۳ شهریور ۱۳۹۴، ۱۰:۵۸

مدیر پایگاه شهر تاریخی سیمره خبر داد:

ساماندهی ۱۰۰۰قطعه گچبری شهر تاریخی دره شهر

ساماندهی ۱۰۰۰قطعه گچبری شهر تاریخی دره شهر

ایلام - مدیر پایگاه شهر تاریخی سیمره، از ساماندهی یک هزار قطعه گچبری شهر تاریخی دره شهر خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی ایلام، علی سنایی نژاد گفت: در راستای طرح ساماندهی و تهیه شناسنامه ثبتی اموال منقول تاریخی، هزار و یک گچبری شهر تاریخی دره شهر (سیمره)  استان ایلام ساماندهی شده و شناسنامه اموال برای این گچبری ها صادر شد.

 وی بیان داشت: بر اساس این طرح، وزن، حجم، مشخصات ظاهری و دیگر ویژگی های مربوط به این تعداد گچبری محاسبه شده و به صورت برچسپ بر روی گچبری ها نصب شده است.

سنایی نژاد افزود: همچنین از هر کدام از این گچبری ها از زوایای مختلف عکسبرداری شده و ایرادات و اشکالات مربوط به آنها در فرم های استاندارد وارد شده است.

وی ادامه داد: برای اجرای این طرح ۸۰ میلیون ریال اعتبار هزینه و دو ماه نیز زمان صرف شده است.

مدیر پایگاه شهر تاریخی سیمره گفت: تا کنون ۱۰ فصل کاوش در شهر تاریخی سیمره انجام شده است که در دو فصل آخر کاوش ها تعدادی گچبری در مکان منصوب به مسجد این شهر تاریخی کشف شد که بسیاری از آنها نفیس، ارزشمند و منحصربفرد هستند.

سنایی نژاد با بیان اینکه این گچبری ها مربوط به دوران اسلامی و اواخر دوران ساسانی است، افزود: سر شماری این گچبری ها نیازمند اعتبار بوده و باید به صورت علمی و بر اساس استانداردها و فرمت های خاص سازمان میراث فرهنگی انجام شود.   

شهر تاریخی سیمره در ضلع غربی شهر فعلی دره شهر،  حدود ۷۰ هکتار وسعت دارد و بزرگترین شهر شناخته شده در قلمرو استان است که قسمتی از دیوارها و طاق های آن هنوز سالم بوده و یا در زیر آوار مانده اند.

در معماری بناهای این شهر تاریخی از قلوه سنگ و گچ و ساروج استفاده شده و نشانه هایی از وجود خیابان بندی و کوچه و ... در بافت ویرانه های آن مشهود است.

کد خبر 2894977

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha