۱۳ بهمن ۱۳۹۴، ۱۰:۴۹

مدیرکل میراث و صنایع دستی تهران:

ضرورت ایجاد ارزش افزوده دربازار صنایع دستی عودلاجان

ضرورت ایجاد ارزش افزوده دربازار صنایع دستی عودلاجان

مدیرکل اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی استان تهران در پاسخ به این‌که چگونه می‌توان بازار صنایع دستی عودلاجان را به یک فضای امن تبدیل کرد گفت: این کار با ایجادارزش افزوده، ممکن است.

رجبعلی خسروآبادی، در گفتگو با خبرنگار مهر گفت:ما الان پرونده بازارچه عودلاجان را به کمیسیون ماده پنج برده‌ایم تا به بازار دائم تبدیل بشود.عودلاجان چون به بازار بزرگ تهران، نزدیک است، امکان خوبی را  هم برای گردشگران خارجی و هم برای هم شهروندان فراهم می‌آورد.

مدیرکل اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی استان تهران، در پاسخ به این‌که بازار عودلاجان در منطقه‌ای قرار گرفته که ممکن است زنان و یا نوجوان‌ها به راحتی به آن رفت و آمد نکنند و شما چگونه می‌خواهید فضای مناسبی برای این بازار تامین کنید گفت:  آبادانی امنیت می‌آورد. ورورد سرمایه و تردد امنیت‌ساز است. اگر من سرمایه‌گذاری نکنم، داشته‌ام را به حال خود رها خواهم کرد و این مساله ایجاد ناامنی می‌کند.دیوار کشیدن دور یک بنای تاریخی به حفاظت از آن نمی‌انجامد. می‌دانید برای نگهداری از چنین بنایی به چند سرباز نیاز داریم؟

خسروآبادی به ضروت شکل‌گیری بازارچه‌های موقت و دائم صنایع دستی اشاره و بیان کرد: در شهر تهران باید ۱۰ بازارچه وجود داشته باشد. بازارچه دائم عین بورس است و ما به وجود آن نیاز داریم. در بعضی مناطق هم باید بازار موقت ایجاد شود. چون نه اماکان ایجاد بازار دائم وجود دارد نه حتی برای خود هنرمند، صرفه اقتصادی دارد که یک غرفه دائم در فلان منطقه اجاره کند.

او به تبدیل خیابان استاد نجات‌الهی به پیاده‌راه صنایع دستی اشاره و بیان کرد: ما دنبال این هستیم که ویلا را ببندیم تا پیاده راه بشود. اما باید جایگزینی برای آن تعریف شود، به همین خاطر با معاونت حمل و نقل و ترافیک هم صحبت کرده‌ایم اما هنوز چنین اتفاقی نیفتاده است.

خسروآبادی، ایجاد ارزش افزوده برای مغازه‌ها را یکی از راه‌های تشویق مغازه‌داران به افتتاح فروشگاه‌های صنایع دستی دانست و افزود: من باید ارزش افزوده ایجاد و فرصت فراهم کنم. من نمی‌توانم مغازه دار را مجبور کنم که تو پلاستیک فروشی را رها و به صنایع دستی توجه کن. من باید زمینه‌ها را فراهم آورم. برای مثال، این ارزش افزوده، به لحاظ کالبدی در بازار عودلاجان اتفاق افتاده و  مغازه‌های درب و داغان، با یک سوم قیمت مرمت شده‌اند.

مدیرکل اداره میراث استان تهران در ادامه بیان کرد: در عودلاجان این ارزش افزوده کالبدی به‌وجود آمده و حالا باید کسبه، ارزش افزوده کارکردی را باور کنند. به همین‌خاطر، کمیته راهبردی، کاسبان عودلاجان را  توجیه کرده که اگر تو فلزکار باشی یا پلاستیک فروش، اهمیت ندارد مهم این است که فروشگاه صنایع دستی داشته باشی چون با این کالبد بهتر  و هماهنگ‌تر است. چون اینجا به بورس تبدیل و گران‌تر می‌شود.

کد خبر 3035401

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha