۲۱ شهریور ۱۳۹۳، ۱۳:۵۳

باپرونده‌ای درباره کتاب تعاملی، سواد چند رسانه‌ای؛

دهمین شماره پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان منتشر شد

دهمین شماره پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان منتشر شد

شماره جدید پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان با پرونده‌ای با عنوان «کتاب تعاملی و سواد چندرسانه‌ای» منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، شماره‌ دهم پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان با پرونده ویژه‌ای در ارتباط با «کتاب تعاملی، سواد چندرسانه‌ای» منتشر شد.

در این پرونده و در قالب میزگردی با حضور حسن نمکدوست و حسین شیخ‌الاسلامی درباره‌ دنیایی که اپلیکیشن‌ها و ابزارهای نوین دیجیتالی می‌سازند، به موضوع اخیر پرداخته شده است. محور اصلی این گفتگو علاوه بر بررسی تفاوت‌های کودکان دیروز و امروز، دنیای مجازی است که به مدد رسانه‌ها در کنار واقعیت شکل گرفته است.

کیمبرلی رنلدز نیز در این شماره پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان در مقاله‌‌ای با عنوان «ادبیات کودک و تحول در شیوه‌ها» به بررسی فناوری‌ها و رسانه‌هایی می‌پردازد که ادبیات کودک را دستخوش تغییر و شکل‌های جدیدی به آن اضافه کرده‌اند، شکل‌هایی که قابلیت‌هایی را به ادبیات افزوده است، مانند شکل گرفتن شبکه‌های چند رسانه‌ای. این مقاله با ترجمه مهدی حجوانی منتشر شده است.

ثمین نبی‌پور نیز در مقاله‌ا‌ی با عنوان «آینده روشن است» به بررسی بازار دیجیتالی کتاب کودک می‌پردازد و با توجه به آمارهایی که ارائه می‌دهد، از تمایل کودکان کم سن و سال به کتاب‌های دیجیتالی و ای‌بوک‌ها می‌گوید.

مقاله‌ی دیگر این شماره را آملیا. ک مودی نوشته و فریبا گرانمایه ترجمه کرده است. این مقاله با عنوان كاربرد كتاب‌های الكترونیكی در كلاس‌های پیش‌دبستانی به تاثیری که این کتاب‌ها در سوادآموزی کودکان می‌گذارند اشاره می‌کند.

مقاله‌ دیگر این شماره از پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان با عنوان «تصویر مذهبی در فضای نشر الکترونیک» به قلم مهشید دولت و مرجان فروغی نوشته شده است که به بررسی وضعیت تصویر در آثار الكترونیكی كودك و نوجوان با گونه‌های دینی و كهن می‌پردازد.

مقاله‌ «نشانه‌های ملی در تصویرگری معاصر ایران» از علی بوذری و اکتای کیهانفر با موضوع تحلیل آثار ششمین دوسالانه‌ تصویرگری تهران، «مقاله‌ كلیشه‌های جنسیتی و تأثیر آن بر شعر شاعران كودك و نوجوان» به قلم مریم کوچکی نیز از دیگر آثار این شماره از این فصلنامه هستند.

نقد ویژه‌ این شماره نیز به سیدمهدی شجاعی اختصاص یافته که کتاب‌هایش در زمینه‌ ادبیات مذهبی برای کودکان و نوجوانان به چاپ‌های متعددی رسیده است. روح‌الله مهدی‌پور عمرانی و شقایق قندهاری در این بخش به نقد آثار وی پرداخته‌اند.

در بخش لاک‌پشت پرنده هم، کتاب‌های فصل تابستان سال1392 بررسی شده و فهرستی از بهترین کتاب‌های این فصل شامل بر 40 کتاب درج شده است.

پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان با مدیرمسئولی مهدی حجوانی و سردبیری علی‌اصغر سیدآبادی منتشر می‌شود و از کتابفروشی‌های معتبر قابل تهیه است.

کد خبر 2368776

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha