۲۵ آذر ۱۳۹۳، ۱۵:۳۲

در سال جاری؛

۲۰۰ موقوفه مجهول در بجنورد شناسایی شد

۲۰۰ موقوفه مجهول در بجنورد شناسایی شد

بجنورد- رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بجنورد گفت: در سال جاری ۲۰۰ موقوفه جدید در این شهرستان شناسایی و برای آنها در نهاد اوقاف تشکیل پرونده شد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام عظیم آسوده بعد از ظهر سه شنبه در نشست خبری به مناسبت فرا رسیدن هفته وقف، اظهار داشت: در شهرستان بجنورد در مجموع هزار و ۶۱۰ موقوفه وجود دارد که این تعداد موقوفه با شمار کل موقوفات سه شهرستان خراسان شمالی برابری می کند.

وی با بیان این که موقوفات شهرستان بجنورد دارای سه هزار و ۵۲۳ رقبه هستند، اضافه کرد: همچنین تعداد کل مساجد و حسینیه ها در این شهرستان ۷۵۰ باب و تعداد امامزاده ها و بقاع متبرکه آن نیز ۳۶ بقعه متبرکه است.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه بجنورد در ادامه همچنین از اجرای ۲۰ وقف جدید در این شهرستان از ابتدای سال جاری تاکنون خبر داد و افزود: این وقف ها همراه با مشاوره وقف اجرا و به سمت نیازهای روز جامعه از جمله مسائل درمانی، نیازهای دانش آموزان و طلاب و ... هدایت شده اند.

حجت الاسلام آسوده شناسایی وقف های مجهول را یکی دیگر از اقدامات این اداره در سال جاری اعلام کرد و گفت: در این راستا با اقدامات فرهنگی انجام شده در سطح روستاها، ۲۰۰ وقف مجهول با همکاری دهیاران، اعضای شورای اسلامی و روستاییان شناسایی و برای آنها در اداره اوقاف پرونده تشکیل شده است.

وی با بیان این که در این شهرستان بیش از سه هزار و ۵۰۰ نفر مستاجر موقوفه وجود دارد، افزود: از این تعداد بیش از ۳۰۰ نفر مستاجر موقوفات مسکونی، بیش از ۴۰۰ نفر مستاجر موقوفات تجاری و افزون بر دو هزار و ۵۰۰ نفر نیز مستاجر اراضی زارعی وقفی هستند.

به گفته حجت الاسلام آسوده  در زمینه احیا و سرمایه گذاری موقوفات نیز امسال ۵۰۰ قرارداد اجاره با مستاجران موقوفات در شهرستان بجنورد تنظیم شده که از این تعداد ۳۰۰ قرارداد مربوط به تمدید اجارات و ۲۰۰ قرارداد نیز مربوط به موقوفات مجهول جدید الکشف است.

وی عنوان کرد: همچنین در شهرستان بجنورد ۱۲ مدرسه وقفی و چند دانشکده و دانشگاه موقوفه وجود دارد که در حال حاضر از سوی دانش آموزان و دانشجویان استفاده می شود.

حجت الاسلام آسوده در ادامه با تأکید بر فرهنگ سازی بیش از پیش وقف، از رسانه ها خواست تا برای هدایت موقوفات جدید به سمت نیازهای روز جامعه از جمله در زمینه علمی، پزشکی و سلامت، حوزه های علمیه، مدارس و دانشگاه ها، فرهنگی و ... به مدد نهاد اوقاف و امور خیریه بیایند.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بجنورد با اشاره به فرا رسیدن هفته وقف، اظهار داشت: برای این هفته برگزاری برنامه هایی نظیر نشست صنفی با جامعه اصناف، تجمع لبیک یا رسول الله(ص)، نشست با نخبگان حوزه های علمیه و دانشگاه ها، غبارروبی امامزاده ها و بقاع متبرکه، برپایی ایستگاه همه واقف باشیم، همایش یاوران وقف و ... در شهرستان بجنورد پیش بینی شده است.

کد خبر 2444658

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha