۲۴ شهریور ۱۳۹۴، ۷:۵۷

ابراهیمی با مهر مطرح کرد؛

وضعیت شعر کودک بحرانی است/ انتشار «پرنده خواهر من است»

وضعیت شعر کودک بحرانی است/ انتشار «پرنده خواهر من است»

شاعر مجموعه «پرنده خواهر من است» به وضعیت بحرانی شعر کودک اشاره و بیان کرد: امروز شاعران با زبان معیار و ذهن و زبان کودکان آشنایی چندانی ندارند و ترجیح می‌دهند برای خردسالان بگویند.

جعفر ابراهیمی(شاهد) در گفتگو با خبرنگار مهر از انتشار تازه‌ترین مجموعه شعر خود برای گروه سنی نوجوان خبر داد و افزود: «پرنده خواهر من است» عنوان آخرین اثر من است که در قالب طرح شعر نوجوان و از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده و ۳۲ شعر نیمایی مرا دربرمی‌گیرد. در این مجموعه به مفاهیمی چون صلح و طبیعت و دوستی پرداخته شده است.

این شاعر کودک و نوجوان به وضعیت بحرانی شعر کودک اشاره و بیان کرد: بیشتر شعرهایی که برای خردسالان سروده می‌شود، جنبه  تجاری دارد. از سوی دیگر آنچه برای نوجوانان می‌سرایند تفاوتی با جوانان ندارد. اما نکته مهم این‌که به هر حال برای خردسالان و نوجوانان، شعر سروده می‌شود اما در یکی دو سال اخیر، کمتر مجموعه شعری برای کودکان منتشر شده است.

ابراهیمی یکی از دلایل نبود مجموعه شعرهای خوب برای کودکان را، مساله زبان دانست و افزود: برای خردسالان بیشتر از زبان محاوره استفاده می‌شود اما کودکان، به‌ویژه در سال‌های نخست دبستان به آموزش زبان معیار نیاز دارند و ما باید هم با دایره واژگان آنها آشنا باشیم هم از زبان فاخر درعین حال ساده معیار استفاده کنیم و این مساله بر دشواری کار می‌افزاید.

نویسنده کتاب «جوری جوتان» همچنین به نقش خانواده‌ها در کتاب‌خوان کردن بچه‌ها اشاره و بیان کرد: امروز روزگار فرزندسالاری است و هرقدر بچه‌ها کوچک‌تر باشند انتظاراتشان زودتر برآورده می‌شود. نوجوان‌ها هم به اندک استقلال رسیده‌اند. در این میان کودکان هستند که سرشان بی‌کلاه می‌ماند و خانواده‌ها ترجیح می‌دهند به جای داستان و شعر برایشان کتاب آموزشی بخرند.

ابراهیمی دهه ۶۰ را دوران طلایی شعر کودک دانست و افزود: این دوره، روزگار طلایی شعر کودک بود و «کیهان بچه‌ها» نقش موثری در جذب کودکان داشت. از سوی دیگر، بچه‌ها علاقه بیشتری به کتاب داشتند چون هم کتاب‌ها با حال و هوای آنها هماهنگ بود هم تا این اندازه رسانه‌های رقیب، عرصه را تنگ نکرده بودند اما امروز، تیراژ کتاب پایین است و کتاب‌ها، کمتر تجدید چاپ می‌شوند ضمن اینکه ناشران هم به سمت چاپ کتاب‌های لوکس رفته‌اند.

شاعر مجموعه «تا کجای آسمان» تجهیز کتابخانه‌ها با کتاب‌هایی که بچه‌ها دوست دارند را یکی دیگر از روش‌های ترویج کتابخوانی دانست و افزود: امروز کسانی کتابخانه‌ها را تجهیز می‌کنند که خودشان کتاب نمی‌خوانند و با ذهن و زبان بچه‌ها آشنا نیستند. از این‌رو نه تنها بچه‌ها به خواندن علاقه‌مند نمی‌شوند که با دیدن این همه کتاب که هیچ لذتی در خواندن آن نیست از مطالعه متنفر می‌شوند.

کد خبر 2915104

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha