۱۶ مهر ۱۳۹۳، ۱۴:۲۶

رییس سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران:

سنگ‌ها هم برابر هنرمندان سر تعظیم فرود می‌آورند/ زیباتر شدن دنیا با هنر

سنگ‌ها هم برابر هنرمندان سر تعظیم فرود می‌آورند/ زیباتر شدن دنیا با هنر

رییس ششمین سمپوزیوم بین المللی مجسمه سازی تهران در مراسم اختتامیه این سمپوزیوم از راه اندازی دبیرخانه دائمی خبر داد و اعلام کرد که سنگ‌ها هم در برابر احساس و رویاهای هنرمندان سر تعظیم فرود می آورند.

به گزارش خبرنگار مهر، ششمین سمپوزیوم بین المللی مجسمه سازی تهران صبح امروز چهرشنبه 16 مهرماه با معرفی برگزیدگان به کار خود خاتمه داد.

جمال کامیاب مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران که ریاست ششمین دوره سمپوزیوم مجسمه سازی تهران را نیز بر عهده داشت در مراسم اختتامیه این سمپوزیوم با تشکر از همه کسانی که در برگزاری این سمپوزیوم مشارکت داشته اند، گفت: هنرمندان خارجی که در این دوره حضور داشتند در طول این 20 روز شاهد ایرانی بودند که با آن چه در خارج از مرزهای ایران از کشورمان به تصویر کشیده می شود، بسیار متفاوت است و امیدوارم که آنها یادگارهای خوبی را با خود به کشورشان ببرند.

او تصریح کرد: شاهد بودیم که در برابر توان، خواستن و اراده و شاید در برابر احساس و رویاهای شما هنرمندان حتی سنگ های سخت هم سر تعظیم فرود آوردند و نقش خیال شما را بر تن خود پذیرا شدند.

کامیاب ادامه داد: در فرهنگ، ادبیات و حکمت این مرز و بوم در بسیاری از موارد هرگاه سخن از هنر رفته است، با فضیلت عشق همراه بوده است و بنابراین دنیای کنونی با همه ناملایمات و نابرابری ها و افزون طلبی هایش نظیر آن چه در غزه و عراق شاهد آن هستیم، سخت تر از این سنگ ها نیستند که با قدرت ایمان، عشق و دوست داشتن دنیای زیباتری را برای ما می سازند و رسالت هنرمند و هنر متعهد نیز در این میان بسیار گران سنگ است.

مدیر عامل سازمان زیباسازی شهر تهران یادآور شد: نیروی عشق و دوست داشتن شیرین است که کوه بیستون هم در برابر تیشه های فرهاد تسلیم شد.

او ابراز امیدواری کرد که این سمپوزیوم ها، بهانه و فرصتی را برای شهر ما فراهم آورد که شهر و جامعه زیباتری را شاهد باشیم.

رییس ششمین سمپوزیوم بین المللی مجسمه سازی تهران همچنین از دایر شدن دبیرخانه دائمی این سمپوزیوم خبر داد و تصریح کرد: سازمان زیباسازی اصرار دارد تا با راه اندازی دبیرخانه دائمی این سمپوزیوم به صورت هدفمند، با قدرت و کیفیت بیشتری شاهد برپایی این سمپوزیوم باشیم.

او در خاتمه پیام شهردار تهران را به ششمین سمپوزیوم مجسمه سازی تهران خواند.

سیدمجتبی موسوی دبیر این دوره از سمپوزیوم نیز در آغاز به آرزوی اهالی هنرهای تجسمی ایران برای داشتن چنین سمپوزیومی اشاره کرد وگفت: خوشحالیم که این آرزو محقق شده و اکنون ششمین دوره آن را با حضور هنرمندان ایرانی و خارجی پشت سر می گذاریم.

او در ادامه به روند برگزاری این دوره اشاره کرد وگفت: سیاست گذاری و برنامه ریزی برای این سمپوزیوم از یک سال پیش آغاز شد و فراخوان آن را در بهمن سال گذشته در سطح بین المللی منتشر کردیم که به دنبال آن 173 هنرمند از 63 کشور دنیا ثبت نام کردند و در ایران نیز 75 هنرمند ایرانی در بخش اصلی و 45 دانشجوی رشته مجسمه سازی در بخش دانشجویی ثبت نام کردند.

موسوی با اشاره به دو بخش اصلی و دانشجویی در این سمپوزیوم افزود: در بخش حرفه ای هنرمندانی که سابقه حضور بین المللی دارند انتخاب شدند و در بخش دانشجویی نیز با هدف ایجاد بستری برای آموزش و انتقال تجربیات هنرمندان حرفه ای، بهترین ها انتخاب شدند که درمجموع 33 هنرمند در این دوره شرکت داشتند که شامل 12 هنرمند خارجی، 10 هنرمند ایرانی در بخش اصلی و 11 دانشجوی مجسمه سازی در بخش دانشجویی می شود.

وی با بیان این که روند انتخاب آثار بسیار دشوار بوده است یادآور شد: کار سخت انتخاب اولیه آثار را حمید شانس، ایرج محمدی، محمدرضا ذبیح الله زاده، قدرت الله معماریان ومحمدرضا یزدی بر عهده داشتند و پس از آن نیز مقدمات کار از سوی سازمان زیباسازی شهر تهران شامل خرید سنگ ها، ابزار و امکانات، بلیت هواپیما و ... فراهم شد و در بخش جانبی این سمپوزیوم نیز شاهد برپایی نمایشگاهی از ماکت آثار 114 هنرمندی بودیم که در این سمپوزیوم شرکت داشتند و آثارشان شایسته دیده شدن بود.

دبیر ششمین سمپوزیوم مجسمه سازی تهران به نشست های تخصصی این دوره هم اشاره کرد و ادامه داد: این نشست ها طی سه روز در برج میلاد و خانه هنرمندان برگزار شد و سعید شهلاپور، بهروز دارش و بنده به مرور سمپوزیوم های ایران پرداختیم و هنرمندان خارجی نیز در این نشست ها درباره رویکرد سمپوزیوم ها در دنیا سخن گفتند.

موسوی به روند داوری نهایی آثار هم پرداخت و متذکر شد: داوری ها با حضور دو هنرمند خارجی و یک هنرمند ایرانی در سه روز پایانی سمپوزیوم انجام شد و علی جبار حسین هنرمند عراقی تبار از دانمارک، جان گوگا بریشویلی از گرجستان به همراه حمید شانس از ایران آثار را داوری کردند.

او به مشارکت یکصد نفر در برگزاری این سمپوزیوم اشاره کرد و حضور هنرمندان مجسمه ساز را در کادر برگزاری این سمپوزیوم یکی از عوامل موفقیت آن عنوان کرد.

موسوی درباره دستیاران هنرمندان حرفه ای هم گفت: 22 دانشجوی مجسمه سازی به عنوان دستیار در کنار هنرمندان بخش اصلی سمپوزیوم حضورداشتند که فرصتی برای کسب تجربه برای آنها محسوب می شود و به روند خلق اثر هنری کمک کردند.

دبیر سمپوزیوم حضور هنرمندان سینمایی و تجسمی را در بازدید از این سمپوزیوم بسیار چشمگیر توصیف کرد و این اتفاق را در تعامل میان هنرمندان و پیشرفت هنر کشورمان تأثیرگذار دانست.

وی در ادامه درباره چگونگی جابجایی سنگ ها در این سمپوزیوم هم اشاره کرد و گفت: تیم 5 نفره جابجایی آثار در این سمپوزیوم همگی از میان هنرمندان مجسمه ساز بودند که باعث رفع نگرانی های اولیه هنرمندان خارجی شد و با اعتماد کامل به تیم جابجایی آثارشان را به دست آنها می سپردند.

موسوی رکورد بیشترین جابجایی را در این سمپوزیوم 198 بار برای اثری از یک هنرمند خارجی ذکر کرد و مسن ترین شرکت کننده در سمپوزیوم را کارلوس مونگه سانچز از مکزیک و کم سن ترین هنرمند را گولر از ترکیه معرفی کرد.

دبیر سمپوزیوم های مجسمه سازی تهران در بخش دیگری از سخنانش به شرایط آب وهوایی و تأثیرگذاری آن در روند برگزاری سمپوزیوم پرداخت و گفت: در دوره سوم که این سمپوزیوم در برج میلاد برگزار شد، با بارش برف بی سابقه ای روبرو شدیم که روند اجرای سمپویوم را برای هنرمندان سخت کرده بود اما با موفقیت به اتمام رسید و در این دوره نیز با سرعت باد 43 کیلومتر در ساعت روبرو شدیم که خوشبختانه مشکلی برای هنرمندان ما ایجاد نکرد.

کد خبر 2385634

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha