۱۲ مرداد ۱۳۹۴، ۱۱:۲۴

دبیر ستاد فناوری‌های نرم ریاست جمهوری:

تولیدکنندگان اسباب‌بازی از معافیت مالیات و گمرک بهره‌مند می‌شوند

تولیدکنندگان اسباب‌بازی از معافیت مالیات و گمرک بهره‌مند می‌شوند

دبیر ستاد فناوری‌های نرم معاونت علمی ریاست جمهوری با اشاره به حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در زمینه اسباب بازی گفت: بر آن هستیم تا تولیدکنندگان اسباب بازی از معافیت مالیات و گمرک بهره‌مند شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، سید محمدحسین سجادی نیری دبیر ستاد فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مراسم افتتاحیه نخستین جشنواره ملی اسباب بازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که امروز دوازدهم مردادماه درحال برگزاری است با اشاره به اینکه فناوری باید باعث ایجاد ثروت در یک کشور شود، گفت: توسعه فناوری باید موجب توسعه و رشد یک کشور شود.

وی افزود: امروز بحث فناوری‌های نرم و فرهنگی در شمار یکی از ۱۳ فناوری مهم و با اولویت کشور است. به همین منظور در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ستادی با عنوان فناوری‌های نرم تشکیل شده و تلاش ما این است که به توسعه در این زمینه و در نهایت به رشد و پیشرفت کشور کمک کنیم.

دبیر ستاد فناوری‌های نرم ریاست جمهوری با اشاره به نقش مهم اسباب‌بازی‌ها گفت: بحث اسباب‌بازی سالهاست که در کشور مورد توجه قرار گرفته، اما هنوز صنعتی با این عنوان در کشور ما شکل نگرفته است. چراکه مسئولان به این نکته مهم بی‌توجه بودند که اسباب بازی تاثیرات روحی و شخصیتی بسیار عمیقی بر کودکان می گذارد. تاثیری که سالها همراه کودک باقی می ماند.

سجادی به ضرورت حمایت از شرکت‌های دانش بنیان اشاره کرد و افزود: قانون معافیت مالیاتی، معافیت گمرکی و کمک به در اختیار گرفتن نیروهای نخبه که دوران سربازی خود را می‌گذرانند از جمله تسهیلاتی است که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در اختیار شرکت‌های دانش بنیان می‌گذارد، اما تلاش ما این است که سازوکار دانش بنیان شدن شرکتهای فعال در زمینه اسباب بازی را فراهم آوریم.

دبیر ستاد فناوری‌های نرم ریاست جمهوری با اشاره به اینکه تولید اسباب بازی در کشور ما به صنعت تبدیل نشده گفت: ما هنوز به تولید انبوه در زمینه اسباب بازی نرسیده‌ایم و همچنان برای صادرات این دسته از محصولات فرهنگی با مشکلات متعدد روبرو هستیم. امروز بیش از ۵۰ درصد فارغ التحصیلان ما در رشته هنر و علوم انسانی درس خوانده اند اما درصد کمی از این افراد در حوزه اسباب بازی به کار گرفته شده‌اند و همه این شرایط در حالی است که ما بالاترین سرانه هزینه اسباب بازی را داریم تا آنجا که خاورمیانه رتبه نخست استفاده و خرید از اسباب‌بازی را در کل جهان دارد. بنابراین اسباب بازی می تواند یک پیش ران برای محصولات فرهنگی دیگر باشد.

سجادی به نگاه منفعلانه به حوزه اسباب بازی در ایران اشاره و بیان کرد: ما مدعی هستیم که کشور ما از یک سابقه فرهنگی برخوردار است، پس نباید نگاهمان به حوزه اسباب بازی تا این اندازه منفعلانه باشد. ما بر آن هستیم تا موانع را کمتر کنیم، قوانینی در جهت پیشرفت تولید طراحی و بازاریابی اسباب بازی فراهم آوریم و استارت آپ ویکندهایی در حوزه اسباب بازی راه‌اندازی کرده و به جمع آوری ایده های خلاقه بپردازیم.

درآمد چین از فروش اسباب بازی دوبرابر درآمد نفتی ما است

نورالله‌زاده مدیر عامل صندوق کارآفرینی امید نیز یکی دیگر از سخنرانان مراسم افتتاحیه جشنواره ملی اسباب بازی بود.

او با اشاره به اینکه ای کاش جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های این چنین در استان‌ها نیز متناسب با فرهنگ بومی و ظرفیتی که برای تولید اسباب بازی دارند برگزار شود، گفت: یکی از رسالت‌های اصلی صندوق کارآفرینی امید حمایت از کسب و کارهای کوچک است و عمده تولیدات اسباب بازی در محیط های کوچک و کارگاه های خانگی است.

به گفته نورالله‌زاده صنعت اسباب بازی بخش های مختلفی را در برمیگیرد که بخش طراحی و تولید و همچنین بازاریابی از مهم ترین قسمت ها در این زمینه است. ما باید بازارهای هدف را مشخص کنیم و بدانیم برای کدام بازار به تولید اسباب بازی می پردازیم وگرنه از فروش خوبی برخوردار نخواهیم بود.

مدیر عامل صندوق کارآفرینی امید اسباب بازی را سومین تجارت پرسود دنیا دانست و افزود: پس از مواد مخدر و تسلیحات نظامی اسباب بازی سومین تجارت پرسود دنیاست و ایران در این زمینه نقش پررنگی ندارد و بیشترین سهم اسباب بازی در کشور ما به اسباب بازی های وارداتی برمی گردد. بیگمان این کالاها ارزش های هویتی و فرهنگی ما را نیز تحت تاثیر خود قرار می دهند.

نورالله‌زاده درآمد چین از صادرات اسباب بازی را دوبرابر درآمد نفتی ایران دانست و افزود: امریکا پیشتاز صنعت اسباب بازی در جهان است اما چین با پیشرفتی که در تولید اسباب بازی و رفع قوانین محدود کننده داشته، سهم عمده ای را در بازار تولید و فروش به خود اختصاص داده است. به گونه‌ای که در سال ۲۰۰۷ میلادی صادرات اسباب بازی در این کشور برابر با ۶۴ میلیارد دلار بوده و این دو برابر درآمد نفتی ماست. در حالی که کشور ما هنوز در عرصه بین الملل موفق به حضور و بروز توانمندی‌های خود نبوده است.

کد خبر 2873723

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha