۶ مهر ۱۳۹۳، ۱۰:۳۵

ملکشی:

7500 تن برنج از شالیزارهای خراسان شمالی برداشت می‌شود

7500 تن برنج از شالیزارهای خراسان شمالی برداشت می‌شود

بجنورد- خبرگزاری مهر: مدیر زارعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با اشاره به آغاز برداشت برنج از شالیزارهای این استان اظهار کرد: امسال بیش از هفت هزار و 500 تن برنج در خراسان شمالی برداشت می شود.

مهدی ملکشی در گفتگو با خبرنگار مهر، از آغاز برداشت برنج از شالیزارهای خراسان شمالی همزمان با آغاز مهر ماه، خبر داد و افزود: امسال در دو هزار هکتار از مزارع این استان برنج کشت شده است.

وی با بیان این که پیش بینی می شود از این سطح شالیزار افزون بر هفت هزار و 500 تن برنج برداشت شود، اظهار داشت: پارسال دو هزار و 250 هکتار از مزارع خراسان شمالی زیر کشت برنج رفته بود و از این سطح نیز بیش از هشت هزار تن برنج برداشت شد.

ملکشی علت کاهش سطح زیر کشت برنج و برداشت این محصول در استان را کاهش بارندگی و خشکسالی اعلام کرد و گفت: کشت برنج در خراسان شمالي تابع شرايط آب و هوايي بوده به همين دليل سطح زير کشت آن در سال هاي مختلف تغییر می کند.

وی با بیان این که عمده کشت برنج خراسان شمالی در شهرستانهای مانه‌ وسملقان و بجنورد صورت می گیرد، اظهار داشت: امسال در باباامان بجنورد نیز برای نخستین بار در سطح 50 هکتار کاشت برنج صورت گرفت.

این مسئول با اشاره به این که بيشترين رقم برنج كشت شده در استان، رقم محلي طارم دم سياه است، اضافه کرد: علاوه بر طارم دم سیاه، ارقام اصلاح شده شفق و فجر نیز در سال هاي اخير در اين استان معرفي و كشت شده اند.

وی افزود: ارقام فجر و شفق از ارقام پرمحصول برنج به شمار می روند و به واسطه عملکرد بیشتر در واحد سطح، درآمد بيشتري را براي كشاورزان دارند.

به گزارش خبرنگار مهر، در سال هاي اخير علاوه بر ارقام برنج فوق، در مزارع الگویی خراسان شمالی ارقام کادوس، نعمت، شیرودی، ندا و ساحل نيز در سطح دو هکتار کشت شده است.

خراسان شمالی در شمال شرق کشور بیش از 340 هزار هکتار عرصه زارعی و باغی دارد و سالانه از این سطح بیش از یک میلیون و 250 هزار تن انواع محصولات زارعی و باغی برداشت می شود.

کد خبر 2379034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha