۳ تیر ۱۳۹۴، ۹:۳۵

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های منابع طبیعی خراسان شمالی:

تعاونی فارغ التحصیلان بخش منابع طبیعی درخراسان شمالی تشکیل می شود

تعاونی فارغ التحصیلان بخش منابع طبیعی درخراسان شمالی تشکیل می شود

بجنورد- مدیرعامل اتحادیه تعاونی های منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی از تشکیل تعاونی فارغ التحصیلان بخش منابع طبیعی استان با هدف اجرای فعالیت های قابل واگذاری به بخش خصوصی در این حوزه خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین رضایی سه شنبه شب در جمع خبرنگاران، با اشاره  به اینکه اتحادیه تعاونی های منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی بیست و چهارم آبان ماه سال 92 تاسیس شده است، اظهار کرد: به همت این اتحادیه تاکنون کارگاه های آموزشی با شرکت بیش از 500 نفر با محوریت آموزش بهره برداران در خصوص حفظ منابع طبیعی در روستاهای  گراتی و رویین شهرستان اسفراین و همچنین روستای کهنه جلگه شهرستان مانه و سملقان با حضور دهیاران و شوراهای اسلامی این بخش ها برگزار شده است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از برنامه های اتحادیه تعاونی های منابع طبیعی توسعه کشت گیاهان دارویی بوده که در این راستا تاکنون برنامه های مناسبی صورت گرفته و اجرای برخی طرح ها نیز در دستور کار قرار دارد.

رضایی اضافه کرد: در مقوله توسعه کشت گیاهان دارویی در خراسان شمالی تاکنون کارگاه های آموزشی در منطقه گرمخان شهرستان بجنورد با حضور دهیاران و شوراهای اسلامی 20 روستا و همچنین روستای رختیان شهرستان بجنورد برگزار شده که برگزاری این دوره های آموزشی منجر به تاسیس یک شرکت تعاونی در این حوزه شد.

وی گفت: همچنین پیگیری در خصوص تشکیل شرکت تعاونی صنوبرکاران در خصوص زراعت چوب در شهرستان فاروج، تشکیل شرکت تعاونی در خصوص بهره برداری از گیاهان دارویی توسط اهالی روستای سنجد شهرستان شیروان و پیگیری تشکیل شرکت تعاونی در منطقه دشت و چشمه خان شهرستان گرمه توسط اهالی محل با شرکت 500 نفر بهره بردار از دیگر اقدامات انجام شده اتحادیه تعاونی های منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی است.

کاهش فشار دام بر مراتع خراسان شمالی با توزیع علوفه در بین دامداران

رضایی اظهار داشت: افزون بر این در خصوص کاهش فشار دام بر مراتع استان نیز با تلاش این اتحادیه 300 تن علوفه مدت دار با همکاری شرکت پشتیبانی امور دام خراسان شمالی در بین بهره برداران منابع طبیعی توزیع شده است.

وی گفت: پیگیری عقد قرارداد و اجرای پروژه بیولوژیک در شهرستان های گرمه، جاجرم و مانه و سملقان توسط شرکت های تعاونی عضو از دیگر فعالیت هایی است که تاکنون در استان انجام شده است.

رضایی اضافه کرد: عضویت در صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان از دیگر فعالیت های این اتحادیه محسوب می شود به گونه ای که سهم بخش منابع طبیعی در توسعه کشاورزی استان که در سنوات قبل کمتر از یک درصد بود، در سال گذشته به بیش از دو درصد افزایش یافت.

وی یادآور شد: برنامه ریزی جهت تشکیل شرکت تعاونی ها در نقاط مختلف استان از دیگر رویکردهای اتحادیه است که با توجه به تشکیل صندوق حمایت از منابع طبیعی، در سال جاری همه بهره برداران از مزایای این صندوق بهره مند می شوند.

رضایی گفت: اخذ کارگزاری بیمه از صندوق بیمه کشاورزی استان در تمامی شاخه های مرتبط با کشاورزی از دیگر فعالیت های اتحادیه تعاونی های منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی است.

مدیریت نهالستان و ایستگاه تولید بذر استان به اتحادیه منابع طبیعی واگذار شود

وی اظهار کرد: نماینده تعاونی های منابع طبیعی استان های مختلف برای تشکیل اتحادیه منابع طبیعی، برون سپاری تمدید و اخذ عوارض پروانه چرا از برنامه های در دست اقدام اتحادیه تعاونی های منابع طبیعی خراسان شمالی است.

رضایی اضافه کرد: اتحادیه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی در پی آن است که مدیریت نهالستان مرکز استان و ایستگاه تولید بذر شهرستان مانه و سملقان را نیز به خود اختصاص دهد.

وی ادامه داد: پیگیری جهت تشکیل شرکت تعاونی فارغ التحصیلان گرایش های منابع طبیعی استان و نیز مسائل مربوط به بیمه عمر و بازنشستگی بهره برداران و مرتعداران از دیگر اقداماتی است که از سوی این اتحادیه پیگری می شود.

این مسئول افزود: تأمین و توزیع علوفه مورد نیاز بهره برداران در سال جدید جهت کاهش فشار دام بر مرتع و اخذ مجوزهای صادراتی محصولات فرعی نیز از دیگر کارهای در دست پیگیری اتحادیه تعاونی های منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی است.

رضایی در خصوص مشکلات تعاونی های منابع طبیعی استان نیز گفت: با توجه به وضعیت حساس منابع طبیعی در سطح کشور و خشکسالی های اخیر لازم است که آموزش، ترویج و مشارکت مردمی از اولویت های اولیه این شرکت های تعاونی قرار گیرد که در این راستا تاکنون فعالیت های مناسبی با همکاری اداره کل صورت گرفته است.

وی افزود: با توجه به در شرف تشکیل بودن شرکت تعاونی فارغ التحصیلان بخش منابع طبیعی خراسان شمالی، فعالیت های قابل واگذاری به بخش خصوصی در راستای اصل 44 از جمله پاسخگویی به استعلامات و سایر فعالیت ها به این اتحادیه واگذار می شود که پیش از این  مکاتباتی در این زمینه انجام شده و تحقق این مهم مراحل پایانی خود را طی می کند.

رضایی با بیان این که توسعه معدن کاوی در سطح مراتع یکی از دغدغه های مهم بهره برداران منابع طبیعی است، افزود: این در حالی است که مرتعدار از این معادن سهمی ندارد به همین دلیل نیز اتحادیه تعاونی های منابع طبیعی خراسان شمالی از مجلس و دولت و سازمان جنگلها می خواهد تا در این راستا قانونی مصوب شود تا بهره برداران محل نیز سهمی از آن معادن داشته باشند.

رضایی گفت: حمایت درخصوص تامین علوفه دامداران سطح مراتع از دیگر دغدغه های اتحادیه تعاونی های منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی است تا باتوجه به خشکسالی های اخیر فشار دام بر مرتع کاهش یابد.

مدیر عامل اتحادیه تعاونی های منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی در خاتمه گفت: همچنین آموزش بهره برداران در خصوص حفظ منابع طبیعی از اولویت های این اتحادیه به شمار می رود.

وی اظهار کرد: در حال حاضر اتحادیه تعاونی منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی دارای 21 شرکت تعاونی است.

کد خبر 2786179

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha