۲۴ آذر ۱۳۹۴، ۱۸:۵۹

در دویست و شانزدهمین جلسه شورای شهر؛

طرح ساماندهی تابلوهای راهنمای شهری تصویب شد

طرح ساماندهی تابلوهای راهنمای شهری تصویب شد

طرح ساماندهی تابلوهای راهنمای شهری با رای اکثریت اعضای شورای شهر به تصویب رسید.

به گزارش خبرنگار مهر، ‌در دویست و شانزدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران بررسی طرح ساماندهی تابلوهای راهنمایی شهری توسط اعضای شورای شهر انجام شد.

احمد دنیا مالی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران درباره وظیفه شهرداری برای ساماندهی تابلوهای شهری گفت: شهرداری تهران موظف است حداکثر ظرف مدت سه ماه از تاریخ ابلاغ این مصوبه گزارش انجام ساماندهی تابلوها و علایم راهنمایی شهری و تابلوهای اطلاع‌رسانی در معابر شهر تهران را بر اساس ماده 9 برنامه 5 ساله دوم شهرداری تهران انجام دهد.

دنیامالی با اشاره به موارد ساماندهی تابلوها و علائم راهنمایی و رانندگی گفت: بخشی از این موارد شامل تمرکز بر نقاط حادثه‌خیز برای تامین ایمنی و کاهش سوانح رانندگی، توزیع مناسب علائم و تابلوها در تمامی نقاط شهر، ‌آسان‌سازی تشخیص رانندگان در انتخاب خروجی بزرگراه‌ها و شریان‌های اصلی شهر بوده است.

وی اضافه کرد: شماره‌گذاری بزرگرا‌ه‌ها و خیابان‌های سطح شهر، تابلوهای راهنمایی و رانندگی و اطلاع‌رسانی شهرها، خوانایی‌ اسامی معابر شهر، هماهنگی و تناسب بین تابلوهای مختلف، انطباق با استانداردهای جهانی، تمرکز بر اطلاع رسانی مقاصد به جای معابر و همخوانی با سیستم‌های رهیاب خودرویی از موارد ساماندهی تابلوها و علائم راهنمایی شهرها در شهر تهران است.

دنیا مالی تاکید کرد: در تبصره‌ای از این مصوبه امده است به منظور استمرار پایش موضوع شهرداری تهران مکلف است هر سه سال یک بار نسبت به بررسی جانمایی صحیح تابلوهای شهری اقدام و گزارش حسن اجرای مصوبه را به شورای شهر تهران ارائه کند.

محمد تندگویان نیز با ارائه پیشنهادی در این زمینه گفت: بهتر است به غیر از جانمایی، تجمیع تابلوها نیز انجام شود زیرا در مواردی چندین تابلو در یک مسیر نصب شده است.

تندگویان پیشنهاد داد: از تابلوهایی همراه با اشکال مختلف نیز استفاده شود و هم اکنون استفاده از اشکال در تابلوها خیلی کم است.

حمد مسجدجامعی در صحن علنی شورای اسلامی شهر تهران گفت: ما در حوزه تابلوهای شهری چند مشکل عمده داریم. از جمله اینکه بیشتر تابلوهای شهری باید شکلی باشند نه نوشتاری که متاسفانه در ایران اغلب تابلوها با نگارش نصب شده اند نه علائم.

وی با بیان اینکه مشکل دیگر ما کمبود تعداد نشانه های شهری است، گفت: پیشنهاد می کنم نشانه های شهری را تعریف کنیم، زیرا نشانه های شهری ما باید به مراتب بیش از اینها باشد.

وی در بخش دیگری از تذکر خود گفت: موضوع دیگر این است که باید همراهی تابلوها را هم ببینیم.

مسجدجامعی با بیان اینکه ما آئین نامه ای درباره بکارگیری خط لاتین در کنار علائم رانندگی داریم، گفت: این آئین نامه مصوبه شورای فرهنگ عمومی است.

غلامرضا انصاری دیگر عضو اسلامی شورای شهر تهران نیز با اشاره به اینکه باید از تکنولوژی جدید در تابلوهای شهری استفاده شود، گفت: در حال حاضر تابلوهای شب‌رنگی آمده که بدون استفاده از نور، کاملاً دیده می شوند. ضروری است این موارد در خیابان ها مورد استفاده قرار گیرد.

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به تذکر مسجدجامعی گفت: در این موضوع که نشان ها کم است، باید بررسی شود و ما پیگیر آن خواهیم بود.

وی در پاسخ به تذکر انصاری نیز گفت: استفاده از تکنولوژی روز از ضروریات است و این مسئله را در تذکرات می گنجانیم.

در ادامه بررسی ساماندهی تابلوهای راهنمای شهری علیرضا دبیر رئیس کمیسیون برنامه‌ریزی و بودجه شورا گفت: خوب است که خیابان‌ها و کوچه‌ها به نام شهدا نامگذاری شود ولی بهتر است همراه با این نامگذاری از شماره‌گذاری نیز استفاده کنیم.

چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: بعضی از تابلوها در سطح شهر خوانا نیست و باید به این موضوع توجه شود.

وی با اشاره به اینکه نقشه‌های ترافیکی موجود گنگ است گفت: نقشه‌ها باید خوانا باشد و از تجهیزات روز استفاده شود.

بعد از اظهارات اعضا و تذکرات، طرح ساماندهی تابلوهای راهنمایی شهری با رای اعضای شورا به تصویب رسید.

کد خبر 3000998

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha