعه و عدالت دست یابد موفقیتی باید الگوی تمامی کشورهای منطقه قرار بگیرد.

استاندار مرکزی در ادامه به برنامه های استان مرکزی در راستای تحقق برنامه های چشم انداز توسعه استان اشاره کرد و گفت: استان مرکزی به عنوان چهارمین قطب صنعتی کشور دو هزار و 850 واحد صنعتی بزرگ و کوچک را در خود جای داده و کشور نگاهی ویژه به این استان در حوزه تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی دارد.

استان مرکزی در تولید ناخالص داخلی دارای رتبه برجسته است

مقیمی با بیان این که استان مرکزی در تولید ناخالص داخلی دارای رتبه برجسته است گفت: وجود صنایع فلزی و غیرفلزی، دانشگاه های بزرگ، مراکز تحقیقاتی و صنایع فعال بخش کشاورزی از مزیت های استان مرکزی است.

وی با بیان این که استان مرکزی همگام با سایر استانهای کشور در هماهنگی با نهادها و دستگاههای اجرایی به برنامه ریزی در راستای عملیاتی کردن برنامه های ابلاغی اقتصاد مقاومتی پرداخته است گفت: اقتصاد مقامتی نیازمند حرکت جامعه مدیران در مسیر رهنمودهای مقام معظم رهبری در قالب سیاستهای ابلاغی اقتصاد مقاومتی است.

استاندار مرکزی توسعه علم و فناوری را از الزامات اقتصاد مقاومتی برشمرد و گفت: در شرایط کنونی باید برای عبور از بحرانها و ممانعت از آسیب پذیری اقتصاد ملی در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی تلاش کنیم.

مقیمی یادآور شد: در استان مرکزی نیز تلاش شده تا با تشکیل کمیته های معاونین استانداری و مشاورین ذیربط زمینه تدوین برنامه توسعه و تبیین راهبردهای اقتصادی در استان فراهم شود.

وی در ادامه با اشاره به نقش استانها در تبیین اهداف اقتصاد مقاومتی بیان داشت: در استان مرکزی تلاش شده تا با بهره گیری از ظرفیت رسانه ها بالاخص رسانه ملی اقدامات خوبی در حوزه اصلاح الگوی مصرف صورت بگیرد.

ضرورت توسعه فعالیت های صادراتی استان مرکزی

استاندار مرکزی با تاکید بر ضرورت توسعه فعالیت های صادراتی استان مرکزی گفت: تدوین مشوقهای صادراتی از جمله اقدامات صورت گرفته در این راستاست.

مقیمی گفت: مدیریت استان تلاش کرده تا با افزایش صادرات غیر نفتی و تکیه بر رقابت منطقه ای زمینه توسعه صادرات غیر نفتی را در استان فراهم کنند.

وی با اشاره به موانع صنعتی پیش روی استان مرکزی گفت: خوشبختانه با فعالیت شورای گفتگوی بخش خصوصی و دولت برخی موانع صنعتی در استان مرکزی بررسی و حل شده و بخش دیگر که مشکلات دولتی بودند به شورای گفتگوی ملی ارجاع شد.

استاندار مرکزی گفت: علاوه بر این برخی راهکارهای پیشنهادی حل مشکلات بخش صنعت به عنوان راهکار ملی به دولت نیز ارائه شده است.

مقیمی در ادامه بر ضرورت شناساسی بازارهای هدف تاکید کرد و گفت: استانداری مرکزی با استقبال از هیات های تجاری خارجی در استان و کمک به اعزام هیات های تجاری استان به کشورهای دیگر زمینه شناسایی این مهم را در استان فراهم کرده است.

وی افزود: توسعه  زیرساختهای صادراتی، برقراری معافیت ها،ایجاد بستر رقابت بین تولید گنندگان، بهبود فضای کسب و کار، مدیریت و هدایت منابع سرمایه گذاری و تلاش در جهت توفیق بخش غیر دولتی در سرمایه گذاری زیرساخت ها از موفقیت های حاصله استان در این بخش است.

استاندار مرکزی گفت: تدوین اقدامات اجرایی متناسب با سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی در استان از دیگر برنامه های صورت گرفته در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی است.

کد خبر 2363736

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha