۹ آبان ۱۳۸۴، ۱۴:۵۵

مركز مطالعات و پژوهشهاي فلكي وابسته به دفتر آيت الله سيستاني اعلام كرد:

بر اساس محاسبات انجام شده جمعه عيد فطر است

بر اساس محاسبات انجام شده جمعه عيد فطر است

مركز مطالعات و پژوهشهاي فلكي - نجومي وابسته به دفتر آيت الله سيستاني اعلام كرد: بر اساس محاسبات انجام شده هلال ماه روز چهارشنبه امكان پذير نيست بلكه روز پنجشنبه ماه رؤيت خواهد شد و بر اين اساس روز جمعه عيد فطر است .

به گزارش گروه دين و انديشه "مهر" ، بر اساس محاسبات انجام شده هلال ماه در قاره هاي آسيا، آفريقا، اروپا، استراليا و آمريكاي شمالي، غروب چهارشنبه 11 آبان 84 برابر با 9 رمضان 1426 قابل رؤيت نيست و فقط در قاره آمريكاي جنوبي در صورت مساعد بودن هوا احتمال رؤيت هلال وجود دارد . بنابراين در همه مناطق كشور حتي كشورهاي خاورميانه و اسلامي، امكان رؤيت هلال وجود ندارد .

هلال ماه غروب پنجشنبه با چشم غير مسلح در تمام نقاط كشور در صورت مساعد بودن هوا قابل رؤيت است، ارتفاع و موقعيت هلال به نحوي است كه رؤيت هلال را امكان پذير مي كند .

بر اساس اين محاسبات طبق بيشتر مباني فقهي مورد استفاده مراجع عظام جمعه عيد فطر خواهد بود .

بر اساس گزارش مطالعات و پژوهشهاي فلكي - نجومي وابسته به دفتر آيت الله سيستاني، محاسبات دريافتي از مناطق مختلف جهان مانند رصدخانه آفريقاي جنوبي و كميسيون هلال و تقويم در فدراسيون عربي علوم فضا و فلك مستقر در اردن و برخي ديگر از مراكز و دانشگاههاي مختلف جهان كه درباره رؤيت هلال فعاليت مي كنند، همه متفق القول هستند كه هلال ماه غروب چهارشنبه در هيچيك از كشورهاي اسلامي قابل رؤيت نيست، ولي برخي از اين كشورها پنجشنبه را عيد اعلام كردند زيرا چهارشنبه 30 ماه مبارك رمضان در آن مناطق است ( سه شنبه در اين كشورها اول ماه مبارك رمضان اعلام شد) و نمي شود ماه را 31 روز كرد.

مركز مطالعات و پژوهشهاي فلكي - نجومي بر اساس محاسباتي كه در 46 شهر دنيا انجام داده است مختصات مناطق مناسب را بررسي كرده و در روزهاي چهارشنبه و پنجشنبه به استهلال خواهد پرداخت و با ستادهاي مختلفي كه تشكيل شده است براي استهلال و رؤيت هلال ماه در ارتباط بوده و نتايج را اعلام مي كند .

کد خبر 247540

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha