۳۱ شهریور ۱۳۹۳، ۱۰:۰۱

پیگیری سیاستهای ابلاغی رهبری2-

باید به دانشگاههای برتر کمک کنیم/ توجه به پژوهش به اندازه بحران آب مهم است

باید به دانشگاههای برتر کمک کنیم/ توجه به پژوهش به اندازه بحران آب مهم است

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان برخی از مهمترین راهکارهایی که برای تحقق سیاستهای ابلاغی رهبری ضروری هستند را تشریح کرد و گفت: باید به دانشگاهها توجه ویژه ای شود و همانطور که مسئله کم آبی در کشور مهم شده است، توجه به مسائل پژوهشی هم باید مهم شود.

دکتر سعید سهراب پور در خصوص سیاست های ابلاغی علم و فناوری از سوی مقام معظم رهبری به خبرنگار مهر گفت:این مباحث در گذشته هم توسط ایشان کم و بیش بیان و تاکید شده بود و اکنون به صورت قانون کلی ابلاغ شده است.

وی با بیان اینکه هرساله در ماه مبارک رمضان اساتید به خدمت معظم له می روند و رهبری در خصوص علم و فناوری صحبت می کردند، اظهار داشت: اینکه اساتید برای فعالیت های علمی تلاش بکنند موضوع مورد پیگیری مقام معظم رهبری است و ما تقریبا در 15 سال اخیر با پیگیری های رهبری جهش علمی در کشور پیدا کرده ایم.

رهبری پرچمدار جهش علمی در کشور

وی افزود: بعد از انقلاب، مقام معظم رهبری پرچمدار جهش علمی در کشور هستند.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان در خصوص یکی از بندهای سیاست ابلاغی که راجع به حمایت از نخبگان است، توضیح داد و گفت: از سال 1385 بنیاد ملی نخبگان با پیشنهاد رهبری شکل گرفت.

سهراب پور با اشاره به اینکه رهبری همیشه پیگیر فعالیت های بنیاد ملی نخبگان است، اذعان داشت: از دیگر بندهای سیاست ابلاغی اختصاص 4درصد بودجه به فعالیت های پژوهشی است که اکنون در کشور عددی در حدود نیم درصد به فعالیت های پژوهشی اختصاص پیدا کرده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در کشور های پیشرفته این میزان بین 5 تا 7 درصد است، توضیح داد: متاسفانه در گذشته هم صحبت هایی در برنامه چهارم و پنجم کشور در خصوص افزایش سهم فعالیت های پژوهشی شده ولی اجرایی نشده است.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه باید به دانشگاهها کمک شود، اذعان داشت: اکنون دانشگاهها با تجهیزات قدیمی روبرو هستند و باید به دانشگاهها توجه ویژه ای شود و همانطور که مسئله کم آبی در کشور مهم است توجه به مسائل پژوهشی هم مهم می شود.

سهراب پور در خصوص بند "دستيابي به علوم و فناوري‌هاي پيشرفته با سياستگذاري و برنامه ريزي ويژه" از سیاستهای ابلاغی رهبری اذعان داشت: کارهایی در این زمینه در ستاد های اجرایی معاونت علمی و فناوری صورت گرفته و برنامه هایی نیز برای افزایش فناوری های جدیدانجام شده است.

وی در این خصوص توضیح داد:ما در برخی فناوری ها مانند نانو عقب نیستیم چراکه زمان زیادی از پیدایش این فناوری ها نگذشته است و خیلی باید توجه کنیم که در این زمینه هایی که پیشرفت های خوبی داشته ایم،عقب نمانیم.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان ابراز کرد: البته در برخی فناوری ها از جمله هوا و فضا و بیوتکنولوژی هم وضعیت بدی نداریم ولی باید برای پیشرفت دراین زمینه ها سرمایه گذاری بر روی دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی شود.

رتبه بندی در حوزه علم و فناوری محقق نشد

سهراب پور در خصوص ساماندهي و تقويت نظام هاي نظارت، ارزيابي، اعتبارسنجي و رتبه بندي در حوزه‌هاي علم و فناوري،تاکید داشت: پیش از این در برنامه های چهارم و پنجم کشور گفته شده که دانشگاهها را رتبه بندی کنیم و به دانشگاههای برتر کمک کنیم تا در رتبه بندی های جهانی بین المللی قرار بگیرند، اما این موضوع محقق نشد.

وی در ادامه گفت: البته دانشگاه برتر انتخاب شد اما بودجه ای برای بالا رفتن رتبه های دانشگاهها در سطح بین المللی اختصاص نیافت. امیدوار هستیم که با این ابلاغیه عمل رتبه بندی هم جامه عمل بپوشاند و اتفاقی در این زمینه بیافتد.

وی افزود: وزارت علوم در رتبه بندی های موسسات علمی کشور باید دخیل شود تا آنها بتوانند در سطح بین المللی ارتقا یابند.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان در خصوص یکی دیگر از بندهای اصلی ابلاغیه که حمایت از نخبگان بوده است، توضیح داد : وجود بنیاد ملی نخبگان درجهت حمایت از نخبگان است و در حال حاضر هم از نخبگان علمی، هنری، قرآنی و دیگر زمینه ها حمایت می کند.

اشتغال نخبگان باید در اولویت قرار گیرد

وی در ادامه گفت: یکی از مسائلی که در جهت حمایت های نخبگان است، اشتغال آنهاست که ما و مسئولین باید فکری برای رفع این مشکل بکنیم.

سهراب پور با اشاره به اینکه یک زمانی همه درس می خواندند که استخدام دولت شوند ابراز کرد: اکنون دوران بخش خصوصی است و با توجه به اینکه ایجاد اشتغال در آینده از طریق شرکت های دانش بنیان است، برای ورود به دنیای کار باید از این طریق اقدام کرد.

وی افزود: افراد ایده پرداز،ایده های خود را در شرکت های دانش بنیان به محصول تبدیل می کنند و به تجاری سازی می رسانند که در این مسیر از سوی دولت نیز حمایت هایی می شوند.

سهراب پور اعلام کرد: نخبگان برجسته مقیم خارج از کشور که ما انتظار برگشت آنها را به کشور داریم، باید از این نوع فعالیت های دانش بنیان داشته باشند و یا در موسسات تحقیقاتی فعالیت هایی انجام بدهند.

وی بیان کرد: البته ماهم باید موسسات تحقیقاتی خود را توسعه بدهیم که زیرساختارهای لازم برای به کارگیری نخبگان داخلی و خارجی فراهم شود تا نخبگان را در کشور به اشتغال برسانیم.

دانشگاهها توانی برای توسعه موسسات تحقیقاتی ندارند

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان در ادامه اظهار داشت: برای تحقق این امر بخش های خصوصی و صنایع  و وزارتخانه های مختلفی باید دست به کار شوند چراکه دانشگاهها توانی برای توسعه موسسات تحقیقاتی ندارند.

وی با توضیح اینکه توسعه موسسات تحقیقاتی و ایجاد آزمایشگاههای بزرگ و ملی که می تواند در پیشرفت تحقیقاتی نخبگان در کشور موثر باشد ،ملاک است تاکید داشت: با وجود چنین آزمایشگاههایی می توان به پیشرفت صنایع بزرگ برسیم.

به گفته سهراب پور اکنون بنیاد ملی نخبگان از دانشجویان ممتاز، المپیادی ها، نفرات برتر کنکور،مخترعین و نوآوران و همچنین دانشجویان و فارغ التحصیلان ممتاز حمایت می کند این افراد پس از فارغ التحصیلی و ورودشان به عنوان هیات علمی دانشگاه هم مورد حمایت بنیاد قرار می گیرند تا فعالیت های تحقیقاتی خود را دامه دهند.

وی با بیان اینکه بنیاد از اساتید نخبه هم در دانشگاهها حمایت می کند خاطر نشان کرد:جایزه علامه طباطبایی در این زمینه است که تا کنون 90 نفر از اساتید برجسته کشور از امتیازات و تسهیلات بنیاد استفاده می کنند و اینها در دانشگاههای کشورمان مشغول به تدریس هستند.

وی در خصوص بند"استفاده از ظرفيت‌هاي علمي و فني ايرانيان مقيم خارج و جذب متخصصان و محققان برجسته ساير كشورها بويژه كشورهاي اسلامي حسب نياز" توضیح داد و گفت: اکنون در معاونت علمی و بنیاد ملی نخبگان واحدی به نام معاونت بین الملل قرار گرفته که وظیفه ارتباط گیری نخبگان ایرانی خارج از کشور را دارند.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اینکه نزدیک به 3 سال است که واحد بین الملل مشغول به کار است، اذعان داشت:زمانیکه دانشگاهها از نخبگان مقیم خارج از کشور دعوت به شرکت درکنفرانس و یا کارگاه می کند،مخارج به عهده بنیاد است تا این نخبگان ایرانی مقیم کشور های خارجی با پیشرفت های علمی کشور خود آشنا شوند و بتوانند از قدرت علمی خود به کشور کمک کنند.

وی در ادامه گفت: البته این نخبگان به عنوان استاد راهنمای تزهای کارشناسی ارشد و دوره دکترا فعالیت می کنند و می تواند سرمنشا ارتباط و جذب آنها درآینده باشند.

سهراب پور عنوان کرد: فعلا هدف جذب نخبگان ایرانی خارج از کشور نیست چراکه امکانات خارج از ایران با ایران فرق دارد،به همین دلیل در درجه اول آشنایی نخبگان با وضعیت علمی کشور مطرح است و ان شاءالله اگر در آینده به بهبود امکانات بپردازیم شانس جذب آنها بیشتر می شود.

وی تاکید داشت: در همین راستا رئیس بنیاد ملی نخبگان در سفر هفته آینده رئیس جمهور به مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک همراه می شوند و جلسه ای را با دانشمندان و نخبگان ایرانی مقیم آنجا داشته باشند.

سهراب پور اعلام کرد: این جلسه در خصوص مطرح کردن مشکلات نخبگان و بررسی مسائل مربوط به جذب آنهاست.

کد خبر 2374931

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha