۱۵ بهمن ۱۳۹۳، ۱۲:۲۷

معلم:

حراست از موقوفات وظیفه شرعی آحاد مردم است

حراست از موقوفات وظیفه شرعی آحاد مردم است

بجنورد- مسئول بازرسی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی گفت: با وجود این که حفظ عمل خیر واقفان وظیفه سازمان اوقاف است اما در این میان آحاد مردم نیز برای حراست از موقوفات وظیفه شرعی دارند.

هادی معلم در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به برگزاری دوره آموزشی ویژه رابطان بازرسی موقوفات و بقاع متبرکه شهرستان های مختلف خراسان شمالی، اظهار داشت: کسانی که از موقوفات خیران نیک اندیش حفاظت و حراست می کنند در اجر و پاداش آنها سهیم هستند.

وی اضافه کرد: درست است که حفظ و حراست از عمل خیر واقفان وظیفه سازمان اوقاف و امور خیریه است، اما در این میان آحاد مردم که از آثار و برکات نیات واقفان استفاده می کنند نیز برای حراست از موقوفات وظیفه شرعی دارند.

به گفته معلم این دوره های آموزش به صورت متمرکز و اختصاصی جهت هر شهرستان به منظور تبادل اطلاعات و ارائه راهکارها مناسب با توجه به شرایط هر شهرستان برگزار می شود تا اشرافیت لازم بر عملکرد کارکنان اوقاف، هیئت امنا و مستاجرین موقوفات حاصل شود.

وی اظهار کرد: در این کارگاه های آموزشی مصاديق ارتشاء و فساد اداري، روش‌هاي بازرسي، روش گزارش‌نويسي و نحوه رسيدگي به شکایات، بازرسی و نظارت بر برنامه های ویژه بقاع متبرکه و ارزیابی از چگونگی اجرای برنامه های فوق توسط مسئول حقوقی و ثبتی و بازرسی تدريس می شود.

معلم افزود: رابطین بازرسی موقوفات و بقاع متبرکه می بایست در بازرسی های خود با رعایت تمام جوانب و احترام به هیئت امنا، خدام و مستاجرین و بدون هیچ گونه غرض ورزی بازرسی و نظارت را به نحو مطلوب انجام دهند و تا اعلام نتایج نهایی و گزارش به مراجع مافوق از هر گونه بی احترامی و تشویش اذهان دیگران پرهیز کنند.

وی اضافه کرد: رابطین بازرسی با اجرای عدالت و در صورت داشتن هر گونه ظن و گمان، دقت لازم را برای بازرسی به کار گرفته وهر گونه تخلف، نقاط ضعف و راهکارهای لازم در حوزه موقوفات و بقاع متبرکه در کلیه سطوح را به مسئولین ذی ربط اطلاع دهند.

به گفته وی بازرسان در این کار حق چشم پوشی از تخلفات، ضعف و کم کاری را نخواهد داشت چرا که در واقع بازرسان ناظر بر عملکرد افراد مسئول در بخش های مختلف هستند و نباید اجازه دهند حقی از کسی ضایع شود.

مسئول بازرسی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی تصریح کرد: در این زمینه هم از طرف کسانی که بازرسان را به بازرسی می گمارند و هم از طرف کسانی که بازرسی می شوند حقی بر عهده بازرسان بوده و به همین دلیل نیز باید به شیوه صحیح و منطقی بازرسی از حوزه های مختلف را انجام دهند.

کد خبر 2487300

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha