۱۴ مهر ۱۳۹۳، ۱۰:۰۹

مجسمه‌ساز اسپانیایی در گفتگو با مهر:

«جهان‌های موازی» را به هم پیوند زدم/ گذری از حقیقت به مجاز

«جهان‌های موازی» را به هم پیوند زدم/ گذری از حقیقت به مجاز

خوزه کارلوس کابلومیلان مجسمه‌ساز اسپانیایی که در ششمین سمپوزیوم مجسمه سازی تهران حضور دارد، حقیقت و مجاز را در اثری با عنوان «جهان های موازی» برای ایرانیان به نمایش می گذارد.

به گزارش خبرنگار مهر، خوزه کارلوس کابلومیلان متولد 1968 یکی از دو هنرمند اسپانیایی حاضر در بخش اصلی ششمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران است که اولین تجربه حضور خود را در ایران می‌گذراند.

این مجسمه‌ساز اسپانیایی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره عنوان اثر خود در ششمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران و فلسفه ساخت آن توضیح داد: نام اثر من در این سمپوزیوم «جهان‌های موازی» است. این مجسمه از دو حجم استوانه‌ای تشکیل شده که توسط حجمی ستون‌وار از هم جدا می‌شود و ستون موازی روبه‌روی هم شباهتی به نگریستن در آینه دارند. این دو سمبلی از حقیقت و مجازند، نماد جهان حقیقی و جهان مجاز، مانند آنچه موجب افتراق خواب و بیداری می‌شود. این دو ستون نماینده دو جهانی هستند که در یکی زندگی می‌کنیم و در آرزوی نیل به دیگری هستیم.

او در ادامه اضافه کرد: این مجسمه اثری نمادپردازانه برای رسیدن به رویایی‌ است که در عین مجزا بودن از واقعیت، بسیار به آن نزدیک است. حجم افقی که دو حجم عمودی را قطع می‌کند و از آن می‌گذرد نیز نماد گذر زمان است. حالتی مانند زندگی که گذشته و آینده و شرایط عمیقی که ما را از آرزوهایمان برکنار می‌کند به هم پیوند می‌زند.

این مجسمه‌ساز اسپانیایی، ضمن اشاره به اینکه حضورش در این سمپوزیوم اولین حضور او در ایران است، درباره تجربه حضور در این سمپوزیوم گفت: به نظرم در این سمپوزیوم با مجموعه‌ای از مجسمه‌های جذاب و زبان‌های مختلف بیانی سروکار داریم. این تنوع هنری و زبانی سمپوزیوم را بسیار غنی کرده است. من در این سمپوزیوم خواهان کشف هنرمندان متخصص تراز اول هستم.

خوزه کارلوس کابلومیلان، در خصوص کیفیت برگزاری ششمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران ابتدا به ایده مشارکت هنرمندان بومی و دانشجویان در این سمپوزیوم اشاره کرد و افزود: من با شرکت دادن هنرمندان بومی و دانشجویان ایرانی در این سمپوزیوم بسیار موافقم، اما ایده رقابتی بودن این سمپوزیوم را نمی‌پسندم، هر چند جایزه تاثیری در کار من نمی‌گذارد و من کارم را به همان صورت همیشگی انجام می‌دهم.

او در پایان پیشنهاد کرد که اگر برای چنین رخداد بزرگی از سنگ‌هایی چون مرمر استفاده شود، بسیار مطلوب‌تر خواهد بود و کیفیت برابری برای همه شرکت‌کنندگان خواهد داشت.

خوزه کارلوس دارای مدرک مجسمه‌سازی از دانشگاه مادرید است و شرکت در 45 سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی و 66 نمایشگاه مجسمه‌سازی را در کارنامه هنری خود دارد، او برنده پنج جایزه بین‌المللی در زمینه مجسمه‌سازی است.

کد خبر 2383771

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha