۱۶ دی ۱۳۹۳، ۱۷:۳۰

میر عماد مطرح کرد:

مراتع استان سمنان تامین کننده معیشت ۸۵۰۰ خانوار/ضرورت احیاء جنگلها

مراتع استان سمنان تامین کننده معیشت ۸۵۰۰ خانوار/ضرورت احیاء جنگلها

شاهرود - مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با بیان این که اهمیت منابع طبیعی در حوزه های جانوری و گیاهی از هیچ کسی پوشیده نیست، گفت: معیشت هشت هزار و 500 خانوار استان از مراتع تامین می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، سید حسن میر عماد بعد از ظهر سه شنبه در خلال دومین روز از گردهمایی تخصصی روحانیان و مدیران اداره کل منابع طبیعی استان سمنان در سالن اجتماعات اداره راه آهن شمالشرق، اظهار داشت: سیل، خشکسالی، رسوب گرد و خاک در طبیعت، فرسایش و کاهش حاصلخیزی خاک به دلیل عدم رعایت اصولی، از مهمترین عوامل ناشی از بهره برداری غیر اصولی در کشور است.

وی افزود: امیدوارم روحانیان محترم در راستای حفاظت و توسعه منابع طبیعی و حل مشکلات موجود با سازمان منابع طبیعی همکاری و تعامل سازنده ای داشته باشند تا در آینده شاهد مسائل فاجعه آمیز و غیر قابل بازگشت نباشیم.

همایش روحانیان استان سمنان در شاهرود

معیشت ۸۵۰۰ خانوار در استان سمنان از طریق مراتع تامین می شود

این مقام مسئول با بیان اینکه معیشت هشت هزار و ۵۰۰ خانوار و بهره بردار در سطح استان سمنان از طریق مراتع تامین می شود، اظهار داشت: اگر قرار بود علوفه دامی دامداران از طریق سازمان منابع طبیعی تامین شود، میلیاردها تومان هزینه مورد نیاز بود در حالیکه خداوند این روزی را به صورت رایگان در طبیعت فراهم کرده است.

میرعماد با اشاره به اینکه مردم باید در حفظ و نگهداری این نعمات کوشا باشند، تصریح کرد: جنگل ها به عنوان بزرگترین تامین کننده آب های شیرین جهان می توانند تا حدود زیادی از ورود هرز آب ها و سیلاب ها جلوگیری کند.

وی افزود: با ایجاد یک هکتار جنگل کاری در یک منطقه اختلاف دما به میزان دو تا سه درجه نسبت به منطقه مجاور رخ می دهد.

اهمیت پوشش گیاهی در جلوگیری از هدر رفتن آب

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان سمنان، با اشاره به اهمیت پوشش گیاهی در جلوگیری از هدر رفتن آب، ابراز داشت: اهمیت این امر تا اندازه ای است که اگر پوشش گیاهی تقریبا به ۷۰ درصد نزدیک شود دیگر هرزآب و فرسایش خاکی وجود نخواهد داشت.

میرعماد همچنین یادآور شد: با ایجاد و توسعه پوشش گیاهی در بالادست حوزه های آب خیز شاهد هیچ گونه سیلی در کشور رخ نخواهد داد.

وی افزود: با توجه به کمبود رویشگاه های جنگل در کشور وجود ۳۵۲ هزار هکتار مراتع جنگلی در استان حائز اهمیت است.

احیای جنگل های مخروبه در سطح استان سمنان

این مقام مسئول درباره اهمیت جنگل های استان سمنان، خاطرنشان کرد: جنگل های استان به واسطه قرار گرفتن در بین نواحی رویشی ایرانی، تورانی و هیرکانی از حالت اکوتن برخوردار هستند و گونه های با ارزشی را در خود جای داده است.

میرعماد با بیان اینکه احیای جنگل های مخروبه در سطح استان را آغاز شده است، گفت: رویکرد اداره منابع طبیعی استان در خصوص بهره برداری و توسعه گیاهان دارویی بلند مدت است و با توجه به اینکه از اکثر گیاهان دارویی آب زیادی مصرف نمی کنند بهره برداری از آنها کار چندان سختی نیست.

وی افزود: باید تعامل مناسبی بین واسطه هایی که این داروها را خریداری می کنند با بهره برداران مراتع ایجاد کنیم که البته بازار گیاهان دارویی در دنیا ایجاد شده است و در صنایع مختلف اشتغال زایی خوبی صورت گرفته است.

همایش روحانیان استان سمنان در شاهرود

حمایت اداره کل منابع طبیعی از مشارکت مردم در کاشت زرشک

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان، در خصوص کشت زرشک در روستاها به توصیه منابع طبیعی، تصریح کرد: این اداره کل منابع طبیعی استان از همکاری و مشارکت مردم در کاشت زرشک استقبال و حمایت می کند.

میرعماد با بیان اینکه مشارکت مردم را می توان در قالب ایجاد تعاونی ها توسعه داد تاکید کرد: البته به دلیل مشکلاتی که در بحث زمین خواری وجود دارد قرارداد مشارکتی بسته نخواهد شد و واگذاری زمین در مرحله اول صورت نمی گیرد.

وی همچنین با اشاره به مشکلات عشایر استان سمنان، افزود: یکی از مشکلات عمده در زندگی عشایر تغییر زندگی آنها است، تعییر مسیر عشایر در مدت یک روز و شاید کمتر صورت می گیرد و بدون هیچ گونه نگرانی از ییلاق به قشلاق کوچ می کنند، در حالی که تمام مراتع در اختیار آنها است.

کاهش حاصلخیزی خاک در استان سمنان

این مقام مسئول همچنین با اشاره به مشکلات خاک و کاهش حاصلخیزی آن در استان سمنان، اظهار داشت: شل شدن اراضی کشاورزی و کاهش حاصلخیزی خاک یکی دیگر از مسائل و مشکلاتی است که به دلیل عدم بهره برداری اصولی از عرصه های منابع طبیعی صورت گرفته است.

 میرعماد خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه عمده فعالیت مردم روستا در بخش کشاورزی بوده و کشاورزی به آب و خاک وابسته است و اگر به آب و خاک توجه ویژه وجود نداشته باشیم با شکل عمده مواجه می شویم.

وی با ابراز تاسف از اینکه به واسطه پدیده بیابانزایی بسیاری از اراضی کشاورزی در مناطق جنوب استان از بین رفته است افزود: وجود اراضی غیر حاصلخیز مهاجرت و هجوم مردم روستا به شهرها و حاشیه نشینی در اطراف شهرها معضلات عظیمی را به وجود آورده است.

کاهش سالانه یک متر از سطح آب های زیر زمینی

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان، با بیان اینکه بهره برداری غیر اصولی و زیاد از منابع آب های زیر زمینی روز به روز افزایش می یابد، گفت: متاسفانه هر ساله در حدود یک متر از سطح آب های زیرزمینی کاهش پیدا می کند که باعث فرو نشست اراضی می شود.

میرعماد ضمن تاکید بر وضعیت هشدار و اظطرار برای آب های زیر زمینی، تصریح کرد: اگر از کاهش سطح آب های زیرزمینی جلوگیری نکنیم قطعا در آینده کشاورزی وجود نخواهد داشت و تمامی روستاها تخلیه خواهد شد.

وی افزود: مشکل هرز آب های شور به سمت آب های شیرین به دلیل بهره برداری بی رویه از منابع طبیعی سبب شده است تا تمام چاه های موجود در استان کف شکنی شوند و قنات پرآب وجود ندارد.

همایش روحانیان استان سمنان در شاهرود

باید زندگی خود را با شرایط خشکسالی کشور تطبیق و تنظیم کنیم

این مقام مسئول با بیان اینکه خشکسالی بخشی از زندگی ما است، گفت: توجه به اینکه کشور ایران در کمربند خشک زمین واقع شده و تبخیر و تعرق سه برابر متوسط جهان است باید زندگی خود را با شرایط خشکسالی کشور تطبیق و تنظیم کنیم.

میرعماد تاکید کرد: امیدوارم با لطف خداوند و کمک و همیاری مردم از این بحران زیست محیطی به وجود آمده در منطقه نجات پیدا کنیم.

وی افزود: با توجه با اینکه استان سمنان در مجاورت پایتخت و استان های شمالی کشور قرار دارد وجود درختچه های گز در کنار جاده ها مورد آسیب و بهره برداری جدی قرار گرفته است.

نابودی طاغزار ها برای بدست آوردن ذغال قلیان

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان سمنان، با بیان اینکه متاسفانه برخی سودجویان برای تامین ذغال قلیان های خود به طاغزارها حمله می کنند، تصریح کرد: این امر سبب می شود تا که حاصل سال ها زحمت و رنج نیروهای منابع طبیعی از بین برود.

میرعماد با اشاره به کمبود نیروی انسانی در اداره متبوع خود، ابراز داشت: امروز تعداد همکاران ما جوابگوی حفظ و حراست از این طاغزارها نیست و باید روحانیان عزیز با آگاهی و اطلاع رسانی به مردم، از خود مردم در حفاظت از این منابع استفاده کنند.

وی با تاکید بر اینکه مردم باید با مشاهده هرگونه تخلف ماموران ما را در جریان کامل امور قرار دهند افزود: باید آگاه باشیم که اگر نهالی کاشته می شود برای خود مردم است و منابع سرمایه ای عمومی است.

 این مقام مسئول همچنین از آتش به عنوان یکی دیگر از تهدیدهای جدی منابع طبیعی استان نام برد و گفت: اقدام جدیدی که در سال گذشته با هدف جلوگیری از آتش سوزی جنگل ها صورت گرفت باعث شد تا خود مردم با ارائه یک سری از امکانات اطفای حریق و آموزش با آتش سوزی در منطقه مقابله کنند.

همایش روحانیان استان سمنان در شاهرود

میرعماد در خاتمه تاکید کرد: در سالجاری علی رغم خشکسالی قابل توجه ای که در استان وجود دارد تعداد آتش سوزی ها و صدمات ناشی از آن به شدت کاهش یافت.

بالغ بر ۸۰ تن از روحانیان مستقر، طرح هجرت و بومی استان سمنان در همایشی دو روزه که به همت اداره کل تبلیغات اسلامی برگزار شده است با فناوری نوین اطلاعات و دنیای مجازی آشنا و صبح امروز نیز با مدیر کل و کارشناسان اداره کل منابع طبیعی در راستای همکاری و ترویج فرهنگ حفظ منابع طبیعی به بحث تبادل نظر پرداختند.

کد خبر 2458550

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha