۱۷ اسفند ۱۳۹۱، ۱۳:۱۸

رحيمي:

400هزار راس دام در بجنورد عليه تب برفكي مايه كوبي شدند

400هزار راس دام در بجنورد عليه تب برفكي مايه كوبي شدند

بجنورد - خبرگزاري مهر: رئيس شبكه دامپزشكي شهرستان بجنورد گفت: بيش از 400 هزار راس دام سبك در مرحله چهارم مايه كوبي فراگير عليه تب برفكي، در اين شهرستان مايه كوبي شدند.

رضا رحيمي در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: مرحله چهارم مايه كوبي فراگير دام سبك عليه بيماري تب برفكي در سال 91 از دهم اسفندماه تا 15 اين ماه به مدت شش روز در شهرستان بجنورد انجام شد.

وي اظهار داشت: در اين فاز 419 هزار و 325 راس دام سبك(گوسفند و بز) با واكسن تتراولان توليد موسسه سرم سازي رازي در مقابل بيماري ويروسي تب برفكي مايه كوبي شدند.

رحيمي اضافه كرد: در اين طرح مايه كوبي 11 اكيپ دولتي و خصوصي فعاليت مي كردند.

این مسئول گفت: مایه کوبی دام سبک علیه این بیماری در سال یک بار و غالبا در فصولی از سال که دام‌ها در دامداری‌های روستایی و آغل نگهداری می‌شوند، انجام می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، تب برفکی از جمله بیماری‌های ویروسی است که موجب بیمار شدن حیوانات اهلی می‌شود.

ویروس عامل بیماری در ابتدا به مدت دو تا سه روز تب شدید ایجاد نموده و متعاقبا تاول‌هایی در داخل دهان و روی پای حیوان ظاهر می‌شود که ممکن است پاره شده و موجب لنگش حیوان شود.

از این بیماری به عنوان طاعون صنعت دامداری یاد می‌کنند و کنترل بیماری نیز منوط به واکسیناسیون، مراقبت شدید نقل و انتقال حیوانات، قرنطینه نمودن حیوانات مبتلا، اعمال محدودیت در خرید و فروش حیوانات و گاهی معدوم نمودن دام است.

خراسان شمالی با بیش از دو میلیون راس دام سبك و حدود 80 هزار راس دام سنگین یکی از قطب‌های مهم دامپروری کشور محسوب می‌شود.

کد خبر 2013579

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha