۲۴ دی ۱۳۹۴، ۱۴:۵۵

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه تأکید کرد:

مردم باید از احکام وقف آگاه باشند/ ۲۵درصد مراکز درمانی موقوفه است

مردم باید از احکام وقف آگاه باشند/ ۲۵درصد مراکز درمانی موقوفه است

قم - رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، نقش علما و روحانیون را در ترویج فرهنگ وقف بسیار مهم دانست و گفت: بسیاری از مردم نسبت به احکام شرعی وقف آشنا نیستند که که باید اطلاع رسانی شود.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام علی محمدی پیش از ظهر پنجشنبه در چهارمین همایش وقف و حوزه‌های علمیه که در مدرسه دارالشفاء قم برگزار شد، اظهار داشت: در سطح کشور بیش از ۱۷۰ هزار موقوفه با حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار رقبه وجود دارد.

وی با بیان اینکه در سطح کشور بیش از ۸ هزار متولی موقوفات وجود دارد، گفت: از زحمات این متولیان بسیار متشکریم اما برخی از این افراد یا موکلان آن‌ها مشکلاتی را برای وقف ایجاد کرده‌اند که باید با کمک همدیگر نظارت بر اعمال متولیان را داشته باشیم.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه، نقش علما و روحانیون را در ترویج فرهنگ وقف و احیای موقوفات بسیار مهم دانست و اظهار داشت: بسیاری از مردم نسبت به احکام شرعی وقف آشنا نیستند که باید با اطلاع رسانی دقیق و صحیح آن‌ها را آگاه کرد.

تا حوزه علمیه وارد عمل نشود وقف احیا نخواهد شد

وی با بیان اینکه اجرای امینانه واقفین و اداره آن‌ها به مراتب سخت‌تر از مسائلی چون حج است، ادامه داد: تا حوزه‌های علمیه به صورت جدی وارد میدان نشوند و از وقف حمایت نکنند این امر احیا نخواهد شد.

حجت الاسلام محمدی گفت: مطرح کردن احکام شرعی وقف و بیان اثرات وضعی پیامد‌های وقف خواری و همراه کردن مردم و مسؤلان برای احیای امر وقف می‌تواند مؤثر باشد.

۹۸ درصد مراکز درمانی و بیمارستان‌ها در قم موقوفه است

وی با بیان اینکه ۱۳۲ بیمارستان موقوفه و ۲۵ درصد مراکز درمانی کشور وقف است، گفت: در قم نیز ۹۸ درصد مراکز درمانی و بیمارستان‌ها موقوفه است که باید این موقوفات به مردم اطلاع رسانی شود تا ترغیب به وقف شوند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه بخشی از مدارک و اسناد موقوفات در دست نیست، افزود: مبلغین و روحانیون باید در تبلیغ خود به مردم اطلاع‌رسانی کنند تا اگر کسی در مورد موقوفه‌ای اطلاعی یا مدرکی دارد به اوقاف خبر دهد.

وی تصریح کرد: جانمایی و نقشه موقوفات را آغاز کرده‌ایم که در این اقدام بسیاری از موقوفات گم شده، پیدا شده است.

حجت الاسلام محمدی با تأکید بر ایجاد اعتمادسازی در جامعه برای ترویج فرهنگ وقف، گفت: در زمان پهلوی دولت خود موقوفه خوار بود و موجب از بین رفتن اعتماد مردم به وقف شد در حالی که اکنون دولت حامی وقف است.

وی با مقایسه مؤسسات خیریه با وقف، تصریح کرد: استحکام و ماندگاری که وقف دارد بیشتر است.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: این همایش باید دبیرخانه دائمی داشته باشد و بزرگان و صاحب نظران مسائل اقتصادی و مسائل مهم دیگر وقف را بحث و بررسی کنند و اقدامات جدی در این خصوص انجام بگیرد.

کد خبر 3024827

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha