۷ بهمن ۱۳۹۳، ۹:۲۲

شریفی خبر داد:

نجات یک بهله پرنده کمیاب سارگپه در خمین

نجات یک بهله پرنده کمیاب سارگپه در خمین

اراک- رییس حفاظت محیط زیست خمین از نجات یک بهله پرنده کمیاب شکاری از نوع سارگپه در این شهرستان خبر داد.

سید علیرضا شریفی در گفت وگو با خبرنگار مهر گفت: در پی تماس تلفنی شهر وندی با سامانه ۱۱۵مبنی بر سقوط یک پرنده شکاری در منزل مسکونی یک تیم از ایستگاه آتشنشانی به محل اعزام شدند .

وی ادامه داد: تیم اعزامی پس ازمشاهده این پرنده شکاری مصدوم، این پرنده شکاری را از این منزل مسکونی به ایستگاه آتش نشانی منتقل کردند .

وی اظهارکرد: پس از اقدامات اولیه و تیمار توسط این افراد طبیعت دوست پرنده به محیط بانان این اداره تحویل داده شد تا تیمار و مداوا از این پرنده ادامه یابد و پس از بهبودی کامل آن را به دامن طبیعت و ارتفاعات برگردانند .

شریفی بیان کرد: سارگپه یک نوع پرنده شکاری است که دارای گردن کوتاه، بال‌های بلند و دم نسبتا کوتاه است . این پرنده مانند عقاب های به نظر می رسد ولی سر و منقارشان به نسبت کوچکتر و رنگ پر و بال آنها خیلی متغیر است و از لحاظ تشخیص ارزش محدودی دارد (به جز نوارهای دم یا طرح زیر بال) نر و ماده آنها هم شکل است و روی درخت‌ها یا صخره‌ها آشیانه می سازند.

وی یادآورشد: ۳۰درصد پرندگان حمایت شده پرندگان شکاری هستند تصریح کرد: پرندگان حمایت شده در منطقه حفاظت شده الوند لکان زیست می کنند.  

رییس حفاظت محیط زیست خمین ادامه داد: این شهرستان به دلیل برخورداری از توان اکولوژیکی و داشتن رویشگاه ها و زیستگاه های مختلف جمعیت هایی از پرندگان بومی، شکاری و مهاجر سرد استپی کوهستانی این منطقه را برای زیست انتخاب می کنند.

وی گفت: از پرندگان شکاری لاشخور، کرکس، دال، سارگپه، دلیجه، عقاب طلایی، شاهین، قوش، بالابان و از پرندگان شب شکار جغد معمولی و شاخدار و تعداد زیادی از زیر گونه رده های پاسریفورم ها، گنجشک، انواع بلبل، کاکلی، دارکوب، آبچیلک، بوتیمار و خروس کولی زیست می کنند.

۱۲ درصد از گونه های پرندگان کشور و ۴۵ درصد از پرندگان استان مرکزی در زیستگاه های حیات وحش زیست می کنند

کد خبر 2474763

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha