۲۱ دی ۱۳۹۳، ۱۲:۲۰

گزارش مهر/

سوادآموزی همتی بلند وتوفیقی مدام/تنها۷درصد مردم خراسان جنوبی بی‌سوادند

سوادآموزی همتی بلند وتوفیقی مدام/تنها۷درصد مردم خراسان جنوبی بی‌سوادند

بیرجند- گرچه امروز معیارهای باسوادی دگرگون شده اما آموختن همچنان همتی بلند و توفیقی مدام می‌طلبد که به همت مردم و مسئولان این توفیق در خراسان جنوبی محقق شده و امروز تنها هفت درصد مردم استان بی‌سوادند.

به گزارش خبرنگار مهر، آموختن، تنها دستاویز انسان در سراشیب نشناختن و ندانستن است، ولی همتی بلند می خواهد و توفیقی مدام. هرچند می‌توان به جرات گفت ۹۳.۳ درصد مردم خراسان جنوبی باسوادند اما حضور حتی یک فرد بی‌سواد در جامعه نقص بزرگی برای ایران اسلامی بوده و همه باید با حمایت از نهضت سوادآموزی، این نقیصه را از جامعه پاک کنیم.

نهضت سوادآموزی به فرمان حضرت امام خمینی (ره) یک حرکت عظیم فرهنگی بود، که به نهضتی فراگیر تبدیل شد و از آن پس در شمار مقدس‌ترین آرمان های انقلاب اسلامی در آمد.

در دو دهه گذشته بی‌سوادی به لطف تلاش‌های جامعه جهانی کاهش یافته است. امروز ۸۴ درصد جمعیت جهان قادر به خواندن و نوشتن هستند، این در حالی است که در سال ۱۹۹۰ میلادی تنها ۷۶ درصد جمعیت جهان می‌توانستند بخوانند و بنویسند.

هرچند در سال‌های اخیر نهضت سوادآموزی در ایران نیز با اجرای طرح‌های مختلف از جمله طرح بسیج سوادآموزی توانست اهداف ارزشمند امام خمینی(ره) یعنی آموزش خواندن و نوشتن به افراد محروم از نعمت سواد، ارتقای آگاهی و دانش بزرگسالان نوسواد در زمینه‌های مختلف و تبدیل فرهنگ وابسته کشور به فرهنگ مستقل و خودکفا تا حدودی محقق شده اما هنوز هم راه درازی در پیش است و پرچمداران نهضت سوادآموزی همچنان باید به سوی حی علی السواد شتابان حرکت کنند.

وجود یک بی سواد در خانواده دانش‌آموزان

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور از تعیین وضعیت بیش از ۸۰ درصد والدین بیسواد دانش‌آموزان در کشور خبر داد.

علی باقر‌زاده آذرماه امسال در جمع خبرنگاران در بیرجندی گفته بود: حدود ۹۴۰ هزار دانش‌آموز در مدارس کشور مشغول به تحصیل بوده که حداقل یک نفر از اعضای خانواده آنان بیسواد است.

وی با بیان اینکه بر اساس سرشماری سال ۹۰ حدود ۹ میلیون و ۷۱۹ هزار نفر بیسواد در کشور شناسایی شده‌اند، بیان کرده است: بیش از شش میلیون از این افراد در گروه سنی بالای ۵۰ سال و بیش از ۳.۵ میلیون نفر بی‌سواد در کشور در گروه سنی زیر ۵۰ سال هستند.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور با بیان اینكه خراسان جنوبی از نظر نرخ باسوادی در حد متوسط كشوری قرار دارد، گفته بود: بالاترین نرخ باسوادی مربوط به استان‌های مازندران، تهران، اصفهان و سمنان اعلام شده است.

به گفته وی پایین‌ترین نرخ بی‌سوادی نیز مربوط به استان‌های سیستان و بلوچستان، آذربایجان‌غربی، کردستان و خراسان شمالی بوده و نهضت سوادآموزی با افزایش ۲۵ درصدی اعتبارات هیچ محدودیت منابعی در اجرای كار ندارد.

نهضت سواد آموزی

۹۳.۳ درصد مردم خراسان جنوبی باسوادند

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش خراسان جنوبی نیز در گفتگو با مهر با بیان اینکه بی‌سوادی نتیجه کاهلی و عدم دسترسی به سواد و مراکز آموزشی است، گفت: آموزش باکیفیت، تضمین دسترسی همه، به ویژه کودکان لازم التعلیم به آموزش از شاخصه‌های آموزش است.

محمدباقر سورگی با تاکید بر مخاطب محور کردن سوادآموزی در استان افزود: کاهش تقاضا برای سوادآموزی از سوی جامعه بی‌سواد تنها انتقادی است، که در سال‌های اخیر به سوادآموزی وارد بوده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر قریب به ۹۳.۳ درصد افراد در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال در استان باسوادند، بیان داشت: این آمار بر اساس سرشماری سال ۹۰ بوده و درصد باقیمانده نیز مرتبط به افراد بی‌سواد و کسانی بوده که سواد خود را اعلام نکرده‌اند.

سورگی با بیان اینکه هم‌اکنون در تهران به دنبال ایجاد بانک اطلاعاتی ثبت سواد هستیم، گفت: این بانک اطلاعاتی با هدف ثبت سواد افراد به هر میزان، ایجاد شده و در کل کشور اجرایی خواهد شد.

وی با بیان اینکه عده ای از افراد علی‌رغم داشتن سواد اظهار بی‌سوادی کرده‌اند، افزود: در این بانک اطلاعاتی میزان سواد هر فرد به هر اندازه‌ای مشخص خواهد شد.

شناسایی ۲۱۷۶ دانش‌آموز بازمانده از تحصیل در استان

سورگی در ادامه بیان کرد: در اجرای طرح پالایش کودکان بازمانده از تحصیل در سال تحصیلی جاری، دو هزار و ۱۷۶ دانش‌آموز بازمانده از تحصیل شناسایی و جذب کلاس‌های سوادآموزی شدند.

وی با بیان اینکه در هر ۱۸ کیلومتر استان یک نفر بی‌سواد است، ادامه داد: انسداد مبادی بی‌سوادی به ویژه در چهار شهرستان مرزی استان مهمترین رویکرد آموزش و پرورش است.

سورگی در خصوص ثبت سواد اولیای دانش‌آموزان نیز بیان کرد: امسال اولیای دانش‌آموزان در طرح انسداد مبادی بی‌سوادی پالایش شدند.

نهضت سواد آموزی

وی تصریح کرد: در حال حاضر از مجموع اولیای بی‌سواد شناسایی شده ۷۳ درصد آنان در مرحله انتقال، ۹ درصد در مرحله تحکیم و مابقی در مرحله سوادآموزی مشغول فراگیری علم و دانش هستند.

معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی از کاهش ۸۷۱ نفری جمعیت بی‌سواد استان در سال جاری خبر داد و افزود: در حال حاضر قریب به هشت هزار نفر در سامانه سوادآموزی ثبت شده است.

سورگی یادآورشد: علاوه بر جمعیت ثبت شده در سامانه سوادآموزی استان تعداد ۳۸۱ نفر معلول ذهنی و جسمی در رده سنی ۱۰ تا ۲۰ سال شناسایی شده که از این تعداد ۲۵ معلول آموزش‌پذیر در کلاس‌های سوادآموزی جذب شده‌اند.

وی در خصوص جشن محو بی‌سوادی، گفت: برنامه‌ریزی‌ شده تا پایان برنامه پنجم توسعه بتوانیم همه افراد در استان را تحت پوشش سواد قرار دهیم.

هر ۱۸ کیلومتر یک بی‌سواد در خراسان جنوبی

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی نیز کمتر از یک ماه گذشته از وجود یک نفر بی‌سواد در هر ۱۸ کیلومتر در استان خبر داده و گفته بود: این استان به عنوان پایلوت در اجرای طرح انسداد مبادی بیسوادی انتخاب شده است.

عباس لامعی همچنین از شناسایی ۶۱۳ نفر از اولیای بیسواد دانش‌آموزان در طرح انسداد مبادی بی‌سوادی خبر داده و گفته است: نرخ بیسوادی استان بسیار پراكنده بوده و آموزش این افراد با توجه به وسعت استان هزینه‌ بالایی را می‌طلبد.

وی بیشترین مشكل در حوزه بیسوادی را در چهار شهرستان مرزی استان دانسته و گفته است: در انجام ثبت‌نام مدارس در مناطق مرزی به دلیل نبود هویت افراد مشکلاتی به وجود می‌آید و تاکنون در شهرستان نهبندان ۲۰۰ نفر مشکوک التابعین شناسایی شده‌اند.

به گفته لامعی وجود افراد فاقد مدارك هویتی در شهرستان‌های مرزی، پراکندگی جمعیت، خشکسالی‌های پیاپی و افزایش مهاجرت روستائیان به شهرها و حاشیه‌نشینی از مهمترین مشکلات آموزش و پرورش استان است.

سوادآموزی در کشور باید به سرانجام برسد و مهم نیست چه کسی پرچم‌دار این حرکت است، مهم این است که این حرکت در مسیر آرمان‌های انقلاب و مطالبات مقام معظم رهبری طی شود.

گزارش: فاطمه علیزاده

کد خبر 2462488

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha