۲۰ آبان ۱۳۹۳، ۱۳:۳۴

بدیعی مقدم:

شاخص آسفالت راه‌های روستایی خراسان شمالی ۱۲ درصد از میانگین کشوری عقب است

شاخص آسفالت راه‌های روستایی خراسان شمالی ۱۲ درصد از میانگین کشوری عقب است

بجنورد- خبرگزاری مهر: مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی گفت: شاخص آسفالت راه های روستایی این استان در حال حاضر ۴۰ درصد بوده که نسبت به میانگین کشوری ۱۲ درصد کمتر است.

به گزارش خبرنگار مهر، علی اصغر بدیعی مقدم ظهر سه شنبه در نشست خبری به مناسبت دهه ایمنی راه ها و مسئولیت های ما با بیان این که در خراسان شمالی چهار هزار و ۳۳۶ کیلومتر راه روستایی وجود دارد، اظهار کرد: از این میزان هزار و ۶۰۰ کیلومتر معادل ۴۰ درصد کل راه های روستایی استان آسفالت شده است.

وی با اشاره به این که شاخص آسفالت راه روستاهای بالای ۵۰ خانوار در کشور ۵۲ درصد است، افزود: برای جبران ۱۲ درصد عقب ماندگی استان در این شاخص به نسبت میانگین کشوری آسفالت حدود ۵۰۰ کیلومتر راه روستایی خراسان شمالی در دستور کار قرار گرفته است.

بدیعی مقدم اضافه کرد: حدود ۲۰۰ کیلومتر از این میزان با عاملیت اداره کل راه و شهرسازی استان و ۱۰۰ کیلومتر آن نیز از سوی قرارگاه خاتم الانبیا(ص) در دست احداث قرار دارد.

وی با بیان این که ۲۰۰ کیلومتر تعهد راه و شهرسازی تا پایان سال جاری به اتمام می رسد، اظهار امیدواری کرد که مابقی راه های روستایی در دست احداث خراسان شمالی نیز بر اساس برنامه پیش بینی شده احداث شوند و تا پایان سال ۹۴ با تحقق آسفالت ۵۰۰ کیلومتر از راه های روستایی، استان از نظر این شاخص به میانگین کشوری نزدیک شود.

بدیعی مقدم با انتقاد از این که متأسفانه تأمین منابع مالی برای احداث راه های روستایی با نیاز و عقب ماندگی استان در این حوزه مطابقت ندارد، افزود: برای احداث ۵۰۰ کیلومتر راه های روستایی در دست اقدام در خراسان شمالی حداقل به ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که باید از منابع مختلف تأمین شود.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی تصریح کرد: در مورد راه های برون شهری و بزرگ راه بجنورد- جنگل گلستان نیز کمبود اعتبار مهم ترین دلیل تأخیر در اجرای این طرح ها است.

وی در ادامه در مورد ایمنی راه ها و لزوم کاهش تصادفات و تلفات رانندگی در جاده ها، اظهار داشت: اگر چه علل مختلفی در بروز تصادف و تلفات رانندگی دخیل است اما بر اساس بررسی های انجام شده سهم انسان در این تصادفات بیش از ۹۰ درصد است.

به گفته بدیعی مقدم غالب تصادفات ریشه در فرهنگ عمومی نادرست در زمینه رانندگی دارد و اگر هدف کاهش تلفات رانندگی است، یکی از مهم ترین اقدامات در این زمینه فرهنگ سازی درست است.

وی تصریح کرد: آیتم های مختلفی در زمینه کاهش تصادفات رانندگی وجود دارد اما مهم ترین موضوع در این زمینه رعایت سرعت مطمئنه است چرا که در هر شرایطی اگر رانندگان سرعت مطمئن را رعایت کنند شمار تصادفات و تلفات رانندگی به میزان چشمگیری کاهش خواهد یافت.

گفتنی است، از پانزدهم تا بیست و پنجم آبان ماه به منظور ارتقای فرهنگ رانندگی و ایمنی جاده ای به عنوان دهه ایمنی راه ها و مسئولیت های ما نامگذاری شده است.

با توجه به تعیین سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ به‌عنوان دهه ارتقای ایمنی حمل و نقل در مجمع عمومی سازمان ملل، کارگروه امور اجتماعی، آموزش و فرهنگ ایمنی کمیسیون ایمنی راه ها فاصله زمانی ۱۴ آبان (به‌عنوان روز ملی فرهنگ عمومی) و ۲۵ آبان (روز جهانی یادمان قربانیان سوانح جاده‌ای) را به‌عنوان دهه ایمنی راهها و مسئولیت‌های ما نامگذاری کرده است.

کد خبر 2419106

برچسب‌ها