۲۵ مرداد ۱۳۹۴، ۱۴:۴۸

با معرفی ۱۲ کتاب توسط کتابخوانان کرمانشاهی؛

نوزدهمین نشست کشوری«کتابخوان» در کرمانشاه برگزار شد

نوزدهمین نشست کشوری«کتابخوان» در کرمانشاه برگزار شد

کرمانشاه- نوزدهمین نشست کشوری و اولین نشست استانی کتابخوان با معرفی ۱۲ کتاب توسط کتابخوانان کرمانشاهی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، نوزدهمین نشست کشوری و اولین نشست استانی کتابخوان ظهر یکشنبه با حضور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه و جمعی از نویسندگان، کتابداران و کارشناسان کتاب در محل سالن همایش های کانون پرورش فکری کرمانشاه برگزار شد.

علیرضا شایق، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه برگزاری اینگونه نشست ها را زمینه ای برای ترویج فرهنگ مطالعه دانست و گفت: هنوز خیلی کارها می توان کرد که مضامین مختلفی را در قالب کتاب خلق و معرفی کنیم.

«ترانه های سرزمین مادری» گویای فرهنگ گذشته کرمانشاهیان است

در ادامه مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه، نشست کتابخوان را جشن اهالی کتاب برای کتاب دانست و گفت: بخشی از ادبیات ما ادبیات عامه است که در کشورهای مختلف کارهای زیادی روی آن می شود.

رضا موزونی افزود: پیشینه کار بر روی فرهنگ عامه در ایران به دوران صادق هدایت و نویسندگان هم دوره او بر می گردد.

نویسنده کتاب «ترانه های سرزمین مادری» گفت: در حوزه ادبیات شفاهی کرمانشاه بسیار کار شده و نویسندگانی از این دیار ضرب المثل ها و ترانه های محلی را که نشان فرهنگ عامه مردمان آن است به شکل مکتوب درآورده اند.

وی کتاب «ترانه های سرزمین مادری» را یکی از کتبی دانست که فرهنگ شفاهی مردم کرمانشاه را در حوزه ترانه های محلی اعم از ترانه های شادی و سوگ معرفی می کند.

موزونی تصریح کرد: کتاب ترانه های مادری شامل ۱۲ بخش است و با هدف آشنایی کودکان و نوجوانان با فرهنگ عامه و بومی و محلی استان نگارش یافته است.

نویسنده کتاب ترانه های سرزمین مادری، از ۱۴ سال زحمت برای دوین این کتاب خبرداد و گفت: این کتاب براسسا تحقیقات میدانی نوشته شده است و تمام ترانه هایی که از سوی افراد معرفی شده با نام آنها در کتاب درج شده است.

وی با تاکید بر اینکه بسیاری از کشورها، ترانه های محلی و فرهنگ بومی و محلی را در درجه اولویت فرهنگ خود می دانند گفت: اثرات این ترانه ها بر روح و روان به حدی است که روانشناسان، ترانه محلی سوگ با نام مور را یکی از مهمترین موسیقی های تسکین بخش به فرد صاحب عزا می دانند.

موزونی گفت: در کتاب «ترانه های سرزمین مادری»، ترانه هایی چون ترانه مشک، ترانه شکار، ترانه گلیم، ترانه کشک، ترانه شیردوشی و... آمده است، ترانه هایی که شاید ما به آنها می خندیم اما زوایایی از زندگی گذشتگانمان بوده که به ما رسیده است.

وی افزود: ترانه های اتل متل، چشمه، ترانه های کشت  و دام، ترانه های شبان که برای اینکه گوسفندانش مریض نشوند برای آنان می خواند از دیگر ترانه های درج شده در کتاب مذکور است.

نویسنده تاب ترانه های سرزمین مادری، ترانه مور را که برای سوگ و سوگواری است بیشتر منتسب به لک ها دانست و گفت: ترانه های دیگری نیز چون ترانه های پاییزی، آرزو، فال، طنز و...در این کتاب درج شده که همگی بیان کننده فرهنگ عامه مردم کرمانشاه است.

کتاب «فرنگیس» روایت دفاع مقدس مردم این دیار است

در ادامه  مهناز فتاحی، نویسنده کتاب «فرنگیس» نیز به معرفی کتاب خود پرداخت و گفت: این کتاب چند روز پیش در تهران رونمایی شد.

وی افزود: فرنگیس شیرزن گیلانغربی، زنی بود که در سال ۵۹ یک سرباز عراقی را کشته و سرباز دیگری را به اسارت گرفته است.

نویسنده کتاب فرنگیس در شرح چگونگی نگارش این کتاب تصریح کرد: هر زمان تندیس فرنگیس را روی پارک شیرین می دیدم آرزوی دین او را داشتم و اینکه بتوانم به عنوان یک زن و نویسنده کتاب دفاع مقدس خاطرات او را به رشته تحریر درآورم.

فتاحی، سال ۸۹ طرح نوشتن این کتاب را به حوزه هنری دادن و بعد از موافقت کارم را شروع کردم اما کار کار سختی بود و برای نوشتن آن مجبور بودم روزی ۷ ساعت مسیر کرمانشاه را تا جاده های خاکی گیلانغرب طی کنم و برگردم.

وی افزود: در ابتدای کار فرنگیس حاضر به مصاحبه و بیان خاطراتش نبود اما بالاخره و با اصرار من راضی شد و حدود سه و نیم سال طول کشید تا این خاطرات بیان و به شکل مکتوب درآید.

نویسنده کتاب فرنگیس گفت: این کتاب تنها کتاب خاطرات فرنگیس نیست بلکه روایتی از سال های دفاع مقدس است و هر کسی که فرنگیس در این کتاب ه آن اشاره می کرد، نفر بعدی مورد مصاحبه ما بود و تمام خاطرات فرنگد می شدیس براساس نظرات آنان تایید و مستند می شد.

وی افزود: روستای فرنگیس در آن سال ها ۱۰ بار با خاک یکسان شده بود وسرپا شدن دوباره آن معجزه بود.

فتاحی تاکید کرد: کتاب فرنگیس تاریج جنگ مردم این منطقه است، مردمی که هنوز هم درگیر جنگ هستند و دست و پایشان قطع می شود.

تلاش من برای نگارش «فرنگیس» لبیک به مقام معظم رهبری بود

وی به دیدار فرنگیس با مقام معظم رهبری در سفر ایشان به کرمانشاه اشاره کرد و گفت: کتاب فرنگیس خاطرات فرنگیس از کودکی تا دیدار با آقا را روایت می کند و من به تاکید آقا مبنی بر ثبت و ضبط خاطرات این شیرزن گیلانغربی لبیک گفتم  و تصیم به نگارش آن گرفتم و کتاب فرنگیس خروجی این اتفاق است که ۱۲ فصل دارد و در فصل آخر نیز وضعیت فعلی قهرمانان کتاب را روایت می کند.

معرفی کتاب اقیانوس مشرقی، اثر مجید پور ولی گلشتری که داستان یک زائر امام رضا(ع) را روایت می کند توسط علی صفدری، معاون اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه از دیگر بخش های این نشست بود.

کتاب نیکوکاران نابکار که به بحث اقتصاد مقاومتی می پردازد نیز از دیگر کتب معرفی شده بود که توسط پروفسور جون چنگ نوشته شده و به وسیله محمد امین بهرامی از کتابداران کرمانشاهی معرفی شد.

کتاب های خانواده قرآنی، تکنولوژی موفقیت، قیدار، خاک های نرم کوشک، جنایات و مکافات، جین ایر، بابا نظر و سیاحت غرب از دیگر کتبی بود که توسط کارشناسان کتابخانه های عمومی کرمانشاه معرفی شد.

گفتنی است، در این نشست نویسندگان دو کتاب ترانه های سرزمین مادری و فرنگیس یک جلد از کتاب های مذکور را به هریک از حاضرین هدیه کرده و تمام معرفی کنندگان کتاب ها، بخش هایی از کتاب معرفی شده را برای حاضرین خواندند.

کد خبر 2884681

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha