۱۶ فروردین ۱۳۹۴، ۸:۵۹

در گفتگو با مهر عنوان شد؛

فروش، وظیفه هنرمند نیست/ آیا خاتم چین با اصفهان برابر است؟

فروش، وظیفه هنرمند نیست/ آیا خاتم چین با اصفهان برابر است؟

یک هنرمند قلمزنی با اشاره به این‌‌که فروش وظیفه هنرمند نیست گفت: باید سازمان‌های متولی، راهی برای فروش بهتر آثار در نظر بگیرند یا کاری کنند تا تعامل بیشتر ی بین هنرمندان و گالری‌دارها برقرار شود.

محمد صادقی، هنرمند قلمزنی، در گفتگو با خبرنگار مهر به طرح و بیان انتظارات خود از سازمان میراث فرهنگی و به‌ویژه معاونت صنایع دستی پرداخت و گفت: یکی از مسایل مهمی که باید به آن توجه شود، فروش فرآورده‌های دستی است باید سازمان‌های متولی، راهی برای فروش بهتر آثار در نظر بگیرند یا تعامل بیشتر و بهتری بین هنرمندان و گالری‌دارها برقرار شود؛ چون  فروش، وظیفه هنرمند نیست. هنرمند صنایع دستی، کار خود را تولید می‌کند این برعهده متولیان است که راهی برای ارائه و معرفی و فروش این آثار در نظر بگیرند.  

آثار چینی، میدان نقش جهان را پرکرده‌اند​

این هنرمند قلمزنی به این‌که آثار چینی، میدان نقش جهان را پرکرده‌اند گفت: میدان نقش جهان پر از کالای چینی است. از نگاه مخاطب، تفاوت چندانی به لحاظ کیفیت، میان خاتم چینی با خاتم اصفهان وجود ندارد. تازه خریداران خوشحال هستند که خاتم چینی را با قیمت ارزان‌تری می‌خرند و در این میان، نظارت چندانی از سوی دولتمردان بر ورود کالاهای قاچاق وجود ندارد همچنان‌که محکی نیست تا کار اصیل را از غیراصیل جدا کند.

به گفته صادقی، کسانی درپی خرید صنایع دستی هستند که نیاز اولیه‌شان برآورده شده باشد و به اجاره خانه و هزینه خوراک و پوشاک و شهریه مدرسه فرزندشان فکر نکنند. پس با این حساب، درصد کمی از مردم می‌توانند خریدار هنرهای سنتی و صنایع دستی ایرانی باشند. از سوی دیگر آنها هم که صنایع دستی ایرانی می‌خرند دنبال کارهای بی‌کیفیت و ارزان هستند. کسی نمی‌آید چند میلیون بدهد کار مرا بخرد. کاری که برایش زمان و انرژی گذاشته‌ام و متفاوت با دیگر کارهاست. پس حتی از میان افراد اندکی که خریدار صنایع دستی هستند، بخش بسیار کمتری، کارهای فاخر را خریداری می‌کنند.

این هنرمند اصفهانی به نشان‌دار کردن فروشگاه‌های صنایع دستی اشاره و بیان کرد: این طرح می‌تواند به ارائه کارهای اصیل و غیرتقلبی کمک کند اما به شرط این‌که ضابطه‌مند باشد و روابط، جای ضوابط را نگیرد. وگرنه این طرح هم راه به جایی نمی‌برد همان‌طور که گفتند و تصویب کردند سازمان‌های دولتی باید بخشی از بودجه خود را به خرید صنایع دستی اختصاص دهند اما در عمل چنین اتفاقی نیفتاد.

نمایشگاه‌های صنایع دستی رده‌بندی شوند ​

صادقی با اشاره به وضعیت نمایشگاه‌های صنایع دستی می‌گوید: کسانی که به نمایشگاه‌های صنایع دستی که به‌ویژه همزمان با نوروز در شهرهای مختلف برگزار می‌شود می‌آیند، قدرت خرید کارهای فاخر را ندارند. بیشتر می‌آیند تا گشتی بزنند و سوغاتی بخرند؛ سوغات هم تعریف خاص خود را دارد و چندان گران نیست. به همین خاطر بهتر است نمایشگاه‌ها رده‌بندی شوند تا مخاطبان بدانند با چه آثاری و چه میانگین قیمتی روبه‌رو هستند هرچند خیلی ناامیدکننده است که تو به شهرهای مختلف بروی و در نمایشگاه‌های متعدد شرکت کنی اما خریداری برای کارت وجود نداشته باشد.

به گفته این هنرمند قلمزنی، کارکرد نمایشگاه‌ در همه جای دنیا، فروش نیست و نمایشگاه‌ها، بیشتر، فضایی برای تعامل تولیدکنندگان با یکدیگر و ارتباط با مخاطبان، به ویژه فروشندگان عمده و صادرکنندگان صنایع دستی است، هرچند نمایشگاه‌ها در ایران به فروشگاه تبدیل شده و تولیدکنندگان می‌کوشند تا اثر خود را به معرض فروش هم بگذارند اما در یک سیستم اصولی و هدفمند باید هنرمند، اثر خود را پدیدآورد و باقی مراحل را به متخصصان بسپرد تا فضایی برای معرفی و ارزشیابی و ارائه آثار او فراهم آورند.

کد خبر 2526119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha