۱۶ آبان ۱۳۹۴، ۹:۰۳

علیرغم پیروزی در انتخابات پارلمانی؛

دولت راست گرای پرتغال در آستانه سقوط قرار گرفت

دولت راست گرای پرتغال در آستانه سقوط قرار گرفت

ائتلاف راست گرایی که در ماه اکتبر پیروز رقابت های پارلمانی پرتغال شد، حد نصاب لازم برای تشکیل دولت را به دست نیاورده و احتمالا قدرت را به ائتلاف چپ به رهبری حزب سوسیالیست واگذار می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فرانس پرس، دولت پرتغال که به حزب راست میانه تعلق دارد با اعلام خبر اتحاد سه حزب چپ گرای این کشور در آستانه استعفا قرار گرفت.

به این ترتیب، حزب سوسیالیست به عنوان اصلی ترین گروه اپوزیسیون پرتغال قصد دارد تا به دنبال تشکیل ائتلاف بی سابقه با دو حزب کمونیست و بلوک چپ مانع از تداوم سیاست های ریاضتی در کشور شود.

تشکیل دولت چپ گرایی که به لحاظ اصول سیاسی رابطه نزدیکی با حزب «سیریزا» در یونان به رهبری «الکسیس سیپراس» دارد و از  سوی دیگر مورد حمایت احزاب کمونیست هم هست، بی شک به نگرانی های اتحادیه اروپا دامن خواهد زد. البته حزب سوسیالیت می گوید که در صورت به دست گرفتن قدرت به تعهدات بین المللی پرتغال احترام خواهد گذاشت.

لازم به ذکر است که ائتلاف راست میانه به رهبری «پدرو پاسوس کوئلو» نخست وزیر، در انتخابات ماه اکتبر سال میلادی جاری (۲۰۱۵) به نسبت ۳۷ به ۳۲ درصد حزب سوسیالیست را شکست داد. اما از آنجا که این ائتلاف با کسب ۹۹ کرسی از ۲۳۰ کرسی پارلمان همچنان برای تشکیل دولت به ۱۷ کرسی دیگر نیاز دارد، باید دست به دامن احزاب مخالف شود.

از سوی دیگر احزاب باقی مانده متشکل از سوسیالیست ها، کمونیست ها و بلوک چپ جمعا ۱۲۲ کرسی پارلمانی را از آن خود کرده و نیازی  به ادامه مذاکره با ائتلاف راست میانه به رهبری پاسوس کوئلو نمی بینند. وی قرار است در روز یکشنبه برای بررسی اوضاع با اعضای حزب خود جلسه ای تشکیل دهد حال آنکه دو روز بعد یعنی در روز سه شنبه پارلمان درباره طرح دولت راست گرای وی رای گیری خواهد کرد و اگر تا آن روز سه حزب مخالف بر سر تصمیم خود باقی بمانند و به این طرح رای منفی بدهند، دولت پاسوس کوئلو سقوط کرده و به اجبار استعفا خواهد داد.

کد خبر 2959375

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha