۲۳ شهریور ۱۳۹۳، ۱۵:۰۸

مقیمی:

16 درصد مردم استان مرکزی بی سواد هستند

16 درصد مردم استان مرکزی بی سواد هستند

اراک- خبرگزاری مهر: استاندار مرکزی با اشاره به افزایش بی سوادی در استان مرکزی گفت: 16 درصد مردم استان بی سواد هستند که باید علل و عوامل افزایش بیسوادی مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدحسین مقیمی ظهر یکشنبه در نشست شورای نهضت سواد آموزی استان که در محل استانداری برگزار شد، افزود: علی رغم تمام توجهاتی که در این نظام به مسئله علم آموزی شده است در استان مرکزی 16 درصد مردم سواد ندارند.

وی با بیان اینکه اساس جمهوری اسلامی بر مبنای علم آموزی و دانش افزایی است، اظهار کرد: استان مرکزی یک منطقه عالم خیز است و باید علتهای این افزایش بیسوادی آسیب شناسی شود.

این افراد مشکلات اقتصادی دارند

مقیمی افزود: این افراد غالباً قشر خاصی از جامعه هستند که مشکلات اقتصادی دارند یا با اجبار از سوی والدین نسبت به ترک تحصیل اقدام کرده اند که باید برای شناسایی آنها تلاش شود و راهکار مناسبی برای ترغیب آنها به سوادآموزی ارائه گردد.

مقیمی خاطرنشان کرد: وجود 40 هزار بی سواد پس از پیروی انقلاب اسلامی که امکان تحصیل برای همه افراد ممکن بوده نگران کننده است و باید با  برنامه ریزی و آسیب شناسی این روند را متوقف کنیم.

استاندار مرکزی ادامه داد:  اگر این اجبار رفع نشود و آسیب های اجتماعی کاهش داده نشود در اجرای طرح کاهش بی سوادی موفق نخواهیم بود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان نیز در این نشست گفت: برنامه ها و تکالیفی که در قالب مصوبات شورایعالی پشتیبانی نهضت سواد آموزی تدوین شده در دستور کار جدی است.

شهریار فولادوند افزود: برنامه ریشه کنی بیسوادی با همکاری دستگاه های موثر، تهیه پیش نویس لایحه اجباری شدن آموزش افراد کمتر از 30 سال و پرداخت 15 درصد از سرانه آموزش به سوادآموزان از مهمترین مصوبات این شورا است.

48 هزار بیسواد در این استان

وی بیان کرد: عقد قرارداد با افراد حقیقی برای آموزش، همکاری سازمان فنی و حرفه ای در همزمانی مهارت آموزی و سوادآموزی، آموزش اتباع خارجی، استفاده از ظرفیت واحدهای مختلف آموزش و پرورش و آموزش اولیاء بیسواد از دیگر مصوبات شواریعالی پشتیبانی نهضت سوادآموزی است که این نهاد در سال جاری در دستور کار دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی ادامه داد: بر اساس آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 90، حدود 48 هزار بیسواد در این استان وجود دارد.

فولادوند با بیان اینکه امسال یکهزار و 16 متقاضی سواداموزی در استان مرکزی جذب شده اند، گفت: سال 90 دو هزار و 278 نفر، سال 91 دو هزار و 434 نفر و سال 92 دو هزار و 386سوادآموز و از ابتدای امسال تاکنون یکهزار و 16 سوادآموز در این استان جذب شده است.

در ادامه معاون نهضت سوادآموزی آموزش و پرورش استان هم گزارشی از عملکرد نهضت سوادآموزی از سال 90 تا 92 ارائه داد و پیرامون پایش و شناسایی اولیای بی‌سواد اظهار کرد: آمارگیری از کل اولیای بی‌سواد طی دو مرحله انجام شده که در مرحله اول پنج هزار و 104 نفر بی‌سواد شناسایی و از اولیای بی‌سواد شناسایی شده تاکنون 500 نفر تحت آموزش قرار گرفته‌اند.

مینایی با بیان اینکه شش هزار و 174 نفر هنوز پایش نشده‌اند، عنوان کرد: پیش‌بینی می‌شود از مجموع اولیای بی‌سواد هشت هزار نفر بی‌سواد طی دو سال آینده تحت آموزش قرار گیرند.

در نشست امروز اعضای شورای پشتیبانی نهضت سواد آموزی استان مصوب شد مبلغ 200 میلیون تومان برای بحث نهضت سواد آموزی به آموزش و پرورش اختصاص یابد تا بعنوان ابزار تشویقی جامعه هدف به کلاس های نهضت سواد آموزی هزینه شود.



 

کد خبر 2370161

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha