۲۲ آبان ۱۳۹۳، ۱۳:۴۰

کاظم زاده عنوان کرد:

ساخت کتابخانه مرکزی خراسان جنوبی نیازمند ۶۰ میلیارد ریال اعتبار است

ساخت کتابخانه مرکزی خراسان جنوبی نیازمند ۶۰ میلیارد ریال اعتبار است

بیرجند- خبرگزاری مهر: سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی گفت: برای احداث کتابخانه مرکزی در خراسان جنوبی ۶۰ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمود کاظم زاده ظهر پنج شنبه در انجمن کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی با انتقاد بر عدم حضور برخی از مسئولان متولی فرهنگی در این جلسه اظهارکرد:عدم حضور متولیان فرهنگی دراین جلسه نشان از توجه ویژه به حوزه فرهنگ نیست.

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی نسبت به سایر استان ها در شاخص های مختلف کتاب و کتابخوانی دارای رتبه های برتر است، افزود: درحال حاضر ۷ درصد مردم خراسان جنوبی عضو نهاد کتابخانه های عمومی هستند که مردم این استان دو برابر مردم سایر استان به کتاب خواندن اقبال دارند.

وی عنوان کرد: ۱۱۰ نفر کتابدار در حوزه کتابخانه های عمومی استان فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه در کتابخانه های عمومی استان ۷۰۰ هزار جلد کتاب وجود دارد، افزود: انتظار ما از مردم این است که کتاب های بلا استفاده در خانه هایشان را برای استفاده عموم به نهاد کتابخانه های عمومی اهداء کنند.

بلاتکلیفی احداث کتابخانه مرکزی خراسان جنوبی

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی شاخص وجود کتاب در استان نسبت به شهروند را یک کتاب عنوان کرد و افزود: براساس برنامه پیش بینی شده در افق ۱۴۰۴ باید به ازای هر شهروند چهار کتاب در کتابخانه های عمومی موجود باشد.

وی ادامه داد: باید زمینه فرهنگ سازی اهدای کتاب های بلااستفاده مردم به کتابخانه ها فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی دارای فرهنگ غنی و نیروی فکری متخصص است و به سایر استان ها صادر می کند، افزود: این استان هنوز فاقد کتابخانه مرکزی است که در زمینه واگذاری زمین این پروژه و اعتبارات برای احداث آن با مشکل جدی مواجه هستیم.

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی عنوان کرد: امید است که با ایجاد و راه اندازی کتابخانه مرکزی در استان این کتابخانه پشتیبان فرهنگی استان و  با تقویت فرهنگ از تهاجمات فرهنگی دشمن جلوگیری شود.

وی بیان کرد: احداث کتابخانه مرکزی خراسان جنوبی از سالیان گذشته بلاتکلیف است.

کاظم زاده احداث کتابخانه مرکزی را از مطالبات استان در سال ۱۳۸۹ در جریان سفر سوم هیئت دولت گذشته به استان دانست و افزود: برای احداث کتابخانه مرکزی در آخر خیابان مدرس  پنج هزار و ۷۳۵ متر زمین در نظر گرفته شده که با حضور نمایندگان مجلس کلنگ زنی شده که به دلایل مختلف تا کنون احداث نشده است.

جمعیت ۲۰ هزار نفری مهر شهر بدون کتابخانه

وی با اشاره به احداث کتابخانه عمومی در محله معصومیه شهرستان بیرجند نیزگفت: در گذشته خیری برای احداث ساختمان کتابخانه در این مکان اعلام آمادگی کرده که به دلیل عدم تامین زمین در این مکان خیر از احداث کتابخانه منصرف شده است.

مدیرکل کتابخانه ها خراسان جنوبی با اشاره به اینکه جمعیت ۲۰ هزار نفری مهر شهر با کمبود کتابخانه مواجه هستند، افزود: مهمترین مشکل ما در زمینه احداث کتابخانه درمهر شهر نبود زمین است.

کد خبر 2420425