۲۵ تیر ۱۳۹۴، ۹:۵۲

در پی شیوع تب کریمه کنگو در برخی استان ها؛

رئیس دامپزشکی بجنورد به گروههای درمعرض خطر تب کریمه کنگوهشدار داد

رئیس دامپزشکی بجنورد به گروههای درمعرض خطر تب کریمه کنگوهشدار داد

بجنورد- رئیس شبکه دامپزشکی بجنورد با اشاره به شیوع تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در برخی استان های همجوار مثل خراسان رضوی و مازندران، به افراد و گروه های درمعرض خطر ابتلا به این بیماری خطرناک هشدار داد.

به گزارش خبرنگار مهر، رضا رحیمی صبح پنج شنبه در جمع خبرنگاران با بیان این که تب خونریزی دهنده کریمه کنگو جزو امراض و بیماری های مشترک قابل انتقال از حیوانات به انسان است، گفت: اگرچه تاکنون موردی از ابتلا به این بیماری در شهرستان مشاهده و گزارش نشده، اما با توجه به تداوم موج گرما و استمرار دوره خشکسالی و در نتیجه تشدید فعالیت کنه های ناقل آن، افراد در معرض خطر به خصوص روستاییان و عشایر، دامداران، قصابان و کارگران کشتارگاه بایستی ضوابط ایمنی را بیش از پیش رعایت کنند.

وی تصریح کرد: ویروس مسبب این بیماری درصورت انتقال به انسان ازطریق گزش کنه یا آلوده شدن با خون و ترشحات یا گوشت دام های آلوده قادر است بیماریزایی شدیدی در افراد ایجاد کند که حتی ممکن است خطرمرگ را در پی داشته باشد.

رحیمی عنوان کرد: نگهداری ۲۴ساعته گوشت و ۴۸ساعته آلایش دام در سردخانه کشتارگاه های تحت نظر دامپزشکی عامل مسبب این بیماری را بی اثر می کند و بنابراین مردم بدون هیچگونه نگرانی می توانند گوشت ممهور به مهر دامپزشکی را تهیه و مصرف کنند.

وی تصریح کرد: شهروندان باید حتی الامکان از ذبح دام در منازل و معابر خودداری و از تماس با کنه روی بدن دام و نیز خون و ترشحات دام های قربانی اجتناب کنند و گوشت قربانی را نیز قبل از مصرف حتما ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری کنند تا مشکلی از این بابت پیش نیاید.

رحیمی یادآور شد: اگرچه این بیماری علایم بالینی و عوارض مشهودی در دام ها ندارد، اما دامپزشکی برای حفظ سلامت عمومی جامعه و جلوگیری از شیوع آن تدابیری ازجمله سمپاشی اماکن دامی و حمام ضدکنه برای دام ها انجام می دهد و به تازگی نیز در این راستا دوره آموزشی برای ۴۰ نفر از کارکنان کشتارگاه صنعتی دام بجنورد برگزار شد.

کد خبر 2860292

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha