۱۸ شهریور ۱۳۹۴، ۸:۲۱

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی:

کمبود محیط‌بان وامکانات،حفاظت ازپناهگاه میاندشت را دشوارکرده است

کمبود محیط‌بان وامکانات،حفاظت ازپناهگاه میاندشت را دشوارکرده است

بجنورد- مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: گستردگی پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم، کمبود محیط بان و نبود امکانات متناسب برای مقابله با شکارچیان، حفاظت از وحوش این پناهگاه را دشوار کرده است.

علی اصغر مطهری در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به وضعیت پناهگاه حیات وحش میاندشت و پارک ملی ضامن آهو در شهرستان جاجرم، اظهار کرد: این مناطق یکی از پویاترین و بهترین زیستگاه های یوزپلنگ در کشور به شمار می رود.

وی اضافه کرد: اما بقای این گونه نادر و افزایش شمار آن وابستگی زیادی به جمعیت آهو در پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم و پارک ملی ضامن آهو دارد به گونه ای که شمار غیرمجاز در این منطقه، افزون بر این که شمار آهوان را کاهش می دهد باعث می شود نسل یوزپلنگ نیز با خطر جدی مواجه شود.

مطهری افزود: در سال های اخیر برای حفاظت از نسل این گربه سان باارزش تلاش های زیادی از سوی محیط بانان شهرستان جاجرم با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی صورت گرفته که در این راستا پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی برای ارائه آموزش های مناسب برای جوامع محلی اطراف این زیستگاه منحصر به فرد انجام شد.

به گفته وی نتیجه این تلاش ها افزایش جمعیت آهو و به تبع آن افزایش زادآوری یوزپلنگ در پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم و پارک ملی ضامن آهو بوده که این افزایش در  سرشماری ها و عکس های دوربین های تله ای نیز مشهود است.

مطهری تصریح کرد: خروج آهو از این منطقه به علت وجود مزارع کشاورزی فراوان و مستعد در اطراف این زیستگاه و به دنبال آن شکار غیر مجاز توسط افراد سودجو به دلیل گستردگی منطقه و کمبود محیط بان و نبود امکانات متناسب برای مقابله با شکارچیان از جمله مهمترین مشکلاتی هستند که حفاظت از پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم و پارک ملی ضامن آهو را دچار مشکل کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، پناهگاه حیات وحش میاندشت و پارک ملی ضامن آهو در خراسان شمالی یکی از بهترین زیستگاه های یوزپلنگ آسیایی در کشور است و برآورد شده حدود هشت تا ۱۰ قلاده یوزپلنگ در این منطقه زندگی می کنند.

منطقه میاندشت جاجرم با وسعت ۸۴ هزار و ۴۳۵ هکتار در جنوب غربی خراسان شمالی، زیستگاه گونه های شاخصی چون یوزپلنگ آسیایی، آهو، قوچ و میش، کفتار، گرگ، روباه، شغال، کبک، باقرقره و هوبره است.

اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی مناطق حفاظت شده و پارک های ملی سالوک، ساریگل و ضامن آهو، مناطق حفاظت شده قرخود، گلول، سرانی و پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم را با گستره ۱۹۴ هزار و ۱۴۱ هکتار مدیریت می کند.

به گفته مدیرکل محیط زیست خراسان شمالی از ۵۳۲ گونه پرنده شناخته شده در کشور ۱۴۱ گونه و از ۱۹۴ گونه پستاندار شناخته شده کشور ۵۱ گونه در این استان زیست دارند.

کد خبر 2911298

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha