۱۹ خرداد ۱۳۹۴، ۰:۲۰

چاپ دو کتاب داستانی ایرانی جدید؛

«قطار دهلی بمبئی» به ایستگاه رسید/چاپ یازده روایت آبگوشتی

«قطار دهلی بمبئی» به ایستگاه رسید/چاپ یازده روایت آبگوشتی

دو کتاب داستان «قطار دهلی بمبئی» فریده خرمی و «می خواستم نویسنده شوم آشپز شدم» فاطمه ستوده توسط انتشارات هیلا منتشر و راهی بازار نشر شدند.

به گزارش خبرنگار مهر،  فریده خرّمی هم در حوزه داستان نویسی فعالیت دارد و هم ترجمه می کند. پیش از این مجموعه داستان «پسرخاله ونگوگ» و رمان «درختم دلشوره دارد» از این نویسنده چاپ شده است.

خرمی همچنین «لیزی دهن زیپی» و «قصه‌های شاهزاده خانم» را ترجمه کرده است. مجموعه داستان «قطار دهلی - بمبئی» چهلمین عنوان انتشارات هیلا است که 4 داستان دارد. اسامی این داستان ها به ترتیب عبارت است از: آب حیات، قطار دهلی - بمبئی، گیاه بی مرگی، قوچ سیاه و سفید.  

در قسمتی از داستان «گیاه بی مرگی» می خوانیم:

یاد یاشار که می افتم گلوم خشک می شود. تشنه می شوم. از کاسه سفالی لب پری که دم دستم گذاشته ام، آب را سر می کشم. به این می گویند آب خوردن. از وقتی این جا آمده ام با لیوان آب نمی خورم. این کاسه را از لابه لای آت آشغال های خاک گرفته پستو پیدا کردم. وقتی شستمش دیدم نقش یک درخت دارد که شاخ و برگ هاش خم شده پایین. با آن درخت زندگی که در موزه فرش روی قالی ای ترکمنی دیده بودم مو نمی زد.

این همان کاسه ای نیست که آن شب چهارشنبه سوری برای قاشق زنی با خودم توی کوچه بردم؟ کلاس چندم بودم آن موقع؟ چند سالم بود؟ هشت نه سال؟ شاید، همین حدودها. مادر چادرش را روی سرم انداخت که نشناسند من را. سفارش کرد: «همین همساده های بغلی، در خونه بقیه نرو!»

پشت در خانه گل خانم این ها ایستادم و قاشق زدم. نشنیدند. محکم تر زدم. یکی در چوبی خانه را باز کرد، کاسه را از دستم قاپید و قاشق روحی را چنان به کاسه کوبید که قاشق شکست و کاسه لب پر شد. چادر را زدم کنار. انوشه بود. هاج و واج نگاهش کردم و لب ورچیدم. آخرش گفتم: «خر!»...

این کتاب با 127 صفحه، شمارگان هزار و 100 نسخه و قیمت 7 هزار تومان چاپ شده است.  

«می خواستم نویسنده شوم آشپز شدم» هم نوشته فاطمه ستوده است که 11 روایت آبگوشتی را شامل می شود و این روایت ها، داستان های کوتاهی هستند که عناوین شان، خوراکی و غذاهای متداول هستند.

ستوده بیشتر با ترجمه هایش برای نوجوانان شناخته می شود و این کتاب، اولین اثر تالیفی اوست. او در این کتاب علاقه به آشپزی را با عناصر نویسندگی همراه کرده است و اتفاقاتی که در داستان های کتاب برای شخصیت ها رخ می دهد، با عنوانی از یکی از غذاهای ایرانی، مزین شده است.

روایت های آبگوشتی این کتاب به ترتیب عبارت اند از: آبگوشت، خورش کرفس، نان و پنیر و گوجه، یتیمچه، کله پاچه، خورش هویج، پای چوپان، کتلت، سبزی پلو و ماهی، آش شله قلمکار، چیکن تیکاماسالا.

این کتاب با 96 صفحه، شمارگان هزار و 100 نسخه و قیمت 6 هزار تومان چاپ شده است.

کد خبر 2770895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha