۲۰ دی ۱۳۹۴، ۱۰:۴۳

با رونمایی از کتاب «حرفه ای» در مهر

مدیرعامل فارابی برای زنده‌یاد شریفی‌راد نوشت/ او حرفه‌ای بود

مدیرعامل فارابی برای زنده‌یاد شریفی‌راد نوشت/ او حرفه‌ای بود

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی طی یادداشتی بیان کرد کتاب «حرفه ای» اثری است که گاه خنده بر لبانت می نشاند و گاه اشک در چشمانت جمع می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی به بهانه انتشار کتاب «حرفه ای» که شامل خاطرات زنده یاد جواد شریفی راد است، یاداشتی درباره این متخصص جلوه های ویژه میدانی در سینمای ایران نوشت.

در متن این یادداشت آمده است:

«روز جمعه کتاب «حرفه ای» را خواندم. خاطرات زنده یاد جواد شریفی راد در قامت یک ارتشی حرفه ای، معلم و سرتیم خنثی سازی که زندگی حرفه ای و لحظات پر خطر و پر احساسش از خنثی سازی بمب و مهمات در ایام جنگ ۸ ساله و بمباران شهرهای ایران را بدون روتوش و با لحنی صریح و صمیمی، روایت کرده است. مقدمه کتاب سرشار از نکته، اطلاعات و دانش علمی به قلم حسن نیک دهقان نوشته شده و با همت مرتضی قاضی این خاطرات تدوین، آماده سازی و منتشر شده است. انتشار این کتاب ارزشمند را به مرتضی قاضی و انتشارات مهر تبریک می گویم.

زنده یاد شریفی راد از متخصصان با سابقه طراح و مدير جلوه های ويژه ميدانی با ٣٦ سال سابقه كار مهماتی و متخصص و مدرس خنثی سازی مهمات در نیروی هوايی ارتش بود. انجام جلوه های ويژه بيش از ٣٠ فيلم سينمايی نیز در كارنامه پر افتخار وی ثبت شده است. «معراجی ها»، «محمد رسول الله (ص)»، «حمله به اچ ٣»، «دايره سرخ»، «متولد ماه مهر»، «اخراجی های ١ تا ٣ »، «عصر روز دهم»، «تفنگ سرپر» از جمله فیلم هایی هستند که طراحی جلوه های ویژه آنها توسط وی انجام شده است.

دو سال پیش در چنین ایامی او در پشت صحنه یک فیلم سینمایی ناباورانه با تعدادی از همکارانش دچار حادثه شد و با کمال تاسف جان به جان آفرین تسلیم کرد و خانواده شریفی راد و سینما سوگمندانه در مصیبت فقدان این چهره خلاق، شجاع، خدوم و باتجربه عزادار شدند. شریفی راد در این کتاب به خطراتی که در طول عملیات هایش در جنگ تجربه کرد و در چند مورد تا مرگ پیش رفت و ترکش هایی که در بدنش جا خوش کرده بود اشاراتی کرده است.

شریفی راد از ذهنی خلاق برخوردار بود و توان مهندسی و طراحی بالايی داشت.

در فيلم «محمد رسول الله (ص)» به اندازه كل نياز سينمای ايران ابزار و وسيله طراحی كرد و آنها را ساخت و در اغلب پلان های این فیلم اثری از جلوه های ویژه با طراحی شریفی راد است.

 روحیه علمی و دانش محور او سبب شد طی سال های حضور موثرش در سینما، شاگردانی خوب در حوزه جلوه های ویژه سینما تربیت کند.

او از سرمایه های انسانی ارتش و سینمای ایران بود، سرمایه ای که با خواندن کتاب «حرفه ای» -  کتابی که با مطالعه اش گاه خنده بر لبانت می نشیند و گاه اشک در چشمانت جمع می شود- گوشه هایی از خدماتش را می توان کشف کرد.»

مراسم رونمایی از کتاب «حرفه ای» نوشته مرتضی قاضی عصر روز گذشته شنبه ۱۹ دی ماه با حضور اهالی سینما در خبرگزاری مهر برگزار شد.

کد خبر 3021104

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha