۵ فروردین ۱۳۹۴، ۱۱:۱۰

۹۸۰۰ نظامی آمریکایی تا پایان ۲۰۱۵ در افغانستان می مانند

۹۸۰۰ نظامی آمریکایی تا پایان ۲۰۱۵ در افغانستان می مانند

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که آمریکا به جای کاهش شمار نیروهایش در افغانستان، نه هزار و ۸۰۰ نیروی نظامی فعلی خود در این کشور را تا پایان سال ۲۰۱۵ حفظ می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، بر اساس این بیانیه، توافق بر سر این مسئله در جریان دیدار روز سه شنبه اشرف غنی زی، رییس جمهوری افغانستان، و باراک اوباما، همتای آمریکایی وی، صورت گرفت.

بیانیه کاخ سفید می‌افزاید: به دنبال درخواست رئیس جمهور افغانستان در زمینه کند شدن روند خروج نیروهای آمریکایی، واشنگتن وضعیت فعلی استقرار ۹۸۰۰ نیروی نظامی خود را تا پایان سال در این کشور حفظ می‌کند.

درخواست اشرف غنی زی به دلیل نگرانی از اوضاع امنیتی افغانستان و ناتوانی احتمالی نیروهای افغان در مقابله با حملات فصل بهار شورشیان طالبان است.

در این بیانیه آمده است: «برنامه ویژه سال ۲۰۱۶ برای تعیین شمار نیروهای آمریکایی در افغانستان در اواخر سال ۲۰۱۵ اعلام خواهد شد».

قرار بود که شمار نیروهای آمریکایی در این کشور طی سال ۲۰۱۵ به پنج هزار و ۵۰۰ نفر کاهش یابد.

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، در این زمینه گفت: افغانستان کشوری خطرناک باقی مانده و مهم است که همکاری امنیتی میان دو کشور ادامه پیدا کند.

وی که در یک کنفرانس خبری مشترک با همتای افغان خود سخن می‌گفت اظهار داشت که روی کار آمدن دولت جدید در افغانستان فصل جدیدی در روابط میان دو کشور می‌گشاید.

این نخستین دیدار باراک اوباما با رئیس جمهوری جدید افغانستان بود که شش ماه پیش به این سمت انتخاب شد. به دنبال انتخابات جنجال برانگیز ریاست جمهوری افغانستان، اشرف غنی و عبدالله عبدالله، رقیب انتخاباتی او، قدرت را میان خود تقسیم کردند.

این دو برای نشان دادن اتحاد میان خود همراه یکدیگر به واشنگتن سفر کرده‌اند.

کد خبر 2523004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha