۱۹ آذر ۱۳۸۴، ۱۸:۰۹

25 سال از مرگ جان لنون گذشت / آواي خواننده سرود صلح و دوستي خاموش شد

25 سال از مرگ جان لنون گذشت / آواي خواننده سرود صلح و دوستي خاموش شد

بيست و پنج سال پيش در چنين روزهايي جان لنون، خواننده گروه موسيقي بيتلز، درگذشت. تفاوت لنون با ديگران شايد در اين باشد كه او نه تنها از لحاظ موسيقى موفقيت‌هاى جديدى كسب كرد، بلكه از لحاظ سياسى نيز به يكى از چهره‌هاى شاخص جنبش صلح بدل شد و ترانه‌هايى به دنياى موسيقى هديه كرد كه همچنان به عنوان سرود صلح و دوستى بر سر زبان‌هاست.

به گزارش خبرنگار موسيقي "مهر"، بيست و پنج سال پيش در چنين روزهايي، چان لنون خواننده و گيتاريست گروه موسيقي بيتلز كه يكي از پرطرفدارترين و خلاق‌ترين گروههاي آن دوران و از ييشگامان سبك‌هاي نوين موسيقي بود، درگذشت. جان لنون روز 8 دسامبر 1980 در كنار ساختمان داكوتا در نيويورك كه محل اقامت او بود، به دست مارك چپمن به قتل رسيد . جان در آن زمان تازه به سن 40 سالگي رسيده بود.

با وجود گذشت 25 سال از مرگ لنون، هواداران صداي جاودانه او در بهت به سر مي‌برند و هنوز موفق به درك اين مرگ ساده و بي‌معنا نشده‌اند. از نظر جان لنون، لازم نيست براي نشان دادن نارضايتي از پديده‌اي به خشونت دست زد. اكنون، پس از گذشت 25 سال، لنون همچنان صداي جهاني صلح‌طلبي و مبارزه با جنگ است.

هنگامى كه بيست و پنج سال پيش در روز هشتم دسامبر شبكه‌هاى راديويى سراسر جهان برنامه‌هاى خود را قطع و به ناگهان شروع كردند به پخش ترانه‌هاى گروه بيتلز، شنودگان به سرعت دريافتند كه بايد اتفاقى مهم افتاده باشد و به راستى هم كه چنين بود.
روز هشتم دسامبر سال 1980 روزى بود كه نه تنها طرفداران اين گروه اسطوره‌اى، كه همه دوستداران عالم موسيقى را شوكه كرد. جان لنون، خواننده، گيتاريست و يكى از چهره‌هاى اصلى گروه بيلتز به ضرب گلوله يكى از طرفدارانش كه جنون‌آميز به لنون عشق مي ورزيد، به قتل رسيد.

جان لنون را هنوز هم مي‌توان يكى از پرنفوذترين چهره‌هاى نيمه دوم قرن بيستم دانست. لنون در دهه شصت ميلادى به همراهى پاول مكارتنى، جرج هريسون و رينگو استار سه عضو ديگر گروه بيتلز موفقيت‌هاى بي‌نظيرى را جشن گرفت و ترانه‌هاى جاودانى بي شمارى را به جاى گذاشت. چندين ترانه از اين گروه محبوب همزمان در رده‌بندى ترانه‌هاى پرفروش روز قرار داشتند و از زمان بسيارى از هنرمندان نسل بعد را تحت تاثير قرار دادند.

از هم پاشيده شدن گروه بيتلز، هواداران اين گروه را شوكه كرد. از آن پس بود كه هر كدام از اعضا راهى انفرادى را در پيش گرفتند. تفاوت لنون با ديگران شايد در اين باشد كه او نه تنها از لحاظ موسيقى موفقيت‌هاى جديدى كسب كرد، بلكه از لحاظ سياسى نيز به يكى از چهره‌هاى شاخص جنبش صلح بدل شد و ترانه‌هايى به دنياى موسيقى هديه كرد كه به عنوان سرود صلح و دوستى بر سر زبان‌هاست، از جمله ترانه "تصور كن". به گزارش خبرگزاري هاي مختلف دنيا، اين روزها بعد از گذشت بيست و پنج سال از درگذشت وي ، طرفداران لنون در ليورپول، شهر زادگاه او، صدها بادكنك سفيد را به همراه پيغام‌هايشان به آسمان فرستادند.همچنين در هر دو سوي اقيانوس اطلس براي اداي دين به لنون كنسرت‌ها و برنامه‌هاي راديويي برگزار شد. راديو بي‌بي‌سي نيز با پخش برنامه "شب لنون" از راديو 2 در اين مراسم شركت كرد. در اين ميان پل ولر و جيمي كالم از جمله آهنگسازاني بودند كه در كنسرت استوديوهاي "ابي رود" لندن به وي اداي احترام كردند.

 
خواننده جاودان گروه بيتلز ده سال پيش از مرگش در پاسخ به اين پرسش كه اگر ناگهان بميري، دوست داري از تو چگونه ياد شود، گفت: "به عنوان يك صلح‌دوست بزرگ. ما اميدواريم به صلح دست پيدا كنيم. اين هدف ماست و دستاورد بزرگي هم هست. ما همه تلاشمان را براي دستيابي به صلح مي‌كنيم.

در شهر ليورپول، تصاوير اين خواننده از طريق پروژكتور روي ساختمان "داك جورج" نمايش داده شد. در فروشگاههاي "ويرجين" در مركز لندن نيز سكوتي يك دقيقه‌اي به احترام لنون برگزار شد. اين نخستين بار در تاريخ اين فروشگاه بود كه براي اداي احترام به يك هنرمند موسيقي، تجارت از حركت باز ايستاد. در پاريس نيز هم اكنون نمايشگاهي درباره اين خواننده و آثارش برپاست. علاوه بر اين مراسم، چند برنامه تلويزيوني نيز كه درباره زندگي و مرگ اين خواننده بود پخش شد كه از جمله آنها مستندي بود درباره مارك چپمن، قاتل جان لنون و انگيزه‌هاي رواني او از اين قتل. شبكه چهار تلويزيون انگليس نيز مستندي پخش كرد با نام "من جان لنون را كشتم". در اين مستند نوارهايي از سخنان چپمن كه در 1990 ضبط شده بود ، پخش شد.

خواننده جاودان گروه بيتلز، ده سال پيش از مرگش در پاسخ به اين پرسش كه اگر ناگهان بميري، دوست داري از تو چگونه ياد شود، گفت: "به عنوان يك صلح‌دوست بزرگ. ما اميدواريم به صلح دست پيدا كنيم. اين هدف ماست، و دستاورد بزرگي هم هست. ما همه تلاشمان را براي دستيابي به صلح مي‌كنيم. به طور نمادين، به جاي شكستن شيشه مغازه‌ها براي صلح، مثلا مي‌گذاريم موهايمان بلند شود. حتي اگر كارگري موهايش را نزند، به نحوي براي صلح مبارزه كرده است. براي همين مي‌گوييم براي صلح موهايت را بلند كن، يا براي صلح از رختخواب بيرون نيا. مي‌دانيد، كارهايي از اين قبيل كه چيزي را هم خراب نمي‌كند."

چهار ترانه جان لنون كه منتقدان فرهنگ پاپ آن را بزرگترين تبليغ براي صلح در سراسر جهان توصيف مي‌كنند، از اين قرارند: "عشق همه چيزي است كه به آن نياز داريم" Love is All You Need، "كريسمس مبارك، اگر بخواهي جنگ تمام شده"، Imagine يا "تصور كن" و "به صلح يك شانس ديگر بدهيم" Give Peace A Chance.

ترانه "تصور كن" اكنون به نحوي به امضاي جان لنون تبديل شده است. تنها در سال‌هاي آخر عمرش بود كه جان لنون اعتراف كرد شعر اين ترانه را از كتابي تصويري به نام "گريپ فروت"، كه همسر ژاپني هنرمندش، به نام يوكو اونو آن را نوشته بود، گرفته است. او گفت: "در واقع اين ترانه را بايد "لنون اونو" بدانيم. شعر و مفهوم اين ترانه از يوكو گرفته شده. اما آن ‌وقت‌ها من يك مقدار خودخواه بودم و اسم يوكو را نبردم. ايده اين ترانه از كتاب "گريپ فروت" گرفته شده. توي اين كتاب، بارها آمده "اين را تصور كن"، "آن را تصور كن"، اما به هر حال، حالا سهم يوكو را از اين ترانه يادآور مي‌شوم. با اين كه خيلي وقت پيش بايد اين كار را مي‌كردم."

بخشي از ترانه "تصور كن":
"تصور كن بهشتي وجود ندارد، سخت نيست اگر تصورش را بكني. تصور كن جهنمي زير پاي ما نيست و بالاي سرمان هم فقط آسمان است. تصور كن همه انسان‌ها فقط براي امروز زندگي مي‌كنند..."

کد خبر 263759

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha