۴ آبان ۱۳۸۴، ۱۷:۱۷

روزجهاني قدس ؛ روز آزمايش بزرگ ملتهاي مسلمان (5)

استاد دانشگاه بيروت :روز قدس روز احياي مساله فلسطين است/جهان اسلام بايد براي خنثي كردن توطئه يهودي سازي قدس به پا خيزد

استاد دانشگاه بيروت :روز قدس روز احياي مساله فلسطين است/جهان اسلام بايد براي خنثي كردن توطئه يهودي سازي قدس به پا خيزد

طلال عتريستي تحليلگر لبناني و استاد دانشگاه هاي بيروت با با بيان اينكه اعلام روزجهاني قدس مساله فلسطين را مجددا احيا كرد، بر ضرورت برگزاري باشكوه اين مراسم به دليل نقش مهم آن در حمايت از حقوق ملت فلسطين تاكيد كرد.

عتريسي درگفتگوي تلفني با خبرنگار بين الملل خبرگزاري مهر، درباره اهداف امام خميني ازناميدن روزي به عنوان روز جهاني قدس گفت : هدف ازاين اقدام خارج كردن موضوع فلسطين از بعد فلسطيني عربي به بعد اسلامي و جهاني و متحد كردن مسلمانان جهان براي حمايت از حقوق مشروع ملت فلسطين بود.

وي  افزود : در شرائطي كه تلاش هاي زيادي از سوي رژيم صهيونيستي براي مختومه اعلام كردن پرونده فلسطين و قدس با راه حل هاي سازش مشخص و الحاق اين شهر مقدس به رژيم اسرائيل آغاز شده است، برگزاري هرچه باشكوه تر اين روز و حمايت هاي بيشتر جهان اسلام از مبارزات ملت فلسطين نقش بسزايي در ناكامي طرح هاي صهيونيستي و توطئه هاي خطرناك اسرائيل خواهد داشت .

عتريستي به تلاش هاي فراوان دشمنان اسلام براي كم رنگ كردن اهميت روز جهاني قدس اشاره كرد و گفت : در سايه تجاوزات رژيم اسرائيل و حمايت هاي آشكار قدرت هاي جهان از اين رژيم ، حمايت جهان اسلام از ملت مظلوم فلسطين لازم است .

استاد دانشگاه هاي بيروت گفت : رژيم صهيونيستي از هنگام تشكيل خود در نيم قرن پيش تاكنون مورد حمايت هاي گسترده سياسي ، اقتصادي و امنيتي آمريكا و غرب قرار داشته ودارد اما به رغم اين كمك هاي گسترده، مبارزات ملت فلسطين براي دستيابي به حقوق مشروعشان متوقف نشده است و آنها به حق مسلم خود يعني بازگشت به سرزمين غصب شده خود تاكيد مي كنند .

وي با بيان اينكه حمايت هاي آمريكا و غرب از اسرائيل تازگي ندارد، تاكيد كرد: قدرت ملت فلسطين در پايداري و مقاومت در مقابل اشغالگران باعث احياي مساله فلسطين شده است و برگزاري باشكوه مراسم روزجهاني قدس به آنها روحيه دوچندان مي بخشد.

عتريستي درباره تلاش هاي اسرائيل براي يهودي سازي گفت : رژيم اسرائيل به دنبال محو همه آثار اسلامي و تاريخي سرزمين فلسطين و يهودي كردن كامل اين بيت المقدس است بنابراين وظيفه دنياي اسلام حمايت همه جانبه از مسجد الاقصي و آثار اسلامي است وجامعه بين الملل بايد براي توقف اين طرح ها به رژيم اسرائيل فشار وارد كند واجازه ندهد آثار اسلامي و تاريخي سرزمين مقدس فلسطين در چارچوب طرح هاي يهودي سازي از بين برود.

وي تاكيد كرد: عقب نشيني اسرائيل از غزه دردرجه اول مرهون مقاومت و مبارزات گروه هاي فلسطيني و در درجه دوم به ايستادگي و استقامت ملت فلسطين برمي گردد.

عتريسي خاطر نشان كرد: دولت هاي عربي نبايد به خاطر عقب نشيني اسرائيل كه تنها به دليل مقاومت مشروع ملت فلسطين بوده است، به اسرائيل امتيازي بدهند بلكه بايد به جاي اين حركات كه باعث دلسردي ملت فلسطين مي شود در راستاي اعمال فشار بر رژيم صهيونيستي براي عقب نشيني از ديگر مناطق فلسطيني و حمايت هاي بيشتر از مقاومت ملت فلسطين و انزواي رژيم اسرائيل تلاش كنند.

استاد دانشگاه بيروت در ادامه گفتگو با خبرنگار بين الملل مهر ابراز عقيده كرد: مشكل اساسي دولت هاي عرب نداشتن يك موضع واحد و منسجم در قبال تحولات جهان بويژه مساله فلسطين است آنها سياست مشخص و يكپارچه اي در اين قبال ندارند ،برخي دولت هاي عرب سياست مستقلي ندارند و برخي سياست هاي مورد نظر آمريكا و غرب را پياده مي كنند برخي رژيم هاي عرب تمايلي به ادامه انتفاضه و حمايت از آن ندارند، متاسفانه يك موضع واحد و يكپارچه در ميان كشورهاي اسلامي براي مقابله با تروريسم دولتي رژيم صهيونيستي و حمايت از ملت فلسطين وجود ندارد.

عتريسي تاكيد كرد قدس تنها به فلسطينيان اختصاص ندارد بلكه به همه مسلمانان و آزادگان جهان هم مربوط است و امام خميني با اعلام روزجهاني قدس در حقيقت آن را از محور عربيت و فلسطيني خارج كرد و به آن بعد جهاني بخشيد.

تحليلگر مسائل خاورميانه از لبنان ، درباره اهميت روز قدس امسال به خبرنگار مهر گفت : هر سال بر اهميت روز قدس افزوده مي شود و ضرورت همبستگي بيشتر ملت هاي مسلمان با ملت فلسطين بيشتر احساس مي شود هر سال شرائط جديدي ايجاد مي شود امسال با توجه به عقب نشيني رژيم اسرائيل كه تنها به دليل مقاومت ملت فلسطين صورت گرفت و طرح هاي صهيونيست ها براي جداسازي نوار غزه از كرانه باختري، طمع ورزي هاي بيشتر تل آويو و تحركات برخي كشورهاي عربي براي عادي سازي روابط با اسرائيل، روز قدس از اهميت بيشتري برخوردار مي شود.

مدير مركز تحقيقات استراتژيك خاورميانه در بيروت در پاسخ به اين سوال مهر كه آيا پيشروي برخي حكومت هاي عرب به سودي عادي سازي روابط با رژيم صهيونيستي به بهانه عقب نشيني اسرائيل از نوار غزه توجيه پذير است؟ اظهار داشت : هرگز چنين حركاتي قابل توجيه نيست زيرا عقب نشيني رژيم صهيونيستي از نوار غزه بنا به تمايل مقامات اين رژيم صورت نگرفت بلكه به اين دليل بود كه اشغالگران قدرت تحمل عمليات مقاومت را نداشتند .

عتريسي گفت : متاسفانه برخي به دنبال القاي اين مساله هستند كه عقب نشيني از غزه يك اقدام مثبت از سوي اسرائيل است و نتيجه مقاومت نبوده است و چنين وانمود كنند كه بايد به خاطر اين اقدام مثبت به اسرائيل پاداش داد.

کد خبر 245706

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha