۲۱ آبان ۱۳۹۴، ۷:۳۰

مدیرکل بهزیستی:

کمپین مشاوره ژنتیک درخراسان شمالی اجرا می‌شود/ شروع طرح ۲۵آبان

کمپین مشاوره ژنتیک درخراسان شمالی اجرا می‌شود/ شروع طرح ۲۵آبان

بجنورد- مدیرکل بهزیستی خراسان شمالی گفت: کمپین مشاوره ژنتیک به عنوان یک طرح کشوری از ۲۵ آبان ماه جاری در خراسان شمالی اجرا می‌شود.

رضا اله وردی در گفت و گو با خبرنگار مهر افزود: اجرای کمپین مشاوره ژنتیک در شهرستان بجنورد مرکز خراسان شمالی از ۲۵ آبان ماه جاری به صورت پایلوت اجرا و در صورت موفقیت و کسب نتایج مثبت، در سال‌های آینده در تمامی شهرستانهای کشور اجرا می‌شود.

وی گفت: غربالگری اختلالات ژنتیک بین دختران پایه دوم و سوم متوسطه و مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج برای زوجین از جمله الزامات اجرای این طرح است.

اله وردی اظهار کرد: هدف از برگزاری و اجرای این کمپین آگاه‌سازی اقشار مختلف جامعه و پیشگیری از معلولیت‌های مادرزادی ناشی از اختلالات ژنتیکی بین والدین است.

وی گفت: متاسفانه بسیاری از گروه های هدف از اقدامات مربوط به ژنتیک، بیماری‌ها و معلولیت‌های ناشی از بیماری‌های ژنتیکی آگاهی ندارند و از این جهت بایستی اجرای طرح کمپین مشاوره ژنتیک و سایر طرح‌های نظیر آن، با محوریت آگاه سازی آحاد مردم صورت بگیرد.

مدیرکل بهزیستی خراسان شمالی گفت: با توجه به شمار بالای معلولیت افراد در این استان، پیشگیری ازمعلولیت از برنامه‌های اصلی این سازمان است.

اله وری با بیان اینکه خراسان شمالی مرکز تخصصی ژنتیک ندارد، تصریح کرد: این مرکز نقش مهمی در کنترل بیماری‌ها دارد و بایستی ضرورت راه اندازی آن در استان مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، خراسان شمالی با دارا بودن هشت شهرستان و جمعیتی بالغ بر ۹۱۷ هزار نفر بیش از ۱۶ هزار معلول جسمی، حركتی، ذهنی، بینایی، اعصاب و روان، ناشنوا، گفتاری و ضایعه نخاعی، تحت پوشش بهزیستی دارد.

کد خبر 2965007

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha