۷ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۹:۴۰

ملکشی:

کشت آزمایشی چغندرقند پاییزه در خراسان شمالی نتیجه مثبت داد

کشت آزمایشی چغندرقند پاییزه در خراسان شمالی نتیجه مثبت داد

بجنورد- خبرگزاری مهر: مدیر امور زارعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: کشت آزماشی چغندرقند پاییزه در این استان نتیجه مثبت داد.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی ملکشی صبح یکشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به اجرای کشت آزمایشی چغندرقند پاییزه در استان‌های خراسان شمالی و گلستان به صورت مشترک عنوان کرد: در سال زراعی جاری برای نخستین بار در استان های خراسان شمالی و گلستان کشت چغندرقند پاییزه توسط کارشناسان سازمان‌های جهاد کشاورزی دو استان و نیز همکاری کارخانه قند شیروان صورت گرفت.

وی اضافه کرد: تنش خشکی و کم آبی مهم ترین عامل محدود کننده تولید چغندقند در مناطق خشک و نیمه خشک دنیا از جمله ایران است و در برخی از مناطق استان نیز کم آبی و تداخل کشت چغندرقند با آبیاری های پایانی غلات باعث شده است تا در بخش اعظمی از مزارع، کشت این گیاه تا اتمام موعد آبیاری غلات به تاخیر افتاده و در نتیجه عملکرد ریشه چغندرقند به شدت کاهش یابد.

به گفته ملکشی در این شرایط کشت پاییزه چغندرقند به دلیل امتیاز در رشد گیاه و استفاده از بارش‌های پاییزو زمستان و نیز عدم نیاز بیش از حد به آبیاری در هوای بسیار خشک تابستان یکی از راهکارهای افزایش تولید چغندرقند است.

وی اظهار داشت: به همین منظور در سال زراعی جاری کارشناسان تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان‌های خراسان شمالی و گلستان با همکاری کارخانه قند شیروان اقدام به کشت 800 هکتار چغندرقند در منطقه مانه و سملقان و گلستان کردند.

این مسئول عنوان کرد: در حال حاضر کل سطح زیر کشت چغندرقند پاییزه از سطح سبز بسیار خوبی برخوردار است و امید می رود در اواخر پاییز که فصل برداشت چغندرقند پاییزه است؛ عملکرد مطلوبی در واحد سطح داشته باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، خراسان شمالي حدود 311 هزار هكتار عرصه زراعي و باغي دارد كه از اين سطح سالانه بيش از يك ميليون و 145 هزار تن انواع محصولات باغي و زراعي برداشت مي شود.

در سال زراعی جاری گذشته هزار و 737 هکتار از کشتزارهای خراسان شمالی زیر کشت چغندرقند رفته بود که از این سطح بیش از 55 هزار تن چغندقند برداشت شد.

تمام محصول چغندرقند تولیدی در خراسان شمالی در داخل این استان و در کاخانه قند شیروان فرآوری می‌شود و این کارخانه به منظور تشویق کشاورزان، هزینه حمل چغندر به محل کارخانه را برعهده گرفته است.

کارخانه قند شیروان با ظرفیت تولید 400هزار تن شکر در سال فعالیت می کند.

کد خبر 2278977

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha