۲ مرداد ۱۳۹۴، ۱۳:۱۲

معاون حجتی با مهر عنوان کرد:

سرنوشت محصولات دامی در دوران پساتحریم

سرنوشت محصولات دامی در دوران پساتحریم

معاون وزیر جهادکشاورزی، سرنوشت صنعت دام و طیور در دوران پساتحریم را تشریح کرد.

حسن رکنی در گفتگو با مهر در مورد وضعیت صادرات محصولات دامپروری در دوران پساتحریم اظهارداشت: به طور طبیعی لغو تحریم ها سبب روان تر شدن ارتباط ایران با دیگر کشورها و برقراری تعاملات بیشتر خواهد شد.

وی با اشاره زیرساخت‌هایی به ویژه در زمینه تولید مواد پروتئینی و امکان تولید بیش از نیاز این محصولات وجود دارد، اضافه کرد: ما می‌توانیم از این فرصت استفاده و به‌ویژه در بخش صادرات حضورمان را در دیگر کشورها پررنگ تر کنیم.

معاون امور دام وزارت جهادکشاورزی افزود: به  اعتقاد ما، در حوزه طیور امکان تولید تا ۵۰ درصد بیش از ظرفیت موجود با توجه به زیرساخت‌هایی که در کشور هست، وجود دارد اما چون باید متناسب با تولید، بازار مصرف نیز تعریف شود و چنین امکانی تاکنون فراهم نبوده، هیچ‌گاه این کار انجام نشده است.

رکنی، بی نیازی بازار داخلی از واردات محصولات پروتئینی را در شرایط کنونی مورد اشاره قرار داد و گفت: در حال حاضر بازار داخلی تقریبا بی‌نیاز از واردات شده، ضمن اینکه  سال گذشته نیز رکورد صادرات به ویژه در بخش مرغ و تخم مرغ شکسته شد و در این سال مجموعا حدود ۱۵۰ هزارتن مرغ و تخم مرغ صادر کردیم. امسال هم می توانیم با توجه به شرایط موجود به عدد بزرگتری در این زمینه دست یابیم.

معاون وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه لغو تحریم‌ها سبب می‌شود به تدریج و در یک پروسه زمانی هزینه های تامین نهاده ها و خوراک دام و طیور کاهش پیدا کند، اظهارداشت: هزینه هایی که به واسطه موضوع تحریم‌ها بر ما تحمیل می شد، از جمله اعمال محدودیت برای تبادل منابع مالی برداشته و واسطه ها حذف می شود، بنابراین مستقیما اماکن تامین نهاده ها با قیمت مناسب تر وجود دارد، هزینه واردات کاهش می یابد و  این موضوع باعث می‌شود ما محصول نهایی مان را با قیمت منطقی تر و مناسب تری به بازارهای دنیا عرضه کنیم.

رکنی با اشاره به  اینکه در شرایط جدید و در دوران پساتحریم، کشورهای دیگر برای حضور بیشتر در بازار ایران با یکدیگر رقابت می‌کنند، ادامه داد: با توجه به زیرساخت‌ها و دانش فنی که در کشور در زمینه تولید محصولات پروتئینی وجود دارد، با واردات بخشی از نیازمندی‌ها مثل ذرت و سویا می توانیم ارزش افزوده خوبی ایجاد و اشتغال را فعال کنیم، ضمن اینکه صادرات را نیز افزایش دهیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا بازارهای جدید صادراتی برای محصولات دامپروری کشور ایجاد خواهد شد؟ گفت: قطعا لغو تحریم‌ها بر این موضوع بسیار موثر است. به‌عنوان مثال، چندی پیش کشور عربستان اعلام کرده بود با شرایطی که پیش آمده است، ما آمادگی داریم با ایران روابط تجاری خود را گسترش دهیم.

رکنی اضافه کرد: عربستان بازار بسیار خوبی برای مواد پروتئینی ایران است و براساس اطلاعاتی که ما داریم، حدود ۸۰۰ هزار تن واردات گوشت مرغ در سال انجام می دهد که این بازار می تواند در اختیار ایران قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه همچنین ما امکان تامین گوشت گرم برای کشورهای همسایه را داریم، درباره امکان صادرات محصولات دامی به کشورهای اروپایی، افزود: این امکان وجود دارد، چراکه شرایط تولید کشور روز به روز در حال نزدیک شدن به شرایط استانداردهای بین المللی است. به‌عنوان مثال، در حال حاضر  تخم مرغ‌هایی که در ایران تولید می شود، تمامی استانداردهای لازم را داراست.

معاون وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه در زمینه تولید محصولات کیفی شرایط نسبتا خوبی در کشور وجود دارد، تصریح کرد: در این راستا، ما باید روی بسته بندی و زیبایی‌های ظاهری محصولات کار کنیم، ضمن اینکه در مجموع می توانیم با شرایط جدیدی که پیش آمده چشم انداز خوبی را برای کشور ترسیم و باید از هر فرصتی برای شکوفایی اقتصادی استفاده کنیم.

کد خبر 2864873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha