۱۶ دی ۱۳۹۳، ۱۰:۲۸

مدیر مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی:

مقایسه عمار با دیگر جشنواره‌ها اشتباه است/ همه به فکر ارزش‌ها هستند

مقایسه عمار با دیگر جشنواره‌ها اشتباه است/ همه به فکر ارزش‌ها هستند

مدیر مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در گفتگو با ویژه برنامه «سینماعمار» رویکرد کلی جشنواره فیلم عمار را مبتنی بر ارزش‌مداری توصیف کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، سیدمهدی طباطبایی‌نژاد مقایسه جشنواره عمار با دیگر جشنواره‌های سینمایی را اشتباه دانست و گفت: اینکه جشنواره‌های دیگر به مسائل ارزشی بی توجه بوده‌اند را قبول ندارم؛ چرا که معتقدم آن‌ها نیز در حوزه ارزش‌ها تلاش کرده‌اند اما هرچه در مورد ارزش‌ها و باورها بیشتر تلاش کنیم، طبیعی است که کار ارزشمندتری انجام داده‌ایم و عمار چون رویکردی معین و مشخص به ارزش‌های ملی، دینی و آیینی دارد مورد استقبال واقع شده است.

وی با بیان این مطلب که جشنواره عمار در سال‌های کوتاهی که پشت سر گذاشته بسیار موفق عمل کرده و مورد قبول و استقبال جامعه مخاطبان واقع شده است، افزود: جشنواره‌ها رویکردهای مختلفی دارند. ممکن است نگاه جشنواره‌ای مبتنی بر میراث فرهنگی و باستان شناسی باشد که با توجه به اینکه رویکرد غالبی برای چنین جشنواره‌ای تعریف شده، ممکن است بخشی از نگاه ارزشی را که جامعه دین مدار طلب می‌کند، نمایان نسازد.

طباطبایی نژاد یادآور شد: در جشنواره‌ای همچون سینما حقیقت مجموعه‌ای از موضوعات مهم هستند که مشخصا با موضوعات ارزشی ارتباط ندارد، اما برای جشنواره‌ای مثل عمار رویکردی معین تعریف می‌شود. جشنواره عمار ادعا دارد که اگر در حوزه اقتصاد حرف می‌زند، بخشی از اقتصاد برای آن واجد اعتبار است که حاوی شعارها و نگاهی است که جمهوری اسلامی‌ بر آن ارج و اعتبار می‌نهد و این ویژگی نسبت به دیگر رویکردها به مقوله اقتصاد متمایزکننده خواهد بود.

مدیر مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در ادامه عنوان کرد: دین مبین اسلام که جمهوری اسلامی‌ به طفیل آن صاحب ارج و احترام است، حاوی احکام تاییدی و تاسیسی است. تمامی‌ روابط پسندیده و نیکوی بین فردی شامل مسائل تاییدی دین اسلام و یکسری موارد نیز تاسیسی است و در این میان امور انسانی واجد ارزش‌های ذاتی و درونی هستند.

طباطبایی نژاد خاطرنشان کرد: در این بحث ارزش‌هایی را فصل ممیز گفتگو قرار دادیم که با ارزش‌های عام و انسانی که در عالم وجود دارد، تفاوت می‌کند. در این بین ممکن است جشنواره‌ای همچون فیلم عمار رویکردی غالب تعریف کند. این در حالی است که همه جشنواره‌ها بدون استثنا دارای رویکردهای ارزشی هستند.

وی یادآور شد: وقتی درباره مقوله ارزش‌ها صحبت می‌کنیم، در حقیقت از ارزش‌هایی سخن می‌گوییم که در دین ریشه دارند و وجه ممیز ما و ارزش دیگر ملیت‌ها است. بنابراین می‌توان گفت رویکرد غالب ارزش مدار را به عنوان رویکرد کلی در جشنواره عمار قرار داده ایم.

به گزارش مهر، ویژه برنامه «سینماعمار» تا پایان جشنواره مردمی‌ فیلم عمار از ساعت 20 تا 21 از رادیو گفتگو پخش می‌شود.

کد خبر 2457924

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha