۱۳ آبان ۱۳۹۴، ۲۰:۱۸

مدیران نشریات محلی و منطقه ای خراسان شمالی:

ارشاد برخورد نکند نشریات را تعطیل می کنیم

ارشاد برخورد نکند نشریات را تعطیل می کنیم

بجنورد- مدیران مسئول نشریات خراسان شمالی در دیدار با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان خواستار برخورد اداره کل ارشاد، با توزیع غیر قانونی ویژه نامه های روزنامه های سراسری در این استان شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، مدیران نشریات محلی و منطقه ای خراسان شمالی عصر امروز در دیدار با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان، از وی خواستند تا به توزیع غیر قانونی ویژه نامه های برخی از روزنامه های سراسری که در این استان بدون رعایت مقررات توزیع می شوند، پایان دهد.

آنان می گویند: بر اساس قانون توزیع هرگونه ویژه نامه سراسری الزاما بایستی به همراه اصل روزنامه توزیع شود در حالیکه برخی از این روزنامه ها تنها حدود ۳۰۰ الی ۴۰۰ نسخه در این استان سهیمه دارند که بیش از نیمی از آنها برگشت می خورد اما ویژه نامه های این روزنامه ها با تیراژ دوهزار خارج از روزنامه در سطح شهر توزیع می شود که این اتفاق خسارات زیادی را در موضوع جذب آگهی ها به نشریات محلی وارد می کند.

مدیران نشریات محلی و منطقه ای خراسان شمالی می گویند: براساس تبصره ۲ ماده ماده ۴ قانون مطبوعات،    چاپ و انتشار ویژه نامه های محلی توسط روزنامه های سراسری در صورتی مجاز است که حجم آگهی های آن از سی درصد صفحات ویژه نامه بیشتر نباشد، در حالیکه در ویژه نامه های منتشره در سطح شهر بجنورد، شاهد اختصاص بیش از ۵۰ درصد آگهی در این ویژه نامه ها هستیم.

آنان معتقدند در صورت انتشار ویژه نامه های روزنامه های  سراسری با این سبک و سیاق، دیگر نشریات محلی و منطقه ای قادر به ادامه فعالیت نخواهند بود.

مدیران نشریات محلی و منطقه ای خراسان شمالی می گویند اگر بنا باشد در استان کوچکی مثل خراسان شمالی دهها روزنامه سراسری که تمامی آنها از پشتوانه های قوی اقتصادی برخوردار هستند، مجاز به انتشار ویژه نامه استانی و به دنبال منافع اقتصادی باشند، تعطیلی نشریات محلی و منطقه ای استانها به زودی رخ خواهد داد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی در این جلسه که با حضور سرپرست معاونت فرهنگی این اداره کل تشکیل شد، قول مساعد تا ضمن حمایت از نشریات بومی و منطقه ای، به روزنامه های سراسری متخلف تذکر کتبی داده و از توزیع ویژه نامه هایی که بدون رعایت مفاد قانونی در سطح استان توزیع می شوند جلوگیری کند.

****روزنامه های سراسری حق ندارند ویژه نامه های مستقل برای استان ها منتشر کنند

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ۲۲ مهرماه جاری در گردهمایی سه روزه آموزشی ویژه اعضای هیئت مدیره خانه های مطبوعات در موسسه نشرآوران، توسعه استان ها را تنها راه توسعه کشور عنوان کرده و بر اهمیت توسعه مطبوعات استانی و لزوم توجه به آن ها تاکید کرده است.

حسین انتظامی در این جلسه تصریح کرده بود که جلوگیری جدی از توزیع نیازمندی های مجزای از روزنامه ها که به بازار مطبوعات محلی ضربه می زند یکی دیگر از سیاست های حمایتی این معاونت از مطبوعات و رسانه های محلی است.

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفته بود که مطابق آیین نامه اجرایی قانون مطبوعات، اساسا روزنامه های سراسری حق ندارند ویژه نامه های مستقل برای استان ها منتشر کنند.

وی با اشاره به اینکه انتشار آگهی های دولتی در ویژه نامه های استانی ممنوع است گفته است ویژه نامه های استانی نباید بیش از ۳۰ درصد محتوای خود را به آگهی اختصاص دهند.

به گزارش خبرنگارمهر، هم اکنون استان خراسان شمالی در تعداد نشریات بومی یایین ترین رتبه کشوری را داشته و در رده سی ویکم جدول تعداد نشریات قرار دارد.

در حال حاضر دو روزنامه و پنج هفته نامه محلی و منطقه ای در سطح استان خراسان شمالی منتشر می شوند.

کد خبر 2958374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha