۹ مهر ۱۳۹۳، ۸:۳۰

«آسمان بچه‌ها» به پایان راه رسید/ آینده از آنِ کودکان است

«آسمان بچه‌ها» به پایان راه رسید/ آینده از آنِ کودکان است

اختتامیه همایش «آسمان بچه ها» در آبادان با اجرای شاعران 15 کشور جهان و همچنین اهدای جوایز به کودکانی که برای فلسطین نقاشی کشیده بودند، برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، اختتامیه «آسمان بچه ها» شامگاه سه شنبه 8 مهر ماه با حضور حجت الاسلام زم معاون فرهنگی و اجتماعی منطقه آزاد اروند هنرمندان و شاعران عرصه بین الملل و ایران در نمایشگاه بین المللی اروند برگزار شد.

در بخش نخست شعرخوانی این همایش شاعرانی همچون ناصر فیض، رضا اسماعیلی، عباس محمدی از ایران، رستم عجمی از تاجیکستان، مجاهد ابولهیل از عراق، محمد ابراهیم المجیسی از تونس به شعرخوانی پرداختند که شعر رستم عجمی مورد توجه حضار قرار گرفت.

این شاعر تاجیک از علیرضا قزوه به دلیل دعوت از گروه موسیقی و شاعران پارسی زبان تاجیک تشکر کرد.

در ادامه برنامه عضو کانون پرورشی و فکری کودکان و نوجوانان بیانیه نخستین همایش بین المللی «آسمان بچه ها» را برای مهمانان، شاعران، هنرمندان و حاضران به شرح ذیل قرائت کرد:

«درخت دوستی بنشان که کام دل به بار آرد/ نهال دشمنی برکن که رنج بی شمار دارد

ما کودکان سرزمین سرسبز ایران، کبوتران دلمان را پرواز می دهیم تا پیام صلح و دوستی ما را به کودکان ملل دیگر برساند. آینده از آن ما کودکان است که با زبان مهر و احترام با یکدیگر سخن می گوییم. ما بزرگسالان آینده هستیم. پدران و مادرانی که عشق به انسان های دیگر را سراوحه زندگی خود قرار می دهند. ما دنیایی می سازیم بدون جنگ و خشونت. دنیایی که انسان ها با هر رنگ و نژاد و زبانی با هم دولت هستند. زیرا که مهر و دوستی، مرزهای قراردادی را در می نوردد مانند کبوتری سبکبال از دریا و جنگل و کویر و کوه می گذرد و پیام صلح را به همگان می رساند.»

بعد از قرائت بیانیه، گروه موسیقی میسان به اجرای موسیقی محلی جنوب، رقص چوب و شمشیر برای حضار پرداختند.

در بخش دوم شعرخوانی این همایش بابک نیک طلب، محمود حبیبی کسبی و مرتضی آل کثیر از ایران و زامیق محمود اف از کشور آذربایجان، حسن عمید از فلسطین و محمد سرور رجایی از افغانستان به شعرخوانی برای مخاطبان پرداختند، شعرخوانی زامیق محمود اف مورد تشویق مهمانان و حاضران قرار گرفت.

محمد سرور رجایی آشنایی خود با آبادان را از دیدن عکس های جنگ تحمیلی و شکست آبادان توصیف کرد و بیان کرد: شهر آبادان ریشه در کودکی های من دارد. در سال 60 من کودک بودم و خاطرم هست که سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل هر ماه عکس هایی از جنگ را به نمایش می گذاشت و ما می رفتیم این عکس ها را ببینیم.

وی ادامه داد: من در پاییز 60 عکس هایی از شکست حصر آبادان دیدم اگرچه که من در آن زمان معنای حصر را نمی دانستم اما از شکست حصر آبادان خوشحال شدم و به این شکل آبادان در ذهنم ماندگار شد.

پس از اجرای شعرخوانی، هنرمندان تاجیکستان به اجرای موسیقی سنتی پرداختند.

در این بخش نیز زهرا شعبانی از ایران، عبدالمالک عطش از افغانستان، محمدعلی عجمی از تاجیکستان و شیخ عمران عبادی به اجرای شعر خوانی پرداختند.

در ادامه این مراسم از سه تن از هنرمندان بین المللی دعوت شد تا روی سن بیایند و جوایز کودکان را به آنها اهدا کنند.

قاسم محسن نقاش عراقی، تندو تایجین شاعر ژاپن و محمد الرکوعی نقاش فلسطین از جمله این افراد بودند که روی سن آمدند.

کوثر سیاه پوش، امید مقدم، علی هلبدشی توانستند جایزه بخش اثر ادبی این همایش را کسب کنند. همچنین میلاد زائر مرفاوی، محمدحسین پوری، سجاد نقی آباد، مجتبی موسی زاده و قاسم جرخی نیز کودکانی بودند که در بخش نقاشی به کودکان فلسطینی توانستند برگزیده شوند.

در ادامه این مراسم از دو نقاشی قاسم محسن که برای اروند کشیده شده بود رونمایی و به هنرمندان و شاعران خارجی همایش تندیسی اهدا شد.

در حاشیه این مراسم از مخاطبان دعوت شد تا بیانیه ای را  به حمایت از  کودکان فلسطین امضا کنند.

همچنین آسمان آبادان در این شب چندین بار نورباران شد و قرار است این همایش به دبیری علیرضا قزوه طی دو روز در تهران ادامه داشته باشد.
 

کد خبر 2381361

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha