در یک ترجمه جدید از ژرژ سیمنون؛

سربازرس مگره با تبهکار بین‌المللی درگیر می‌شود

سربازرس مگره با تبهکار بین‌المللی درگیر می‌شود

رمان «پی یتر لتونی» نوشته ژرژ سیمنون با ترجمه عباس آگاهی در قالب یکی دیگر از عناوین مجموعه پلیسی نقاب، توسط انتشارت جهان کتاب منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، سربازرس مگره شخصیت محبوب علاقه مندان به ادبیات پلیسی است که مخلوق ژرژ سیمنون نویسنده بلژیکی است. سیمنون در طول حیات خود، تعداد زیادی رمان و داستان بلند پلیسی نوشت که محور تعدادی از آن ها سربازرس ژول مگره بود. تا به حال چند فیلم سینمایی نیز با محوریت این شخصیت و داستان هایش تولید شده است.

انتشارات جهان کتاب که به چاپ مجموعه رمان ها و داستان های پلیسی نقاب اشتغال دارد، تعدادی از رمان های سیمنون با محوریت این شخصیت را ترجمه و راهی بازار نشر کرده است که به تازگی عنوان جدید آن، که یکی دیگر از داستان های سربازرس مگره است، چاپ و عرضه شده است.  دلواپسی های مگره،  مگره از خود دفاع می كند،  ترديد مگره،  شكيبايی مگره،  مگره و سايه پشت پنجره،  سفر مگره،  دوست مادام مگره، مگره در كافه ليبرتی،  ناكامی مگره،  مگره دام می گسترد، مگره و جسد بی سر،  مگره و زن بلند بالا،  مگره و آقای شارل و بندرگاه مه‌آلود، عنوان ۱۴ رمانی است که پیش از این به قلم ژرژ سیمنون با ترجمه عباس آگاهی در قالب مجموعه نقاب به چاپ رسیده است.

عنوان رمان جدید، «پی یتر لتونی» است که شخصیت منفی کتاب مورد نظر است. در این کتاب، شخصیت مقابل سربازرس که باعث چالش و مشکلاتی برای او می شود، تبهکاری شناخته شده برای پلیس بین الملل است. این خلافکار شناخته شده که پی یتر لتونی نام دارد، به جرم کلاهبرداری در سراسر اروپا تحت تعقیب است. به تازگی گزارش عزیمت لتونی از کراکو در لهستان به سربازرس رسیده که سوار قطار ستاره شمال است. سربازرس خود را به ایستگاه راه آهن می رساند اما با جسد مردی در دستشویی قطار روبرو می شود که گلوله ای از فاصله نزدیک به سمتش شلیک شده و او را کشته است.  

در گيرودار كشف جسد، مردی از ميان مسافران، با مشخصاتی شبیه به پی يتر لتونی از ايستگاه خارج می شود. سربازرس مگره در تعقيب مرد روانه هتل ماژستيك می‌شود تا او را از نزدیک زير نظر بگيرد. به این ترتیب دردسرهای مربوط به این پرونده برای سربازرس آغاز می‌شود.

لتونی کم کم، چهره‌های ديگری به خود می‌گیرد و سلوك و رفتارش هر بار شخصيّت متفاوتی را نشان می دهد. به این ترتیب حكايت پی‌یتر، از سرگذشت يك تبهكار عادی فراتر رفته، به پيشينه فعاليت او در جوانی، به عنوان يك دانشجوی فلسفه و رئيس انجمن «اوگالا» می‌رسد؛ انجمنی متشكل از دانشجويان ملّی گرا و اغلب يهودی تارتو (در استونی) كه با روس‌ها و ارتش سرخ می‌جنگند.

این رمان به دلیل داشتن شخصیت‌های متعدد و انسجام داستانی با بافت چندلایه و پیچیده، همچنین معماهای مختلف و رمزگشایی شان از جمله آثار مهم و ماندگار ژرژ سیمنون است. تحلیل روانشناسانه شخصیت ها از دیگر ویژگی های رمان «پی یتر لتونی» است.

در قسمتی از این رمان می خوانیم:

سربازرس دستش را به طرف تلفن دراز کرد، ولی به آن دست نزد. با خشم انگشتانش را به صدا درآورد، به طرف جسد برگشت و به آن خیره شد.

با صورتکی تمسخرآمیز و تلخ، به مقررات، به دادسرا، به فورمالیته ها و به احتیاط های لازم فکر کرد.

آیا این چیزها به حساب می آمد؟ موضوع تورانس مطرح بود! و تورانس یعنی خود او! تورانسی که متعلق به پلیس آگاهی بود، که...

دکمه های جلیقه او را با چنان تب و تابی، و به رغم آرامش ظاهریش، باز کرد که دو دکمه آن را کند. و آن گاه چیزی دید و رنگ از رویش پرید.

روی پیرهن، درست در وسط قلب، یک نقطه کوچک قهوه ای وجود داشت. حتی کمتر از ابعاد یک نخود! فقط یک قطره خون بیرون زده بود و به اندازه ته یک سنجاق خشک شده بود.

مگره، با نگاهی مات، چهره‌اش را چنان در هم کشید که قابل توجیه نبود. چیزی نفرت انگیز و در عین حال، در زمینه جنایی، کاری در نهایت مهارت! او این روش را چند ماه پیش در یک مجله جرم شناسی آلمانی خوانده بود و می شناخت.  

ابتدا حوله آغشته به کلروفورم، که ظرف بیست تا سی ثانیه قربانی را از همه لحاظ ناتوان می کند. سپس یک سوزن دراز که قاتل، بدون عجله، بین دو دنده، در جست و جوی قلب، فرو می برد و بی‌سر و صدا و بدون آغشته کردن اطراف، به زندگی انسانی خاتمه می‌دهد.

دقیقا چنین جنایتی، شش ماه پیش، در بندر هامبورگ به وقوع پیوسته بود. یک گلوله ممکن است به هدف نخورد یا تنها مجروح سازد. مگره خودش، دلیل زنده آن بود. گلوله صدا می کند، آغشته می‌سازد.

سوزنی که در قلب آدمی بی حس و بی حرکت فرو می کنند، به گونه ای علمی، بی هیچ امکان خطا، می‌کشد...

این کتاب با ۱۶۸ صفحه، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۱۰۰ هزار ریال منتشر شده است.

کد خبر 2789466

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha